به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از وب‌سایت خبری Today News Post، رنو و رقیبش فولکس‌واگن هر دو گفته‌اند در نظر دارند نسل آتی خودروهای برقی کوچک با قیمت ۲۰ تا۳۰ هزار یورویی را به بازار عرضه کنند که این امر آنها را در سطح بالاتری نسبت به تولید مدل‌های احتراق داخلی قرار خواهد داد.

در حال حاضر در فرانسه قیمت خودروی الکتریکی کوچک رنو با نام Zoe، قبل از مشوق‌های دولتی، از ۳۳ هزار یورو شروع می‌شود که از این نظر هم‌ردیف مدل‌های تمام برقی پژو ۲۰۸ و اوپل کورها است. این در حالی است که پژو ۲۰۸ برقی حتی موفق شد از نگاه خبرنگاران، مجلات و سایت‌های بزرگ اروپایی به‌عنوان خودروی سال ۲۰۲۰ اروپا معرفی شود و این در حالی بود که رقبای قدرتمندی همچون پورشه تایکان یا خودروی تسلا مدل ۳ در برابر او قرار داشتند.

اما قیمت رنو Cilo با بالاترین سطح کیفیت با یک موتور گازوئیلی از ۲۸۹۰۰ یورو شروع می‌شود و قیمت مدل پایه آن نیز کمتر از ۱۶ هزار یورو است. همچنین در فرانسه قیمت رنو Cilo با موتور هیبریدی کامل از حدود ۲۷هزار یورو شروع می‌شود.

کارشناسان می‌گویند: مدل قدیمی رنو ۵ با بهره‌گیری از باتری‌های کاتدی فروسولفات لیتیوم (LFP) که دارای چگالی انرژی کمتری نسبت به باتری‌هایی هستند که در دوره‌ای از چرخه حیات خود از کاتدهای نیکل منگنز کبالت (NMC) استفاده می‌کنند، می‌تواند به قیمت هدف نزدیک‌تر شود.

این کار بسته‌های باتری را سنگین‌تر می‌کند، اما موجب ارزان‌تر شدن آنها می‌شود. طبق محاسبات انجام‌‌شده، باتری حدودا ۳۰ درصد از کل هزینه یک خودروی برقی را به خود اختصاص می‌دهد. هرچند این رقم در سال‌های اخیر تنزل پیداکرده است.

طرفداران باتری‌های LFP می‌گویند این باتری‌ها پایدارترند و احتمال داغ شدن آن کمتر است. از آنجا ‌که این باتری‌ها کبالت ندارند، بسیار مقرون ‌به ‌صرفه هستند، چراکه کبالت گران‌ترین فلزی است که در ساخت باتری مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما عیبی که باتری‌های LFP دارند این است که در هوای سرد عملکرد آن ضعیف می‌شود.

مدیرعامل شرکت رنو می‌گوید فناوری باتری LFP در ترکیب با پلت‌فرم CMF-BEV می‌تواند به رنو ۵ کمک کند تا احتمالا در سال ۲۰۲۳ به قیمت هدف خود برسد. وی افزود: ما در حال طراحی یک پلت‌فرم هستیم که از نظر هزینه بسیار رقابتی باشد. این به ما این امکان را می‌دهد که با بودجه‌ای  مثلا ۲۰ تا۳۰ هزار یورویی بتوانیم در قلب بازار ماشین بفروشیم و هنوز هم برای ما سودآور باشد.