خداداد غریب‌پور، رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو در پنل تخصصی بازار دوسویه سرمایه و فولاد عنوان کرد:‌ در حال حاضر ارزش بازار سرمایه حدود ۲۵۰ میلیارد دلار برابر با ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که سهم سنگ‌آهن در این بازار حدود ۳۸ میلیارد دلار است که ۱۵ درصد بازار را به خود اختصاص داده است. در بخش کانی‌های فلزی و فلزات اساسی سهم آن به ۲۴ درصد می‌رسد و این آمار تاثیرگذاری در بازار سرمایه به‌شمار می‌رود. غریب‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: تقریبا  نیمی از بازار سرمایه متعلق به صنعت پتروشیمی، پالایشگاه و نفت است و نصف دیگر آن به کانه‌های فلزی و فلزات اساسی اختصاص دارد. از قضا در آن دوره‌ای که بورس رشد فزاینده‌ای داشت عامل رشد همین‌ چند صنعت بودند؛ یعنی صنایعی که برای کشور ارزآوری به همراه داشتند و قیمت‌های آنها جهانی محاسبه می‌شد. در زمینه فلزات هم قیمت‌های جهانی و هم قیمت‌های داخلی با رشد همراه بود و در فاصله زمانی بین آبان تا دی‌ماه قیمت‌های داخلی متاثر از قیمت‌های جهانی با ۴۸ درصد رشد همراه شد. طی پنج سال گذشته شاخص بورس چهار برابر شده است، در این میان رشد صنایع فولادی ۱۱ درصد بیشتر از شاخص بورس بوده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: وضعیت کشور در شرایطی قرار دارد که فولاد کشور به همراه معدن‌کاری فناورانه  مورد توجه قرار گرفته است و بدون شک آینده این صنعت نویدبخش خواهد بود.

غریب‌پور خاطرنشان کرد:‌ شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه و ملی مس، شرکت‌های جذابی هستند که به لحاظ بنیادی در بازار سرمایه ارزش دارند. باتوجه به طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها از هر جهتی به این شرکت‌ها نگاه کنیم، رشد خواهند کرد.  

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خواهیم رسید، ادامه داد: هم‌اکنون نیز به ظرفیت نزدیک ۴۰ میلیون و تولید ۳۲ میلیون تن رسیده‌ایم و صادرات نیز وضعیت خوبی دارد؛ اما کشورهای همسایه مانند عراق برای واردات محصولات فولادی ایران، تعرفه وضع کرد‌ه‌اند. حوزه فولاد بیش از ۵ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته  و در حال حاضر به بیش از ۴۰ کشور دنیا صادرات فولاد داریم که در این راستا باید برنامه‌ریزی و رایزنی کنیم.

وی همچنین این نوید را داد که  اکثر بدهی شرکت‌های فولادی ریالی است و دچار نوسانات ارز نمی‌شوند. دولت نیز در زمینه حقوق دولتی در زمینه سنگ‌آهن چندان آن را افزایش نداده است؛ بنابراین بیشتر تامین مالی‌ها از طریق خود واحدها انجام می‌گیرد.

غریب‌پور ادامه داد: حدود ۴۰ درصد بورس کالا به فولاد اختصاص دارد و صنایع فولادی در ایجاد زیربناها نیز متاثر هستند.

وی در ادامه بابیان اینکه در بعد جهانی و ملی صنعت فولاد صنعت بسیار تاثیرگذاری است، تاکید کرد:‌ یکی از درخشان‌ترین صنایع کشور در زمینه سرمایه‌گذاری، صنایع فولادی هستند. در دنیا ۹۶‌میلیون نفر در صنعت فولاد مشغول به کار هستند که  ۶ میلیون نفر مستقیم و ۹۰ میلیون نفر آن غیرمستقیم است. صنعت فولاد در GDP دنیا نیز حدود ۸۷ هزار میلیارد دلار سهم دارد.

 بازار سرمایه راهگشای سرمایه در گردش

همچنین نورالله خیری، مدیر روابط عمومی فولاد صنعت بناب در این پنل تخصصی عنوان کرد: فولاد بناب یک مجموعه ۱۵ ساله با واحدهای ذوبی و نوردی است که با توان بخش‌خصوصی تاسیس و راه‌‌اندازی شده است.

خیری در ادامه با اشاره به عدم توازن در زنجیره فولاد تصریح کرد: عدم موازنه در زنجیره فولاد کشور احساس می‌شود، به‌گونه‌ای که در نهایت واحدهای فولادی به جایی می رسند که با حداقل ظرفیت خود مشغول به تولید هستند. وی در ادامه با اشاره به این موضوع که در زمان تاسیس این واحدهای فولادی، مطالعه اساسی انجام نشده است و نیاز بازار به ‌درستی دیده نشده و آینده‌نگری لازم صورت نگرفته، عنوان کرد: برای نمونه در شمال‌غرب کشور چند واحد نوردی تاسیس شده است که گاهی این واحدها با ۵۰ درصد ظرفیت مشغول به کار هستند.

خیری در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین رکودی در بخش عمرانی و ساخت و ساز در کشور از یک طرف  و مشکلات سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه سبب شده که واحدهای تولیدی با حداقل ظرفیت خود مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به این موضوع که ورود بخش خصوصی به حوزه فولاد همراه با مزایایی بوده است، عنوان کرد: در این راستا ورود بخش‌خصوصی به صنعت فولاد و سرمایه‌گذاری‌هایی که  انجام شده سبب اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در منطقه شده است. در این میان بازار سرمایه می‌تواند برای این واحدهای خصوصی راهگشای سرمایه در گردش با حضور شرکت‌های فولادی و ارائه سهام آنها در این بازار باشد، چراکه برخی شرکت‌ها در گذشته دست به دامن بانک‌ها شده و تسهیلاتی دریافت کرده و تا حدی با مشکل روبه‌رو شده‌اند، اگر واحدهای تولیدی به سمت بازار سرمایه بیایند و نگاه هیجانی به این بازار وجود نداشته باشد، در یک بستر منطقی بازار سرمایه و صنعت می‌توانند مکمل همدیگر باشند.

 سرمایه‌گذاری توسعه‌ای در فولاد صنعت بناب

مدیر روابط عمومی فولاد صنعت بناب با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای فولاد بناب عنوان کرد:‌ فولاد صنعت بناب در سال‌جاری یک سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیاردی تومانی را آغاز کرده است. در آینده نزدیک ظرفیت فولاد بناب به ۵ میلیون تن نزدیک خواهد شد. امیدوار هستیم که با تامین مواد اولیه، بتوانیم در بخش تولید به حداکثر ظرفیت تولید خود برسیم.  خیری در ادامه خاطرنشان کرد: در فولاد صنعت بناب هفت خط نوردی داریم که با توجه به شرایط و مشکلات موجود حدود سه تا چهار خط نورد این مجموعه در حال کار هستند که با تامین سرمایه در گردش و مواد اولیه با تمام توان فعال خواهیم بود. دو واحد فولادسازی القایی و قوس در مجموعه هستند که بخشی از شمش موردنیاز خطوط نورد ما را تامین می‌کنند و مابقی از بورس کالا تامین و باقی‌مانده نیاز آن از بازار تهیه می‌شود و با وجود این امسال با ثبت رکوردهای جدید، افزایش چشمگیر تولید و صادرات را شاهد بودیم.  وی در ادامه تاکید کرد: زمانی که زنجیره فولاد از بازار بورس کالا عبور کند ما نیز مواد اولیه مورد نیاز را از بورس تهیه خواهیم کرد و کالای تولیدی خود را نیز در بورس عرضه خواهیم کرد. اگر بورس نیز قیمت‌گذاری را براساس عرضه و تقاضا مدیریت کند، نیاز به قیمت‌گذاری دستور‌العملی نخواهد داشت و عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‌کنند. امیدواریم که مشکل تامین مواد اولیه واحدهای فولادسازی تامین شده تا این واحدها بتوانند در خدمت اقتصاد و صنعت فولاد کشور باشند تا نگاه ویژه‌ای که در منطقه به ایران هست برآورده شود.