جنرال موتورز به دنبال تولید خودروی برقی با شورولت بولت

این ابتدای کار جنرال موتورز است که سرانجام می‌تواند یک‌سری کامل از خودروهای ارزان‌قیمت را به بازار عرضه کند، زیرا این شرکت با توجه به سیستم‌های جدید باتری و همچنین ایجاد پلت‌فرم‌ها، معیارهایی را برای کاهش هزینه‌های وسایل نقلیه الکتریکی نسل بعدی خود مانند هامر ایجاد می‌کند. جسی اورتگا ، مهندس ارشد طراح باتری‌های خودروهای الکتریکی GM می‌گوید اگر نگاهی به ویژگی‌های هامر برقی GMC بیندازید و همچنین به طراحی بدنه شورولت بولت دقت کنید، اینها در واقع نشان‌دهنده توانایی‌های قابل‌اتکای ما در تولید خودروهای برقی هستند. این‌یک رویکرد دوجانبه برای پرداختن به بازارهای جریان اصلی و بازار خودروهای لوکس است. تفاوت قیمت بین این دو خودروی جدید تا حد زیادی به فناوری باتری در این خودروها برمی‌گردد. مدل‌های شورولت بولت روی پلت‌فرم خودروهای برقی فعلی این خودروساز قرار دارند و مجهز به باتری‌هایی هستند که دارای برد رانندگی کمتری نسبت به پلت فرم و باتری‌های نسل بعدی GM Ultium هستند که اولین بار در خودروی برقی هامر مورداستفاده قرار گرفت.

هر سه خودرو بخشی از برنامه این غول خودروساز برای تولید ۳۰خودروی جدید برقی یا طراحی مجدد خودروهای قدیمی تا سال ۲۰۲۵ است که تحت یک طرح سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد دلاری روی ساخت خودروهای برقی و خودمختار آغاز شده است. تونی جانسون، مدیر بازاریابی شورولت اظهار کرد: شما می‌توانید به‌وضوح استراتژی موردنظر ما را در اینجا ببینید. هدف ما این است که بتوانیم استراتژی تولید و توسعه خودروهای برقی را به تصویب هیات‌مدیره شرکت برسانیم و بدیهی است که مدل‌های دیگر ما هرکدام نقش خاص خود را دارند تا ما را به مقصد نهایی برسانند. وی در ادامه گفت که جنرال موتورز قصد ندارد تا شورولت بولت را به پلت‌فرم نسل بعدی منتقل کند.

رئیس هیات‌مدیره خانم ماری بارا و مدیر شرکت آقای مارک روس هر دو بر این موضوع تاکید کرده‌اند که خودروهای نسل بعدی GM برخلاف شورولت بولت سودآور خواهند بود، اما جانسون و دیگر مقامات جنرال موتورز از اظهارنظر در مورد سودآوری مدل‌های بولت که در اواخر سال جاری به بازار عرضه می‌شوند، خودداری کردند. جانسون در ادامه افزود که پس از چهار سال حضور در بازار، تیم مهندسی جنرال موتورز توانسته به‌خوبی کیفیت رانندگی شگفت‌انگیز، ثبات در رانندگی و کاهش هزینه رانندگی را روی خودروهای تولیدی خود اجرا کند و این پیشرفت‌ها باعث شده تا ما هم‌اکنون بتوانیم شورولت بولت را با قیمت مناسب به بازار عرضه کنیم.

خودروی جدید بولت ۲۰۲۰ باقیمت ۳۳۹۹۵ دلار به بازار عرضه خواهد شد. در مورد اینکه این خودرو برای جنرال موتورز سودآور است یا خیر باید گفت که این خودرو با قیمتی کمتر از سایر رقبا مانند کراس‌اوور فورد موستانگ Mach-E با قیمت ۴۳هزار دلار و تسلا مدل ۳ که قیمت آن از حدود ۳۷ هزار دلار شروع می‌شود، به خودروهای برقی جنرال موتورز اعتبار تازه‌ای بخشیده است. برد بولت برقی با شارژ کامل حدود ۲۵۹ مایل است در حالی ‌که برد شورولت بولت EUV به۲۵۰ مایل می‌رسد. انتظار می‌رود خودروهای GM با بهره‌مندی از فناوری Ultium دارای حداکثر برد ۴۵۰ مایل در هر بار شارژ باشند.

جنرال موتورز همچنین برای رقابت‌پذیری بیشتر فناوری‌های پیشرفته‌ای را به مدل‌های بولت اضافه کرده است. نکته قابل‌توجه این است که بولت EUV اولین شورولت مجهز به سیستم خودران نیمه‌مستقل سوپر کروز برای رانندگی در بزرگراه است که از تشخیص چهره برای تشخیص توجه راننده استفاده می‌کند. بنابراین  در صورت فعال بودن این سیستم این امکان به راننده  داده می‌شود که دیگر نیازی به لمس فرمان نداشته باشد.

ارائه خودروهای ارزان‌قیمت بخشی از برنامه‌های بازاریابی جدید شرکت جنرال موتورز بانام «خودرو برای همه» است که تمرکز آن روی توسعه استفاده از خودروهای برقی است. با این طرح ، این شرکت امیدوار است که خریداران جدیدی را به این بخش جذب و آنها را برای سال‌های آینده حفظ کند.

اورتگا می‌گوید: چشم‌انداز بلندمدت ما این است که مشتری را برای زندگی می‌خواهیم. بنابراین هرچه نیازهای آنها رشد می‌کند و سبک زندگی آنها تغییر می‌کند، ما قصد داریم متناسب با آن ‌یک خودروی برقی به آنها ارائه دهیم. پیش‌بینی می‌شود که جنرال موتورز از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت LG Chem در اوهایو باتری خودروهای جدید خود را تولید کند که همین امر عامل اصلی کاهش هزینه‌ها است. تسهیلات ۳/ ۲ میلیارد دلاری نیز به این پروژه اختصاص داده‌ شده و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ تکمیل شود.