بی‌توجهی شرکت بوئینگ به ایمن‌سازی هواپیماهایش

حدود هفت هفته پس از سقوط اولیه ۷۳۷ MAX هیات مدیره شرکت بوئینگ جلسه‌ای تشکیل داد، اما طى این جلسه در مورد ایمنی جت بحثى نشد؛ اما ماه‌ها بعد، مجدداً مدیر اجرایی فعلی بوئینگ به خبرنگاران گفت که مدیران این شرکت به‌سرعت برای رسیدگی به این حادثه سقوط اقدام کرده‌اند.
 مساله سوال‌برانگیز این است که آیا مدیران بوئینگ قبل از سقوط دوم 737 MAX، مسوولیت بی‌توجهی خود را نسبت به ایمن‌سازی صحیح این هواپیما پذیرفتند یا نه. طبق تاریخ و جزئیات جلسات مدیران شرکت، پیداست که مدیران وظایف امانت‌داری خود را در نظارت بر تولید نقض کرده‌اند. با این ‌حال دیوید کالون، مدیرعامل شرکت، در مورد میزان توجه مدیران به ایمن‌سازی در فاصله زمانى بین دو تصادف گفته است: حادثه سقوط هواپیماها باعث ایجاد بحران براى شرکت‌های هواپیمایى مختلف جهانی و در نهایت منجر به ایجاد تزلزل در رهبری بوئینگ و نظارت برافزایش ایمنی هیات مدیره شد.

 پس از دومین سقوط 737 MAX، آقای Calhoun طى یک مصاحبه اعلام کرد که بلافاصله پس ‌از این رخداد جلسه‌ای ترتیب داده است. در این جلسه گفته شد که سه روز بعد در کنفرانسی، مدیران ملاقات کردند تا در مورد این سقوط بحث کنند.

در پرونده قضایى بوئینگ که به علت این سقوط شکل گرفت، از مشارکت‌های بوئینگ به جهت بهبود ایمنی، یاد شده است.

همچنین بوئینگ در پرونده خود در دادگاه اظهار کرده که مدت‌ها است برای ادامه کار هیات‌مدیره در زمینه طراحی، ایمنی و سایر موارد اعتماد کرده است.

با توجه به این گفته‌ها، به نظر می‌رسد جزئیات گفته ‌شده توسط هیات مدیره با گفته‌های آقای Calhoun مبتنى بر مورد بحث و بررسى قرار نگرفتن موضوع سقوط هواپیما، در تضاد است.

سرانجام، هیات‌مدیره بوئینگ در اواخر سال ٢٠١٩دچار تزلزل شد، از جمله این اتفاقات سلب مسوولیت آقای دنیس موایلنبورگ، مدیرعامل شرکت و واگذاری این سمت به آقای  Calhoun است.