عرضه گسترده ماسک‌های استاندارد به بازار

مدیر یکی از سایت‌های تولید ماسک‌های N۹۵ استاندارد در کشور در این‌باره می‌گوید: شرکت عاج‌گستر پارس با سابقه‌ای که در تولید محصولات اپتیکی داشته، با شیوع بیماری کرونا برای ارتقای جایگاه سلامت در کشور سایت بزرگ تولید ماسک N۹۵ را با تاکید بر سه مولفه کیفیت، صرفه اقتصادی و سلامت راه‌اندازی کرد.

حسین زاهدی می‌افزاید: گلایه ما به‌عنوان تولیدکننده از تحریم‌های داخلی و سیستم مدیریتی است که به ناکارآمدی در مدیریت اجرایی در حوزه کسب‌وکار برمی‌گردد، به‌طوری که ناکارآمدی مدیران اجرایی باعث شد بیش از ۶ ماه دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که کشور در شرایط کرونا به آنها نیاز داشت در چرخه ورود و در گمرک معطل بماند.  

وی با اشاره به اینکه شعار هر سال کشور به موضوع تولید مرتبط است که نشان می‌دهد تولید مقوله مهمی ‌است، می‌گوید: متاسفانه در ساختار صنعتی کشور نقشه راه مشخصی وجود ندارد و تولیدکننده نمی‌داند سال آینده با چه شرایطی روبه‌رو است و قادر به هیچ نوع برنامه‌ریزی نیست و بخش مهمی‌ از این موضوع نیز به‌دلیل سیاست‌گذاری‌های لحظه‌ای در سیستم اجرایی است.

 بزرگ‌ترین سایت تولید ماسک N۹۵ در ایران

مظاهری با تاکید بر اینکه تولید ماسک شرکت عاج گستر پارس از اولین و استانداردترین ماسک‌های تولیدی داخلی در حوزه N۹۵ است، می‌گوید: پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای اعلام کرده ماسک تولیدی این شرکت تا ۹۷ درصد در برابر هرگونه آلودگی ویروسی و باکتریایی و ذرات معلق ایمن است. این ماسک به تایید آزمایشگاه همکار سازمان غذا و دارو رسیده و استانداردهای داخلی و بین‌المللی را نیز پاس کرده است. این شرکت همچنین به طور مداوم در حال ارسال نمونه‌های شاهد به آزمایشگاه‌ها برای رصد کیفی ماسک تولیدی است و از سوی دیگر به دنبال افزایش تولید و ارائه محصولات بیشتر است، بنابراین واحد تحقیق و توسعه این شرکت به صورت مداوم به دنبال ایجاد تنوع در محصولات تولیدی است.

مدیرعامل شرکت عاج‌گستر پارس می‌افزاید: این شرکت با استفاده از ماشین‌آلات با تکنولوژی‌های برتر و تمام اتوماتیک توانسته ظرفیت عملیاتی بسیار نزدیک به ظرفیت اسمی‌ را تولید کند. این در حالی است که کل سرمایه‌گذاری تاسیس این مجتمع از طریق بخش‌خصوصی تامین شده است. در حال حاضر ماسک تولیدی این شرکت در مرحله ورود به بازار است و این محصول اولین ماسک استاندارد داخلی است که با کیفیتی استاندارد با برند Purvigor به بازار عرضه می‌شود.

 استاندارد جهانی؛ شرط اصلی تولید

مدیر بزرگ‌ترین مجتمع تولید ماسک N۹۵ با بیان اینکه این شرکت برای تولید ماسک و تک‌تک اجزای تولید آن استانداردهای جهانی را رعایت کرده است؛ می‌گوید: به عنوان مثال کشی که در تولید ماسک به کار برده‌ایم، از الیافی است که در داخل کشور تولید نمی‌شود. بنابراین ناچار به وارد کردن این کش‌ها بودیم؛ اما اکنون با مذاکره با چند تولیدکننده داخلی در تلاش هستیم تا این نوع کش در داخل تولید شود.

در قسمت پل بینی بالای ماسک در داخل کشور مفتول‌هایی وجود داشت که پس از چند ساعت استفاده استحکام خود را از دست می‌داد. بنابراین این مفتول نیز وارد می‌شد. پارچه فیلتر مورد نیاز نیز برای استاندارد مورد نظر ما نیز در داخل تولید نمی‌شد، بنابراین آن را نیز وارد کردیم و همین موضوع باعث شد تولید ماسک N۹۵ مجموعه ما با آخرین استانداردهای روز جهانی تطابق داشته باشد.

به گفته زاهدی، اکنون با تولیدکنندگان داخلی صحبت کرده‌ایم تا این محصولات در داخل تولید شوند و نمونه‌هایی نیز که اکنون تولیدشده تقریبا مطابق استانداردهای جهانی است که امیدواریم به تولید انبوه برسد.

 چالش‌های تامین ماشین‌آلات و مواد اولیه

به گفته حسین زاهدی در بحث واردات ماشین‌آلات و قطعات زمانی که این ماشین‌آلات خریداری و وارد کشور شدند، تولیدکننده چینی به دلیل شیوع کرونا در ایران، برای نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات با ما همکاری نکردند، بنابراین از تکنسین‌های داخلی استفاده کردیم و با دانش بومی ‌دستگاه‌ها را در داخل مونتاژ کردیم؛ این در حالی است که هیچ الگویی هم در اختیار نداشتیم و حتی برنامه‌ریزی و فرماندهی سیستم را نیز خودمان انجام دادیم و ظرف مدت ۱۳ روز با کار شبانه‌روزی کل دستگاه‌ها راه‌اندازی شدند. در این بین چون محصولات و مواد اولیه تولید ماسک در این شرکت وارداتی بود، نوسانات ارزی در هزینه  و درآمد شرکت تاثیر گذار بود و این امر باعث شد سرمایه‌های شرکت دچار نوسان شود.

مدیرعامل شرکت عاج گستر پارس می‌گوید: این مجتمع از حمایت مجموعه‌های دیگر هلدینگ برای فعالیت خود استفاده می‌کند، بنابراین مشکلات نقدینگی و سرمایه و... از طریق همین استراتژی برطرف شده‌اند. از طرفی در حال حاضر شرکت، محصولات خود را به طور کامل به بازار داخل عرضه می‌کند و فروش خوبی انجام می‌شود و بنابراین در تامین نقدینگی از محل فروش محصول مشکلی وجود ندارد.

 قیمت‌های نابسامان در حوزه ماسک

حسین زاهدی در ادامه با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا و رشد تقاضا بسیاری از پایانه‌های فروش قیمت ماسک را دستکاری کرده و با قیمت‌های غیرواقعی محصول خود را به بازار عرضه کردند، گفت: چون در بازار نیز نظارتی نیست، قیمت‌های دلخواه زیادی وجود دارد که البته باید ستاد تنظیم بازار وارد این موضوع شود و هر نوع قیمت‌گذاری غیرعرفی را کنترل کند. وی با تاکید بر اینکه با تحریم‌های بین‌المللی، تهدیدها به فرصت تبدیل نشده، زیرا تحریم‌های داخلی باعث دشواری و ناهمواری در مسیر تولید شده است، ادامه داد: ده‌ها و صدها دستورالعمل، قانون، مصوبه که گاه با یکدیگر در تناقض هستند تصویب شده که همگی باعث ایجاد مانع در مسیر تولید شده‌اند. ستادهایی برای تسهیل تولید در استان‌های مختلف ایجاد شده، ولی در بسیاری از این ستادها اتفاق مفیدی نیفتاده و تنها مشکلات لحظه‌ای برخی صنایع را حل کرده‌اند. به عبارتی این ستادها کار ریشه‌ای و زیرساختی انجام نداده‌اند. به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند؛ زیرا مشکل فروش دارند، اما آیا شبکه‌ای برای تسهیل فروش ایجاد شده است؟ در کشورهای دیگر دنیا روند تولید و اجرای کار صنعتی آسان است و در همان دوره که ماشین‌آلات ما در گمرک ترخیص نمی‌شدند از کشورهای همسایه به ما پیشنهاد شد با در اختیار قرار دادن زمین رایگان و شرایط مناسب ماشین‌آلات به آن کشور منتقل و کار در این کشور انجام شود؛ اما ما نپذیرفتیم.

 برنامه‌ریزی تولید ماسک در بلندمدت

زاهدی می‌گوید: این شرکت در حال حاضر به دنبال دو برابر کردن توان تولید است و قصد دارد هفت قلم محصول را در بخش‌های مختلف به تولیدات خود اضافه کند که مطالعات آن انجام شده و تا پایان ۱۴۰۰ به تولید انبوه در کلیه محصولات حفاظت فردی در برابر آلوگی‌ها خواهیم رسید.

به گفته وی، دید عمومی‌آن است که کسانی که در دوره کرونا واحدهای ماسک راه‌اندازی کرده‌اند بعد از پایان کرونا تولید را متوقف می‌کنند؛ اما هدف‌گذاری ما  فراتر از کرونا است و تصمیم داریم برای همه جامعه هدفی که برای حفاظت از سلامت خود از این ماسک‌ها استفاده می‌کنند در آینده تولید انجام دهیم.

تمام آزمایشگاه‌ها و بخش‌های مرتبط با درمان، واحدهای صنعتی و معادن، کارخانه‌های فرآوری معدنی، معادن، کارخانه‌های سیمان و سنگ و سرامیک و... همگی از ماسک‌های N۹۵ استفاده می‌کنند. صنایع دارویی، صنایع نفتی، صنایع شیمیایی، صنایع آلودگی مانند بازیافت یا کارخانه‌هایی که دارای ذرات معلق هستند مانند آرد همگی مصرف‌کننده این ماسک‌ها هستند و باید گفت در گذشته از ماسک‌های غیراستاندارد در این مجموعه‌ها استفاده می‌شد و اکنون ماسک استاندارد برای حمایت از سلامت نیروی انسانی تولید و به بازار عرضه شده است.

p28-01