تولید بیش‌از ظرفیت فولاد بافت تا پایان سال

با توجه به اینکه شهرستان بافت در استان کرمان در منطقه‌ای کمتر برخوردار واقع‌شده، اجرای این کارخانه که یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی بافت به شمار می‌رود، زمینه اشتغال متخصصان بومی و پیشرفت منطقه بافت در استان کرمان را فراهم کرده است؛ به‌گونه‌ای ‌که ۹۵ درصد نیروی انسانی فولاد بافت از میان جوانان و متخصصان بومی همین منطقه انتخاب ‌شده‌اند.

این واحد فولادسازی، علاوه برجذب متخصصان دانشگاهی، اقدام به استفاده از تجربه افراد باسابقه در صنعت فولاد کرده تا بتواند از مشکلات تحریم با موفقیت عبور کند. حدود ۸۰ درصد تجهیزات این واحد بومی و ایرانی است. فاز دوم فولاد بافت نیز راه‌اندازی یک واحد احیای مستقیم دیگر با عنوان احیای مستقیم شماره ۲ با ظرفیت ۸۰۰هزار تن در سال و یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است. در حال حاضر این شرکت در حال آماده‌سازی مراحل فاز دوم است. به گفته مدیران این شرکت، باهمت سهامداران این شرکت در اجرای فاز دوم، تمام کمبودها و نیازهای فاز اول جبران خواهد شد.

 رکورد فولاد بافت در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۹

«یعقوب حاتمی» معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع احیای شرکت احیااستیل فولاد بافت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به بررسی جدیدترین وضعیت عملیات تولید این واحد فولادی پرداخت.

حاتمی با ارزیابی مثبت   عملکرد این واحد فولادی عنوان کرد: شرکت احیااستیل فولاد بافت به منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه «جهش تولید» در سال‌جاری پاسخ مثبت داده و به‌درستی در این مسیر گام برداشته است.

برای نمونه فولاد بافت در ۱۰ ماه نخست سال‌جاری قادر شده رکورد تولید این واحد را نسبت به فناوری میدرکس در تولید آهن اسفنجی بشکند و به تولید ۴۴۱ هزار و ۵۰۰ تن دست یابد. بنابراین بدون شک تا پایان سال به ظرفیت تولید اسمی خود خواهد رسید و حتی با توجه به این شرایط تا پایان سال ۲۰درصد نیز بر ظرفیت اسمی مجموعه اضافه خواهد کرد.

حاتمی با توضیح این موضوع که شرکت برای پیشبرد اهداف خود با تمام توان پیش رفته است خاطرنشان کرد: شرکت احیااستیل فولاد بافت علاوه بر کمیت تولید، به کیفیت تولید نیز نگاه ویژه‌ای دارد؛ به‌نحوی‌که بتواند به بهترین شکل رضایت‌مندی مشتریان را برآورده کند. بنابراین در این راستا تمام کارکنان فولاد بافت توانسته‌اند خط‌مشی شرکت را ‌پیش ببرند.

 پیشرفت فاز دوم فولاد بافت

معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع شرکت احیااستیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که میزان فاز دوم فولاد بافت به چه میزان بوده، گفت: شرکت فولاد بافت برای پیش بردن فاز دوم خود منتظر گشایش‌های ال‌سی نماند و با طرح این  موضوع در مجمع، در خصوص افزایش سرمایه و تامین منابع مالی از طریق سرمایه‌داران، این امکان را فراهم کرد که طرح توسعه فولاد بافت و اجرای احیای مستقیم شماره ۲ آن، زودتر از موعد مقرر و به نحو تضمین‌شده‌ای شروع شود. بر این اساس با مصوبه مجمع و با سرمایه‌ای که سهامداران به میان آوردند، عملیات اجرایی فاز دوم سریع‌تر کلید خورد.

حاتمی با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده فاز دوم فولاد بافت خاطرنشان کرد: در حال حاضر بتن‌ریزی بخش اصلی کارخانه به پایان رسیده است. کار بتن‌ریزی زیر کوره نیز در حال انجام است و امیدواریم که با همت کل پرسنل و پیمانکار این مجموعه که قرارگاه خاتم‌الانبیا است، بتوانیم بر اساس برنامه پیش برویم تا ظرف مدت ۲۸ماه، واحد احیای مستقیم شماره۲ را راه‌اندازی کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در عملیات اجرایی فاز دوم بر اساس برنامه پیش رفته‌اید، گفت: از زمان برگزاری مجمع و تامین مالی فاز توسعه از طریق سهامداران، این تامین مالی در ابتدای کار قدری با کندی مواجه بود، اما با گشایش انجام‌‌شده با اطمینان می‌توانیم بگوییم ظرف ۲۸ ماه به تولید خواهیم رسید.

حاتمی در ادامه همچنین به آغاز عملیات پروژه گندله‌سازی اشاره و عنوان کرد: از سویی موضوع عملیات اجرایی گندله‌سازی نیز از طریق تامین مالی خارجی و داخلی مطرح‌ شده که به ‌زودی تعیین تکلیف نهایی و عملیات اجرایی این کارخانه آغاز می‌شود.

معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع شرکت احیااستیل فولاد بافت همچنین با اشاره به برنامه‌های این واحد در جهت راندمان تجهیزات مجموعه اظهار کرد:‌ ما در کارخانه احیای مستقیم شماره یک سیاست افزایش تولید بیش از ظرفیت اسمی را با حفظ ماندگاری دستگاه‌ها و تجهیزات با افزایش کیفیت را در پیش ‌گرفته‌ایم. ازاین‌ رو بنا داریم محصول باکیفیت بالاتر و با مقداری بیشتر از ظرفیت اسمی تولید کنیم. همچنین در این راستا شرکت نسبت به به‌کارگیری نیروی انسانی ماهر اقدام‌های جدی در پیش ‌گرفته است.

 میزان بهره‌وری احیااستیل فولاد بافت

معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع شرکت احیااستیل فولاد بافت نیز در پاسخ به این پرسش که میزان بهره‌وری فولاد بافت با توجه به این تجهیزات در چه حدی بوده است، عنوان کرد: بحث کارآیی و اثربخشی در یک واحد اقتصادی، تابعی از کیفیت، نیروی انسانی و قابلیت‌های علمی، تکنیکی و فنی است. شرکت احیااستیل فولاد بافت از همان ابتدا تصمیم به جذب متخصصان آکادمیک و افراد با تجربه در حوزه فولاد کشور گرفته است. همچنین در راستای بهره‌وری بیشتر، فولاد بافت اقدام به دوره‌های آموزشی و کارگاهی در داخل و خارج از استان کرده است.

حاتمی همچنین با اشاره به سطح تخصص نیروهای انسانی در مجموعه فولاد بافت خاطرنشان کرد: موضوع دیگر درباره موقعیت نیروها است که در این زمینه نیز بحث گردش مشاغل در نظر گرفته ‌شده است، به این معنی که هر فردی در موقعیت شغلی خودش باید بهترین باشد، ضمن اینکه در موقعیت‌های دیگر در کارخانه نیز گردش مشاغل انجام می‌شود، به این معنا که یک فرد به‌صورت عام باید تمام زوایای کارخانه از تعمیر و نگهداری تا فرآیند کارخانه را بشناسد و به‌طور خاص نیز در یک بخش متخصص باشد.

وی با اشاره به این موضوع که همواره اولویت نخست فولاد بافت قبل از تعمیرات، نگهداری است و بعد از آن تعمیر و تولید است، گفت: در جهت نگهداری بازرس‌های فنی مشغول به کار هستند و کنترل فنی را انجام می‌دهند. با توجه به  اینکه کمترین توقفی در برنامه‌ریزی فولاد بافت وجود ندارد،  به‌روز کردن کل سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع شرکت احیااستیل فولاد بافت در ادامه با اشاره به این موضوع که تحریم‌ها سبب شد به سمت اتکای به توانایی‌های داخلی برویم، عنوان کرد: اگر به این باور برسید که نیروی انسانی می‌تواند در حد اعلا به رشد و کمال برسد، بدون شک می‌توان تحریم‌ها را نیز تحریم کرد و ما این موضوع را در فار نخست اول فولاد بافت به‌خوبی تمرین کردیم و برای فاز دوم شامل احیای مستقیم شماره ۱ و گندله‌سازی کاملا با فناوری ایرانی به‌پیش برویم.

 تعمیرات تجهیزات خارجی را بلد شده‌ایم

حاتمی در پاسخ به این پرسش که آیا در خصوص  تعمیرات تجهیزات که داخلی نیستند با مشکل خاصی روبه‌رو نیستید، عنوان کرد:‌ در احیای شماره یک قطعات و تجهیزاتی به کشور وارد شده بود؛ اما خارجی‌ها برای راه‌اندازی آن بخش  که نیازمند ابزار دقیق مجموعه، مهندسان کمپسورها و سیستم اتوماسیون  بود حضور نیافتند. از آن زمان به بعد تعداد شرکت‌های داخلی که کار ساخت قطعات و تجهیزات را انجام بدهند در کشور افزایش‌ یافته است و با رشد این شرکت‌ها ما نیز حساس‌ترین دستگاه و تجهیزاتی را که به خارج متکی بودیم، از طریق داخل تهیه می‌کنیم؛ البته جا دارد که کیفیت محصولات داخلی بیش ‌از پیش افزایش یابد. در زمینه بهره‌برداری نیز نیروهای ما نیاز به آموزش پیدا کردند و زمانی که ما مجبور به بهره‌برداری شدیم این آموزش‌ها نیز صورت گرفت.

 آموزش نیروی انسانی؛ اولویت فولاد بافت

معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع شرکت احیااستیل فولاد بافت با تاکید بر آموزش نیروی انسانی گفت: برای جذب نیروی بهره‌برداری کارخانه احیااستیل فولاد بافت، در ابتدا یک آزمون کتبی و پس ‌از آن نیز یک مصاحبه تخصصی و یک مصاحبه روانشناختی انجام گرفت. در زمان جذب نیز یک مصاحبه دیگر صورت گرفت و بهترین افراد انتخاب شدند. این افراد در سمت‌های حساس به فولادسازی‌های بزرگ مانند فولاد خوزستان و... اعزام شدند و دوره‌های فشرده فنی و آموزشی را گذراندند. البته از آنجا که راه‌اندازی کارخانه باید توسط نیروی بومی انجام می‌گرفت، همین افراد درگیر راه‌اندازی کارخانه شدند؛ کاری که  سابق بر این خارجی‌ها انجام می‌دادند.

حاتمی خاطرنشان کرد: در کنار این اقدام‌ها فولاد بافت همچنین دوره‌های آموزش ساخت قطعات، تراشکاری، برشکاری و آموزش، پایش، نصب و راه‌اندازی کمپسورها و... را در قالب تیم‌های ویژه‌ای برگزار کرد که در این راستا از تجربه‌های شرکت‌های معتبر و با تجربه استفاده کرده است. در نهایت در گزینش نهایی ۴۰ نفر انتخاب شدند که این ۴۰ نفر باید به زبان انگلیسی مسلط می‌بودند تا نسبت به ترجمه متون و نقشه‌خوانی‌ها تسلط داشته باشند.

وی یادآور شد: همچنین یک شورای پژوهشی علمی و فنی از بهترین افراد شرکت تشکیل شد که این شورا دپارتمان‌هایی را تشکیل دادند. این دپارتمان‌ها متشکل از کمیته‌هایی هستند که آخرین دستاوردهای روز دنیا را رصد می‌کنند و از سویی تمام ایرادهای کارخانه را روی میز حل مساله برطرف می‌کنند. هم‌اکنون ۲۵۰ نفر نیروی نیمه تخصصی، تخصصی و ستادی در دو شرکت احیااستیل فولاد بافت و توسعه راهور فولاد بافت و همچنین افزون بر ۱۸۰نفر نیروهای پشتیبانی به‌صورت تمام ‌وقت به‌عنوان HSE و بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری و حفاظتی و در کل ۴۳۰ نفر در فاز اول مشغول به کار هستند.

حاتمی در ادامه تاکید کرد: پرسنل مجموعه‌ای از افراد جوان و نخبه در کنار افراد باتجربه هستند که مجموعه کارآمدی را تشکیل داده‌اند که آموزش این نیروی انسانی همواره مساله مهم فولاد بافت بوده است. بخش تحقیق و توسعه قوی در فولاد بافت مشغول به کار هستند و ترکیبی از افراد آکادمیک و افراد با تجربه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

p29- (1)