هزاران مقاله، کتاب، کنفرانس، تحلیل و بررسی که در این زمینه صورت‌گرفته حاکی از آن است که تحول دیجیتال نه تنها یکی از مزیت‌های شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارها در عصر انفجار اطلاعات محسوب می‌شود، بلکه یکی از اصلی‌ترین الزامات است.

نگاهی به تاریخچه این اصطلاح در ادبیات رسانه‌ای جهان نشان می‌دهد توجه به این مقوله تقریبا از یک دهه پیش آغاز شده و پس از طی مراحل تحلیلی و نظریه‌پردازی‌های گسترده، در سال‌های اخیر به صورت جدی در دستور کار تمام سازمان‌های مدرن دنیا قرار گرفته است.

درهمین راستا ایمان برادری، بنیان‌گذار «دیجی وایز» معتقد است: مقوله تحول دیجیتال صرف‌نظر از تمام مباحثی که در حوزه نظری پیرامون آن مطرح است از نظر ماهوی، یک مقوله سازمانی و تشکیلات‌محور است.

به گفته وی ویژگی دیگر و اصلی تحول دیجیتال «فراگیری»، «همه‌شمول» بودن و «جهان‌شمول» بودن است. به این معنا که مقوله تحول دیجیتال امری است که در همه تحولات ناشی از توسعه فناوری‌های دیجیتال اعم از حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و تجاری و سیاسی قابل تعمیم و حتی اجتناب‌ناپذیر است، ضمن اینکه پدیده تحول دیجیتال امری جهانی است که تقریبا هیچ نقطه از دنیا را نمی‌توان از آن بی‎نیاز دانست.

وی با اشاره به اهمیت نگاه تخصصی به استراتژی تحول دیجیتال Digital Transformation Strategies  آن را به‌عنوان مجموعه‌ای واحد و پیکره‎بندی و فرموله شده از مجموعه‌ اقدام‌های سازمان‌ها برای به‌کارگیری فناوری‌های جدید دیجیتال و بهره‎برداری از منافع آنها تعریف می‌کند و معتقد است که این امر به‌دلیل علمی بودن باید به متخصصان آن از جمله شرکت‌های مشاور در عرصه تحول دیجیتال واگذار شود.

این کارشناس تحول دیجیتال در توضیح اهمیت فرآیند‌های حوزه تحول دیجیتال می‌گوید: فرآیند تحول دیجیتال مقوله‌ای تک‌وجهی نیست و اگر رویکرد سازمان‌ها و کسب‌وکارها نسبت به آن «تک‌ساحتی» باشد، ممکن است نه‌تنها دستاوردی به همراه نداشته باشد، بلکه می‌تواند مخرب هم تلقی شود.

بنابر‌این فرآیندهای عملیاتی در عرصه کسب‌وکار‌ها، بر محصولات، خدمات و کل ساختار یک کسب‌وکار و در حوزه تشکیلاتی بر سازوکار عملیاتی و ساختاری سازمان و مفاهیم مدیریتی تاثیر می‌گذارد و درصورت اجرای صحیح روند تحول دیجیتال، تمام این شاخص‌ها به سرعت نشانه‌های مثبتی از خود بروز خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، طیف گسترده‌ای از مدیران سازمان‌ها و کسب‌وکارها به الزام‌آور بودن تحولات دیجیتال و به کارگیری فناوری‌ها و مکانیزم‌های مدرن در حوزه مدیریت خود باورمند شده‌اند، تاکید می‌کند: مدیرانی که به تحول دیجیتال به عنوان یک نقشه راه جدید برای گذر به عصر مدرن فکر می‌کنند باید به این مساله واقف باشند که استفاده صرف و تک‌ساحتی از فناوری‌ها و دستاوردهای فناوری اطلاعات، به خودی خود منجر به تحول دیجیتال در سازمان متبوع آنها نخواهد شد، از این‌رو است که روی «جامعیت» مقوله تحول دیجیتال تاکید می‌شود و لزوم ارجاع تبیین نقشه راه تحول دیجیتال به شرکت‌های مشاور و متخصصان امر را جدی می‌انگارند.

این کارشناس تحول دیجیتال سازمان‌ها و کسب‌وکارها یادآور می‌شود که نگاه تک‌بعدی و اشتباه گرفتن کارکرد ابزارهای دیجیتال و تکنولوژی‌های مدرن به مثابه ذات تحول دیجیتال، اشتباهی است که ممکن است منجر به این شود که سازمان‌ها بعد از یک پوست‌اندازی صوری و «ابزارمحور» در نهایت هیچ تحولی را تجربه نکرده و به همان روش سنتی و قدیمی خود کار را ادامه دهند.

ایمان برادری در توضیح ایده فوق تصریح می‌کند: در فرآیند تحول دیجیتال، مخصوصا در عرصه کسب‌وکارها و سازمان‌ها، چند فاکتور مهم باید به دقت مطالعه‌شده و تغییرات بنیادین در آن صورت گیرد. برای مثال، تغییر ذهنیت سنتی به ذهنیت مدرن و دیجیتال، استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات در ساختار سازمان و کسب‌وکار که منجر به تغییر الگوهای ارزش‌آفرینی باشد و در نهایت رسیدن به دستاوردهای قابل اندازه‌گیری از نظر نتایج مالی در کسب‌وکار و افزایش بهره‌وری در سازمان‌، حاکی از آن خواهد بود که در راستای تحول دیجیتال به درستی گام برداشته‌ایم. این امر میسر نیست؛ مگر اینکه از تجربیات و دانش شرکت‌های مشاور در زمینه تحول دیجیتال بهره‌مند شویم.

وی در ادامه گفت: مقوله فوق به‌طور مستقیم متکی و منوط به توسعه تکنولوژیک در سازمان‌ها نیست، بلکه تحول دیجیتال در حقیقت تغییر فلسفی و ماهیتی در فرهنگ و نگرش مدیران و بدنه سازمان به تحول کسب‌وکار مبتنی بر تکنولوژی‌های دیجیتالی است.

برادری، یکپارچه‌سازی ساختارها را که باید با تغییر فرهنگ رفتاری سازمان همراه باشد در کنار عواملی چون کوچک‌سازی سازمان، تغییر در چیدمان و به کار‌گیری سخت‌افزارها، بازآموزی نیروی انسانی در راستای ایجاد ذهنیت همسو با ساختارهای مدرن دیجیتالی را بخشی از پیش‌نیازهای احتمالی تحول دیجیتال عنوان می‌کند و می‌افزاید :بسیاری از مواقع تلقی مدیران سازمان‌ها و کسب‌وکارها از تحول دیجیتال در حد استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ساخت فروشگاه‌های اینترنتی و ایجاد وب‌سایت‌ است. این در‌حالی است که تحول دیجیتال مقوله‌ای بسیار گسترده‌تر، عمیق‌تر و کیفی‌تر از این کارکردهای ساده و البته مفید است. به عبارت دیگر «تحول دیجیتال» برای تغییر استراتژی و مدل کسب‌وکار سازمان است که البته با استفاده از تکنولوژی‌های نوین دیجیتالی صورت می‌گیرد.

برادری در پایان تصریح می‌کند: سرعت تغییر در این حوزه بسیار زیاد است و سازمان‌ها و کسب‌وکارها برای گریز از ناکارآمدی و همچنین ماندن در عرصه رقابت، باید به صورت سنجیده نسبت به ایجاد تحول دیجیتال در سازوکارها و کسب‌وکار خود اقدام کنند.