تولید بیش از 3 میلیون تن گندله در فولاد سنگان

علی امرایی، مدیر عامل فولاد سنگان با اشاره به تولید بیش از ۳ میلیون تن گندله و عبور از برنامه پیش‌بینی شده تولیدی افزود: رویکرد فولاد سنگان در سال‌جاری استفاده از تمامی ظرفیت‌های تولیدی مبتنی بر بومی‌سازی، ارتقای سیستم‌های نگهداری و کاهش توقف و مدیریت هزینه‌ها به‌رغم کمبود مواد اولیه بوده که  توانست فراتر از برنامه پیش‌بینی شده رشد ۱۳۰ درصدی را محقق کرده و برای نخستین بار این رکورد را در تاریخ فولاد سنگان ثبت کند.

مدیرعامل فولاد سنگان با اشاره به رشد ۵/ ۶ درصدی تولید گندله در کشور تصریح کرد: خوشبختانه در سال جهش تولید، شاهد افزایش حجم تولید گندله در کشور و گذر از مرز ۶۱ میلیون تن بودیم که در این میان فولاد سنگان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید گندله در شرق کشور، با هم‌افزایی، تدوین استراتژی‌های متناسب  کاهش توقف‌ها به‌رغم قطعی‌های مکرر جریان برق و گاز، نقش بسزایی در تولید بخشی از گندله مورد نیاز بزرگ‌ترین فولادساز خاورمیانه داشته است. وی خاطرنشان کرد:  این شرکت  با تدوین اهداف در سال جهش تولید و با  ثبت رکوردهای تولید روزانه و ماهانه، توانست رشد قابل توجه تولید گندله در سال ۹۹ را ثبت کند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، نشان از  پیشبرد هرچه بهتر اهداف ارزش افزایش تولیدی و عملیاتی در فولاد سنگان دارد.

 ایران نویدبخش آرامش نسبی در بازار تولید صنعت فولاد جهان خواهد بود

امرایی تولید حدود ۶۵ درصدی فولاد خاورمیانه در ایران را از نشانه‌های توازن در بازار صنعت فولاد جهان دانست و افزود: سال گذشته ۵/ ۴۵ میلیون تن فولاد در خاورمیانه تولید شد که نسبت به سال ۲۰۱۹ با افزایش ۵/ ۲ درصدی همراه بود.

به گفته وی، در مدت یاد شده ایران بالغ بر ۶۵ درصد از فولاد تولید شده در خاورمیانه را تولید کرده و سهم این کشور در تولید فولاد در خاورمیانه نسبت به سال ۲۰۱۹ با افزایش ۸ درصدی همراه بوده است. در سال ۲۰۲۰ میلادی ۸۶/ ۱ میلیارد تن فولاد در دنیا تولید شده که نسبت به سال قبل از آن ۹/ ۰درصد کمتر بود و تمامی کشورهای دنیا به استثنای سه کشور ایران، چین و ترکیه، کاهش تولید را تجربه کردند. در واقع با بیانی دیگر می‌توان گفت که این سه کشور با افزایش حجم تولید خود بخشی از افت تولید دنیا را جبران و با تحقق اهداف تولیدی، توازن نسبی در بازار را به دوش کشیدند.

مدیر عامل فولاد سنگان تاکید کرد: ایران وزنه‌ای سنگین و گرانبها در صنعت فولاد جهان است و جابه‌جا کردن رکورد تولید در سال ۲۰۲۰ موید این نکته  است.

وی تصریح کرد: در سالی که  غول‌های اقتصادی در اروپا و آمریکا، در پاندمی کووید- ۱۹ غرق شدند، ایران توانست رشد بیش از ۱۳درصدی از خود بجا گذاشته و از مرز ۲۹میلیون تن فولاد در جهان عبور و  جایگاه دهمی خود را در رده‌بندی تولید کنندگان صنعت فولاد در جهان تثبیت کند.

امرایی با تقدیر کار تیمی منسجم نشات گرفته از فرهنگ سازمانی متعالی در فولاد سنگان گفت: توسعه و اعتلای فراگیر و همه‌جانبه در فولاد سنگان مختص به جبهه تولید نبوده و خوشبختانه در هفته‌های اخیر افتخاراتی در دیگر حوزه‌ها کسب شده که تاکنون در این شرکت سابقه نداشته است.  

وی  در ادامه با بیان اینکه شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در بیست و سومین سال رتبه بندی صد شرکت برتر ایران (IMI- ۱۰۰)، عنوان برترین واحد صنعتی در «بهره وری کل عوامل در گروه اکتشافات، استخراج و خدمات جانبی» را به خود اختصاص داد، خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی IMI-۱۰۰ مانند رتبه‌بندی‌های مشابه مثل Fortune۵۰۰ برتری شرکت‌ها را از جنبه‌های خاص نشان می‌دهد و فولاد سنگان با تکیه بر توان متخصصان توانست به‌رغم مشکلات حاصل از تحریم‌ها و شیوع ویروس کووید-۱۹، عظیم‌ترین پروژه کنسانتره‌سازی شرق کشور به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال را مورد بهره‌برداری قرار دهد.

مدیرعامل فولاد سنگان تلاش شرکت‌های معدنی و صنعتی را در رشد و توسعه حائز اهمیت دانست و افزود: رونق و رکود در بنگاه‌های اقتصادی کشور، تاثیری مستقیم در صنایع بالادست و پایین‌دست دارد و هرسال، سازمان مدیریت صنعتی ایران، شرکت‌های برتر در حوزه‌های مختلف انتخاب که این مهم می‌تواند زمینه تعامل گسترده‌تر مدیران و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور با بنگاه‌های اقتصادی را در راستای رشد و توسعه همه‌جانبه و متوازن  فراهم کند.  

امرایی  در پایان با  اشاره به دریافت تقدیرنامه یک ستاره تعالی سازمانی توسط فولاد سنگان تصریح کرد: با توجه به حضور شرکت‌های سرآمد ایرانی و با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، این شرکت در راستای استقرار الگوی تعالی سازمانی، اجرای برنامه‌های بهبود و اثربخش و حضور فعال در فرآیند جایزه ملی تعالی سازمانی، در اولین سال حضور در این ارزیابی موفق به دریافت تقدیرنامه یک ستاره شد.

به گفته وی، این شرکت برای مطابقت با سیاست‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی و در جهت رسیدن به اهداف تولیدی و همچنین همسویی با شعار سال و فرمان رهبر انقلاب،  در زمینه جهش تولید، اهم فعالیت‌ها و توجه خود را به بخش تولید معطوف کرد  و در راستای جلوگیری از خام‌فروشی، جایگزینی معدن به جای نفت در راستای همراهی با گام دوم انقلاب و با هدف تکمیل زنجیره ارزش در تولید فولاد حرکت کرد.

p29