ارزش افسانه‏ای«تسلا» در قیاس با رقبا

خودروسازان سنتی دنیا پس از برخورد چرخ‌های نخستین خودروی تسلا با جاده، تقریبا به مدت یک دهه در زیر غبار مشعل‌های نفتی خود در خواب غفلت بودند و به طرز حیرت‌انگیزی بعد از گذشت ۱۰ سال بالاخره در سال ۲۰۱۷ بود که مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان، خودروهای برقی مجهز به باتری‌های قابل شارژ را به‌عنوان آینده غیرقابل‌انکار صنعت خودرو معرفی کردند. به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از وب‌سایت ماینینگ، از آن زمان تاکنون شرکت تسلا میلیاردها دلار را صرف توسعه طرح‌های خود کرده و افزایش میزان مصرف برق نیز بارها توسط متصدیان این صنعت گوشزد شده است، اما این شرکت هنوز هم در خط مقدم این فناوری نوپا قرار دارد. سال گذشته از هر چهار مگاوات ساعت مصرف الکتریسیته توسط خودروهای سواری در جاده‌ها یک مگاوات ساعت آن متعلق به خودروهای تسلا بود. در سال ۲۰۲۰ نیز تسلا درمجموع از ظرفیت باتری بیشتری نسبت به چهار رقیب نزدیک خود استفاده کرد.

اما در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت تسلا بسیار تجارت هیجان‌انگیزی بود، به‌طوری‌که طرفداران و همچنین مدیرعامل این شرکت ارزش سهام تسلا را تا ۷۰۰ درصد افزایش دادند و تا اینجای کار نیز دورقمی است. ارزش تسلا در بازار بالغ‌بر ۸۰۰ میلیارد دلار است که این مقدار بیشتر از ارزش مجموع ۹ شرکت خودروساز قبل از خود است. ارزیابی‌های نسبی تسلا برای سرمایه‌گذاران حاکی از آن است که دوران استفاده از موتور احتراق داخلی به پایان خود نزدیک می‌شود.

مساله این نیست که چه تعداد خودروهای دیزلی و بنزینی ساخت تویوتا، فولکس‌واگن، جنرال موتورز، رنو، هیوندای و دیگر خودروسازان به فروش می‌رسد، مساله این است که این خودروها دیگر در آینده صنعت جایی ندارند. هرچند آمار و ارقام نیز نشان می‌دهند که میزان تولید این مدل خودروها در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۴ میلیون دستگاه بود که بدترین سال در دهه‌های گذشته است. برای راستی آزمایی این نظریه، وب‌سایت MINING.COM به مقایسه قدرت تجاری تسلا و رقبای خودروساز سنتی این شرکت پرداخته است. به‌این‌ترتیب سرمایه‌گذاران می‌توانند خودروسازان سنتی را با تسلا بر اساس توانایی رقابت در بازار باتری خودروهای سبک مقایسه کنند.

همه دوستداران قدیمی تسلا معتقدند که باتری‌های مورداستفاده در خودروهای این شرکت ارزش بالاتری نسبت به خودروهای برقی رقبای تسلا دارند، حتی به‌رغم اینکه در برخی موارد باتری‌های آنها توسط یک تولیدکننده مشترک عرضه‌شده باشد. ارزیابی کنونی بازار تسلا نشان‌دهنده این موضوع است که هر گیگاوات ساعت در خودروهای فروخته‌شده این شرکت در سال گذشته تقریبا ۲۳ میلیارد دلار در بازار می‌ارزد. این در حالی است که نزدیک‌ترین رقیبش یعنی شرکت فولکس‌واگن کمتر از ۷ میلیارد دلار برای همین میزان گیگاوات ساعت درآمد کسب می‌کند و اگر سرمایه‌گذاران به همان اندازه که روی خودروهای الکتریکی تسلا سرمایه‌گذاری می‌کنند روی فولکس‌واگن سرمایه‌گذاری می‌کردند، ارزش آن به ۳۵۰ میلیارد دلار می‌رسید. با این سناریو، نه‌تنها خودروهای برقی، بلکه هر محصولی که این خودروساز تولید کند در برابر تسلا بی‌ارزش خواهد بود. حتی ارزش تولیدات بوگاتی و بنتلی نیز در برابر تسلا همانند ارزش آهن‌قراضه است.

شرکت BYD که برخلاف تسلا، باتری‌های موردنیاز خود را خودش تولید می‌کند، به‌طور قابل‌توجهی ارزشمندتر از برندهای اروپایی ازنظر باتری‌های الکتریکی است؛ اما اگر سرمایه‌گذاران رویاهای خود را همانند شرکت تسلا روی شرکت BYD بنا کنند، ارزش شرکت محبوب چینی بالغ‌بر ۶۰ میلیارد دلار (۵/ ۴ برابر شرکت رنو) می‌شود. شرکت رنو خودروسازی است که در بازار تولید خودروهای برقی بسیار دست‌کم گرفته‌شده و این امر شاید به این دلیل است که سرمایه‌گذاران هنوز به قابلیت‌های خودروی رنو آوانتایم اعتقادی ندارند.

درحالی‌که در هفته‌های گذشته شایعاتی در مورد همکاری اپل با هیوندای شنیده شد و بعد از مدتی شایعات به سمت همکاری اپل و شرکت رنو پیش رفت، اما حتی ایده آی‌فون‌های چرخ‌دار ساخت فرانسه نیز در حال حاضر نمی‌تواند سرمایه‌گذاران را ترغیب کند تا دلارهای خود را به سمت شهر بولونی-بیانکور سرازیر کنند. خودروی رنو مدل Zoe در سال گذشته نیز از مدل ۳ این شرکت پیشی گرفت و به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی برقی اروپا شناخته شد، اما سرمایه‌گذاران معتقدند خودروی ۵۲ کیلووات ساعتی Zoe یک‌دهم ارزش خودروی ۵۰ کیلووات ساعتی مدل ۳ رنو را دارد. خودروهای برقی شرکت NIO نیز که تقریبا همیشه با عنوان نسخه تسلای چینی معروف هستند، بازهم نتوانسته‌اند آن‌چنان‌که باید در جدول ارزش‌گذاری موفق عمل کنند. اما وقتی با صحبت‌هایی در مورد حباب موجود در سهام تسلا روبه‌رو می‌شویم، طرفداران این شرکت اغلب پاسخ می‌دهند که ارزش بالای سهام تسلا در بازار به این دلیل است که تسلا یک شرکت خودروسازی صرف نیست، بلکه یک شرکت باتری‌سازی است. آیا آنها از این موضوع بی‌اطلاع هستند که باتری‌های خودروهای تسلا را شرکت‌های سامسونگ، CATL و LG Chem تولید می‌کنند؟ اما اگر این هم مورد تایید قرار نگیرد این بار طرفداران می‌گویند که تسلا یک شرکت خودروساز نیست، بلکه یک شرکت دانش‌بنیان است که درزمینه‌های تولید خودروهای خودران، مسائل زیست‌محیطی، تولید صفحه‌نمایش‌های لمسی بسیار بزرگ، کارخانه‌هایی که می‌توانید از فضا ببینید، اتومبیل‌هایی که به فضا می‌فرستد، ارز رمزنگاری‌شده بیت کوین و همچنین موارد دیگر، فعالیت می‌کند.

p29-01

Untitled-1 copy