حسین شوشیان با اشاره به اینکه در واگذاری پروژه‌ها باید توجه بیشتری به شرکت‌های دانش‌بنیان شود، افزود: حوزه فعالیت شرکت پترو کیمیا آروین در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز است که تولید و نصب تجهیزات ثابت مورد نیاز این صنعت را انجام می‌دهد که شامل مخازن تحت‌فشار، مبدل‌های حرارتی، برج‌های فرآیندی، کولرهای هوایی، انواع مشعل و تقسیط گر است. با توجه به پیچیدگی این تجهیزات و لزوم بهره‌وری مداوم، به‌کارگیری «دانش‌بنیان‌ها» ضروری است. وی افزود: شرکت پترو کیمیا آروین، به‌عنوان تولیدکننده تجهیزات ثابت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، فعالیت می‌کند و هم‌اکنون بیش از ۴۰ پروژه فعال در زمینه ساخت از پالایشگاه‌های کشور در دست اقدام دارد.

مدیرعامل شرکت پترو کیمیا آروین در پاسخ به این پرسش که شرکت پترو کیمیا آروین چه برنامه‌های توسعه‌ای را مدنظر دارد که انجام بدهد به «دنیای‌اقتصاد» گفت: شرکت پترو کیمیا آروین، به‌طورکلی برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه‌های دانش فنی، سبد محصولات، توسعه بازار و ایجاد زیرساخت و تامین سخت‌افزار مناسب، جهت انجام پروژه‌ها را مدنظر قرار داده است.

شوشیان اظهار کرد: شرکت پترو کیمیا آروین، همچنین، برنامه توسعه‌ای کاهش زمان تولید، افزایش کیفیت و به ‌روزرسانی فناوری تولید را در دستور کار خود قرار داده است که این موضوع منجر به تبدیل ‌شدن این شرکت به برند شناخته ‌شده در استان و در بلندمدت در کشور می‌شود.

 تحریم‌ها مانع صادرات محصولات دانش‌بنیان

مدیرعامل شرکت پترو کیمیا آروین در پاسخ به این پرسش که شرکت پترو کیمیا آروین در بخش صادرات چه برنامه‌هایی مدنظر دارد که انجام بدهد و اگر در حال حاضر محصولات این شرکت صادر می‌شود در خصوص آن توضیح دهید به «دنیای‌اقتصاد»، گفت: با توجه به اینکه کیفیت محصولات داخلی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، هم‌رده محصولات مشابه خارجی است، اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا امکان صادرات این محصولات وجود ندارد.

شوشیان اظهار کرد: برخی از محصولات تولیدی این شرکت از فاز مهندسی تا اجرا کاملا بومی بوده که باعث خروج ارز از کشور شده و نیاز کشور به واردات این تجهیزات، حتی پس از رفع تحریم‌ها را مرتفع کرده است.

مدیرعامل شرکت پترو کیمیا آروین در پاسخ به این پرسش که شرکت پترو کیمیا آروین در زمینه تحقیق و توسعه چه اقداماتی را انجام داده است و در این خصوص چه برنامه‌هایی مدنظر دارید به «دنیای‌اقتصاد»، گفت: اساس کار شرکت بر مبنای تحقیق و توسعه مداوم است که کسب دانش و بومی‌سازی چندین محصول با فناوری بالا طی مدت پنج سال و تخصیص ۲۰ درصد درآمد شرکت به تحقیق و توسعه محصولات موردنیاز صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بیانگر این امر است.

وی در ادامه در خصوص میزان اشتغال‌زایی شرکت پترو کیمیا آروین بیان کرد: این شرکت در سال جاری، به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی و همه‌گیری ویروس کرونا موفق شد توسعه فضای کارگاهی خود را نسبت به سال گذشته به دو برابر افزایش بدهد و در حال حاضر ۷۰ نفر به‌صورت مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند و همه این افراد از نیروهای بومی منطقه هستند.

شوشیان اظهار کرد: در این شرکت ۹۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم به کار مشغول هستند و ۱۰ هزار مترمربع، مساحت فضای کارگاهی این شرکت است که با توجه به پروژه‌های اخذشده شرکت، میزان اشتغال‌زایی این شرکت در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰ نفر و فضای کارگاهی بیش از ۲۰ هزار مترمربع خواهد شد.

وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی، نیاز به حمایت بیشتر مسوولان دارند و نیاز است قوانین مالیاتی و بیمه‌ای جهت تسهیل در امور تولیدی اصلاح بشوند.

شوشیان در پایان بیان کرد: باید راهکار مناسب برای توسعه زنجیره تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان داخلی فراهم بشود و فرآیند امور گمرکی مواد خاص و بهره‌گیری از معافیت‌های گمرکی جهت واردات تسهیل و همچنین سازوکار مناسب بانکی، جهت انجام امور ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان مهیا شود.

این مجموعه در شهرک صنعتی شماره ۳ اهواز مشغول فعالیت است.