پروازهای نوروزی با مجوز ستاد مقابله با کرونا

از شرکت‌های هواپیمایی خواستیم قبل از دریافت مجوز پرواز از فروش بلیت خودداری کنند و تعهد بیش از توان خود ایجاد نکنند. همچنین  با اولویت قرار دادن کسب رضایت مسافران در مواقع بروز تاخیر نسبت به اطلاع‌رسانی سریع، به موقع و شفاف اقدام کنند. وی افزود: درباره برقراری پروازهای خارجی در ایام نوروز نیز تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. اگر مجوز پرواز به کشوری را به ما بدهند، پرواز به آن کشور را برقرار خواهیم کرد. در حال حاضر پروازها به ترکیه انجام می‌شود. در همین راستا شرکت‌های هواپیمایی  ایران و شرکت‌های هواپیمایی ترکیه آمادگی برای افزایش پروازها را در ایام نوروز دارند. وی افزود: در چارچوب دستورالعملی که ستاد ملی مقابله با کرونا صادر خواهد کرد، امیدواریم در ایام نوروز، پروازهای ایمن را برای هموطنان برقرار کنیم. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره برخورد با سایت‌های فروش بلیت غیرمجاز اعلام کرد: موظف هستیم برخورد قاطع با سایت‌ها و دفاتر متخلف که اقدام به فروش بلیت بالاتر از نرخ مصوب می‌کنند، داشته باشیم و این متخلفان را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم. وی افزود: معاونت هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری موظف است آن دسته از سایت‌های فروش بلیت غیرمجاز شناسایی شده‌ را تعطیل کند.

 اعلام نتیجه پرونده هواپیمای اوکراینی تا پایان سال

دهقانی‌زنگنه در پاسخ به سوالی درباره هواپیمای اوکراینی گفت: طبق کنوانسیون شیکاگو،‌ گزارشی را به کشورهای دخیل در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام کردیم، این کشورها به مدت ۶۰ روز فرصت دارند نظر خود را نسبت به این گزارش اعلام کنند. این فرصت۶۰ روزه در تاریخ ۹/ ۱۲/ ۹۹ به پایان خواهد رسید. وی افزود: از این چهار کشوری که ما گزارش را به آنها اعلام کردیم، سه کشور پاسخ‌ بسیار فنی و سازنده دادند و با تیم بررسی سانحه ما تفاهم کامل دارند.  رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: در هر صورت تیم بررسی سانحه تا پایان سال نتیجه را برای عموم مردم اعلام خواهد کرد.

 عدم افزایش قیمت بلیت در ایام نوروز

دهقانی‌زنگنه گفت: با توجه به تفاهمی که با انجمن شرکت‌های هواپیمایی داشتیم، مبنا بر این است که در ایام نوروز افزایش قیمت بلیت نداشته باشیم. وی افزود: در مناطق نفت‌خیز، قشم، کیش و چابهار پروازهای چارتری داریم. این پروازها مجاز نیستند بالاتر از سقف قیمتی که برای آنها تعیین شده، بلیت بفروشند.  وی در ادامه گفت: آسمان ایران برای پرواز هواپیماها ایمن و در حال حاضر پروازهای خارجی به مقاصد وین، فرانکفورت، کلن، هامبورگ، ترکیه و عراق برقرار است.

 الزام به رعایت فاصله اجتماعی در پروازها

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر رعایت استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماها گفت: بیش از ۹۵ درصد ایرلاین‌ها مصوبه ستاد ملی کرونا را رعایت می‌کنند و ما بر آنها نظارت داریم.  وی افزود: تاکنون ایرلاین‌های متخلف را به مردم معرفی کردیم و پروازهای ایرلاین‌های متخلف در مسیرهای خاص را قطع کرده‌ایم.  طبق اعلام وزیر بهداشت، مرز زمینی بین ایران و عراق بسته شده و درباره بسته شدن مرز هوایی هنوز دستورالعملی به ما داده نشده است و در صورت صدور دستورات جدید، حتما به آن عمل خواهیم کرد.