مختار بخشیان معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: فولاد مبارکه به‌منظور بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی، سیاست‌های کلی نظیر  تامین منابع پایدار معدنی و مدیریت یکپارچه تامین کالاهای استراتژیک و اهرمی ‌برای گروه، توسعه بازارهای داخلی و افزایش صادرات، توسعه مشارکت‌های ارزش‌افزا با تولیدکنندگان زنجیره ارزش، طراحی و توسعه محصولات جدید به منظور افزایش کمیت و کیفیت تولید، ارتقای زیرساخت‌های پشتیبانی فنی تولید، توسعه بومی‌سازی و حمایت از تولیدات کیفی داخلی را سرلوحه کار خود قرار داده است . متن این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

 در بخش تولید، فولاد مبارکه امسال با چه موضوعات و چالش‌هایی  مواجه شد؟ آیا شیوع کرونا فولاد مبارکه را برای تحقق اهداف تولیدی تحت تاثیر قرار داد؟

با وجود چالش‌های متعدد از جمله نگرانی از بابت تامین مواد اولیه معدنی و همه‌گیری کرونا فولاد مبارکه موفق شد در تمام خطوط تولید به اهداف و برنامه‌های تولیدی خود دست یابد و در بخش تولید فولاد در آستانه دستیابی به رکود تولید ۲/ ۷ میلیون تن در شرکت فولاد مبارکه و عبور از ۱۰ میلیون تن فولاد در گروه فولاد مبارکه بود که به دلیل محدودیت برق و گاز در اواخر دی‌ماه و اوایل بهمن‌ماه ۹۹ از دستیابی به این میزان تولید بازماند، ولی با این وجود پیش‌بینی می‌شود با افزایش ۵۰۰ هزار تن تولید فولاد نسبت به رکورد قبلی در سال ۹۶ که ۴/ ۶ میلیون تن بود به رکورد تولید ۹/ ۶ میلیون تن فولاد در فولاد مبارکه دست یابد.

 کرونا اگرچه مشکلات فراوانی برای فولاد مبارکه ایجاد کرد، ولی عملکرد بی‌سابقه در دستیابی به اهداف تولید و رکورد ۵۰۰ هزار تن افزایش تولید فولاد خام، نشان‌دهنده بی‌تاثیر بودن کرونا بر فعالیت شرکت است.

 چه اولویت‌هایی در تولید محصولات متنوع  فولاد مبارکه  وجود دارد؟ آیا براساس نیاز بازاز ظرفیت تولید در محصولات مختلف پاسخگو بوده است؟

تولید محصولات مختلف فولاد مبارکه صرفا براساس سفارش و بر مبنای نیاز بازار است و اولویت فولاد مبارکه در تولید محصولات مختلف بر نیاز بازار مشتریان متمرکز است، اما ظرفیت تولید فولاد مبارکه به گونه‌ای نیست که بتواند نیاز بازار را به طور کامل چه از نظر کمی ‌و چه از نظر کیفی پوشش دهد. از آنجا که این شرکت توان تولید تمامی‌ محصولات فولادی میکرو‌آلیاژی تا مرحله اسلب را دارد، در صورت بهره‌برداری از پروژه بزرگ نورد گرم۲، امکان پاسخگویی به تمامی‌ نیازهای کشور در این حوزه وجود دارد.

 فولاد مبارکه در راهبرد تولیدی خود تا چه اندازه با کشورهای تراز  اول دنیا رقابت می‌کند؟

در زمینه تولید اسلب، انواع کیفیت و ابعاد در زمره کشورهای تراز اول جهان هستیم، ولی در زمینه ورق‌های گرم و سرد متاسفانه به دلیل عدم اجرای پروژه نورد ۲ فاصله زیادی با این کشورها داریم.

 برای سال ۱۴۰۰ چه هدف‌گذاری‌هایی در تولید در دستور کار فولاد مبارکه قرار دارد؟

روشن است که تکمیل زنجیره تامین به پایداری و ثبات تولید و تحقق اهداف کمک فراوانی خواهد کرد.

از مهم‌ترین اهداف فولاد مبارکه دستیابی به تولید ۲/ ۷ میلیون تن فولاد در مبارکه و عبور از ۱۰میلیون تن فولاد در گروه است، همچنین با تکمیل طرح توسعه مجتمع سبا در نیمه اول سال ۱۴۰۰ بیش از یکصد هزار تن ظرفیت تولید ورق گرم در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و بیش از ۳۰۰ هزار تن برای سال ۱۴۰۱ ایجاد خواهد شد که چون سهم عمده آن برای ضخامت‌های پایین است می‌تواند خبر بسیار خوبی برای بازار باشد.

 در مقایسه با سنوات گذشته در بهای تمام شده فولاد مبارکه در تولید محصولات چه تفاوت‌هایی ایجاد شده است؟

عمده‌ترین عامل افزایش هزینه تمام شده، افزایش قیمت مواد اولیه معدنی شامل سنگ‌آهن و گندله است که در کنار آن افزایش قیمت‌های سایر مواد و قطعات، حمل و نقل و به زودی افزایش حامل‌های انرژی، تاثیر قابل  توجهی در هزینه‌های تولید خواهد داشت.

 چشم‌انداز فولاد مبارکه برای افزایش نرخ بهره‌برداری از ظرفیت فولاد کشور چه مواردی را شامل می‌شود؟

در راستای افزایش نرخ بهره‌برداری از ظرفیت صنعت فولاد کشور، سیاست‌های توسعه و تامین پایدار مواد معدنی مورد نیاز صنایع فولادسازی در بالادست، توازن ظرفیت زنجیره تولید از سنگ‌آهن تا محصول و همچنین توانمندسازی صنایع پایین‌دستی از جمله اقداماتی است که باید در سطح کلان مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد. در سطح بنگاه‌ها نیز صنایع فولادساز می‌توانند با افزایش دانش، استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و ایجاد جذابیت برای مصرف‌کننده در مقایسه با رقبای خارجی، نرخ بهره‌برداری از فرآیندهای تولید خود را به حداکثر مقدار ممکن برسانند.

 این شرکت برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی، سیاست‌های کلی را سرلوحه اهداف خود قرار داده است که شامل  تامین منابع پایدار معدنی و مدیریت یکپارچه تامین کالاهای استراتژیک و اهرمی‌برای گروه، توسعه بازارهای داخلی و افزایش صادرات، توسعه مشارکت‌های ارزش‌افزا با تولیدکنندگان زنجیره ارزش، طراحی و توسعه محصولات جدید به منظور افزایش کمیت و کیفیت تولید، ارتقای زیرساخت‌های پشتیبانی فنی تولید، توسعه بومی‌سازی و حمایت از تولیدات کیفی داخلی است. در ادامه این سیاست‌ها، شرکت فولاد مبارکه با توسعه خط نورد گرم ۲، باعث تکمیل سبد محصولات نوردی از ضخامت ۱۸ تا ۲۵ میلی‌متر خواهد شد. این امر علاوه‌بر تامین نیاز بازار داخل، کشور را از واردات بی‌نیاز می‌کند. شرکت فولاد مبارکه در ابتدا با بهبود زیرساخت‌هایی همچون توسعه تکنولوژی خطوط تولید متناسب با نقشه راه تکنولوژی، بهبود کارآیی و مصارف فرآیندهای تولید و سپس با افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات ویژه (تختال و نوردی) و خلق مشارکت‌های ارزش‌افزا با مصرف‌کنندگان، به این مهم دست یافته است. تکمیل زنجیره تامین، خرید معادن سنگ‌ آهن، نصب و راه‌اندازی ماشین ریخته‌گری شماره ۵، نصب و راه‌اندازی واحد گاززدایی، نصب و راه‌اندازی مگامدول‌ها، ارتقای سیستم‌های نرم‌افزاری و توسعه منابع انسانی از دیگر فعالیت‌های این شرکت در راستای رشد نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولید است. شرکت فولاد مبارکه، بر اساس تغییر نیاز بازار و برای پاسخگویی حداکثری به آن و افزایش تنوع محصول، در زمینه‌های جدیدی مانند تولید محصولات لوازم‌خانگی شروع به فعالیت کرده و در این خصوص، نصب و راه‌اندازی خط تکمیلی ورق رنگی را در دستور کار دارد و از آنجا که حفاظت از محیط‌زیست در این شرکت از اهمیت بسیاری برخوردار است، با راه‌اندازی و بهره‌برداری از کوتینگ کابین در خط رنگی، موجب بهبود عملکرد زیست‌محیطی و افزایش سرعت خط شده است.

 در مورد تولید آخرین نوع محصول تختال شرکت توضیح دهید. شرایط در این بخش چگونه است؟

تنوع تختال تولیدی شرکت فولادمبارکه در جهان کم نظیر است.  باتوجه به توسعه‌های زیرساختی فولادمبارکه طی سال‌های اخیر به ویژه در حوزه تولید تختال امروزه فولادمبارکه تنها شرکت در خاورمیانه است که قادر به تولید تمام محصولات ویژه و روز دنیا تا مرحله تختال است.

هم‌اکنون تختال ۳۰۰ میلی‌متری، ۲۵۰میلی‌متری، ۲۰۰ میلی‌متری و ۲۲۰ میلی‌متری در سبد محصولات فولاد مبارکه وجود دارد و عملکرد این شرکت در زمینه تولید تختال در جهان کم‌نظیر است و شاید معدود تولیدکنندگان فولاد در جهان باشد که این میزان تنوع محصول و تختال را داشته باشند.

تولید ورق فولادی، انواع ورق گرم، اسیدشویی و گالوانیزه و رنگی از دیگر محصولات فولادمبارکه است، در کنار آن در بخش‌های پایین دستی همچون کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی فعال است.  فولادمبارکه سرمایه‌گذاری سنگین و نزدیک به ۴۰۰میلیون یورو تا مرحله تولید تختال انجام داده و کوره‌های خود را توسعه داده و ماشین ۵ ریخته‌گری را به بهره‌برداری رسانده است. ایستگاه گاززدایی پیشرفته نیز در مرحله نصب و راه‌اندازی است. همه این موارد در جهت توانمندی فولاد انجام شده است.  تولیدکنندگان فولاد در سال‌های اخیر توسعه زیادی در سبد محصولات داشته‌اند. البته حرکت فولادسازهای دنیا به سمت تولید ورق عریض‌تر و سبک‌تر و با استحکام بالاتر رفته است.

ما نیز برای اینکه از این قافله عقب نمانیم  سرمایه‌گذاری برای تولید تا مرحله تختال را انجام دادیم و اکنون می‌توان گفت فولاد مبارکه توان تولید هرنوع گرید فولادی میکروآلیاژی را تا مرحله تختال دارد اما متاسفانه تبدیل آن به ورق در صنعت فولاد به آرزو تبدیل شده است.

 طرح نورد گرم ۲ در همین راستا تعریف شده و از سال ۸۹ اقدامات اولیه برای انتخاب پیمانکار انجام گرفت، اما به دلیل تحریم‌ها در دو مرحله این طرح متوقف شد، اما اکنون کار با پیمانکار چینی به پیش می‌رود و اگر به بهره‌برداری برسد، فولادمبارکه حرف اول را در تولید محصول کیفی و تراز اول دنیا خواهد زد.  در این حوزه از تولیدکنندگان جهان عقب افتادیم اما نورد گرم ۲ می‌تواند این فاصله به وجود آمده را به خوبی پر کند؛ انتظار ما از مسوولان این است که طبق دستور وزیر صمت در بازدید از فولادمبارکه هرچه زودتر واحد نورد گرم ۲ وارد فاز عملیاتی شود و این اقدام هرچه زودتر به نتیجه برسد.