پرداخت تسهیلات بانک مسکن  به پروژه‌های آزادراهی

وی با بیان اینکه این اعتبار با تضمین سازمان برنامه و بودجه به این پروژه اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: این پروژه پیشرفت فیزیکی بالایی دارد و ۷۵ درصد از عملیات ساخت آن به اتمام رسیده است، بنابراین با استفاده از اختیارات و ضوابط تعیین شده در ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، این تسهیلات به پروژه اختصاص یافته است.

علمداری با بیان اینکه در سال‌های اخیر بانک مسکن در مواقع ضروری و تا حد امکان اقدام به همکاری با وزارت راه و شهرسازی برای تامین اعتبار پروژه‌های مختلف در حوزه راه و زیرساخت کرده است، افزود: علاوه بر پروژه بزرگراه بیرجند-قائن، بانک مسکن در تامین مالی پروژه‌های آزادراهی شیراز – اصفهان و تهران شمال و همچنین پروژه قطعه گرمسار-سمنان آزادراه حرم تا حرم مشارکت داشته است.

علمداری گفت: براساس این ماده قانونی، سازوکاری در نظر گرفته شده است که پروژه‌های عمرانی که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند بتوانند تسهیلات دریافت کنند و به این ترتیب از محل اعتباراتی که قرار است سالانه برای تکمیل پروژه بزرگراه بیرجند-قائن اختصاص یابد، با ضمانت سازمان برنامه و بودجه کشور، اصل و سود تسهیلات به بانک بازپرداخت خواهد شد. عضو هیات‌مدیره بانک مسکن با بیان اینکه ساخت بزرگراه قائن -بیرجند به لحاظ افزایش ایمنی سفر در این محور، کاهش تصادفات جاده‌‌ای و همچنین تسریع در زمان سفر به عنوان یکی از محورهای پرتردد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و هست، خاطرنشان کرد: کل مبلغ تسهیلات مصوب طی ۴ قسط از خرداد سال‌جاری تاکنون به پروژه پرداخت شده است.

وی در گفت‌وگو با «هیبنا» با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی و سرعت تکمیل این پروژه بالاست و به زودی این پروژه افتتاح خواهد شد خاطرنشان کرد: وضعیت این پروژه نشان می‌دهد محور بزرگراه بیرجند– قائن در سال ۱۴۰۰ افتتاح و به بهره‌برداری برسد و به این ترتیب دشواری‌های تردد در این محور مهم کاهش یابد.

علمداری با بیان اینکه بانک مسکن در تامین اعتبار پروژه‌های حوزه راه و پروژه‌های عمرانی نیز با وزارت راه و شهرسازی همکاری می‌کند، توضیح داد: اگر چه بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی حوزه مسکن شناخته می‌شود، ولی از آنجا که وزارت راه وشهرسازی یکی از اعضای مجمع بانک مسکن است و این وزارتخانه هم متولی حوزه راه و هم متولی حوزه مسکن است، در مواردی که به لحاظ تامین مالی پروژه‌ها، بانک مسکن بتواند کمکی به این وزارتخانه کند، وارد عمل شده و متناسب با امکانات بانک، تامین مالی پروژه‌های راه را نیز بر عهده می‌گیریم.

وی ادامه داد: این در حالی است که حوزه راه بی ارتباط به بخش مسکن نیست و در واقع این بخش به عنوان بخش زیرساختی حوزه مسکن نیز شناخته می‌شود. بالطبع سهولت دسترسی به شهرها و مراکز سکونتی منجر به افزایش کیفیت زندگی مردم و ساکنان مناطق منتهی به این محورها می‌شود، بنابراین دو حوزه راه و مسکن از یکدیگر جدا نیستند.