10 پروژه برتر کنونی مس در جهان

بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات‌متحده آمریکا USGS، تاکنون حدود ۷۰۰ میلیون تن مس در سراسر جهان تولیدشده است، این در حالی است که ذخایر شناسایی ‌شده این فلز سرخ بالغ ‌بر ۱/ ۲ میلیارد تن مس اضافی است که هنوز استخراج‌ نشده است.

بخش ترجمه شرکت‌ها به نقل از وب‌سایت معدنی ماینینگ نگاهی اجمالی به زنجیره تامین مس در جهان انداخته که فهرستی از ۱۰ کانسار بزرگ‌ترین ذخایر مس را که در حال حاضر در دست توسعه است، تهیه ‌کرده و آنها را با توجه به میزان ذخایر مس در دسته‌های اندازه‌گیری شده و مشخص‌ شده، رتبه‌بندی کرده است.

پیشگام پروژه‌های معدنی مس پروژه کاموآ کاکولا است که توسط یک سرمایه‌گذاری مشترک Ivanhoe-Zijin در منطقه Kolwezi در لوآلابای جمهوری دموکراتیک کنگو در حال ‌توسعه است. انتظار می‌رود بهره‌برداری اولیه از معدن کاکولا که نخستین منطقه معدنی دارای معادن درجه ‌یک است، در ژوئیه ۲۰۲۱ آغاز شود.

پیش‌بینی می‌شود این پروژه با نرخ تولید مورد انتظار ۱۸ میلیون تن در سال، در حال حاضر با تولید تخمینی ۷۰۰ هزار تن مس در سال، به دومین معدن بزرگ مس جهان تبدیل شود.

در جایگاه دوم پروژه معدنی Pebble قرار دارد که در منطقه خلیج بریستول در جنوب غربی آلاسکا واقع‌شده است که پس از رد مجوز کلیدی آب پروژه توسط مسوولان دولت ایالتی در ماه نوامبر، وضعیت آن هنوز نامشخص است و قرار است این شرکت معدنی اعتراض خود را به این مصوبه به مسوولان اعلام کند تا شاید در آینده‌ای نزدیک این معدن مجددا بازگشایی شود.

سومین پروژه بزرگ مس، ذخایر اودوکان در منطقه Zabaikalye روسیه است که با وجود کشف اولیه آن در سال ۱۹۴۹، به دلیل چالش‌های فنی تا سال‌های اخیر بیشتر بدون فعالیت باقی ‌مانده است. مانند معدن کاموآکاکولا، پروژه اودوکان نیز در دست‌ساخت است و انتظار می‌رود تولید تجاری آن در اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شود.

در رتبه بعد پروژه Reko Diq در پاکستان قرار دارد که نزدیک به یک دهه است در بلاتکلیفی به سر می‌برد، زیرا دولت ایالت بلوچستان گفته که طرح اجاره این معدن را ناقص می‌داند و از آن رضایت ندارد. در ادامه برترین معدن‌کاران مسی، معدن تامپاکان در جزیره میندانائو فیلیپین قرار دارد. شرکت معدنی Sagittarius ، یک پروژه سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت گلنکور است که در حال حاضر به دنبال تایید محلی و دریافت مجوز ملی برای معدن پیشنهادی خود است. در صورت تصویب، تخمین زده می‌شود که به‌طور متوسط ۳۷۵ هزار تن مس در طول ۱۷ سال عمر این معدن تولید شود.

اما از دیگر پروژه‌های بزرگ استخراج مس می‌توان به پروژه مشترک BHP و ریوتینتو به‌نام رزولوشن در ایالت آریزونا، پروژه Cascabel متعلق به شرکت SolGold در اکوادور، کانسار تاکا تاکا در آرژانتین که توسط شرکت معدنی First Quantum بهره‌برداری می‌شود و پروژه فریدا ریور که با حمایت دولت چین و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری Pala به بهره‌برداری می‌رسد، اشاره کرد.

اما در خارج از لیست ۱۰ پروژه برتر جا دارد که به  اکتشاف معدن Los Helados توسط شرکت معدنی NGEX  در شیلی و همچنین پروژه سرمایه‌گذاری مشترک Wafi-Golpu بین شرکت‌های نیوکرست و هارمونی گلد در پاپوآ گینه نو اشاره کرد.

Untitled-1