مهدی بهرامی، مدیرعامل شرکت صنایع و معادن ماهان سیرجان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد:‌ این شرکت به عنوان مجری و بهره‌بردار معدن شماره ۵ گل‌گهر از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. در این شرکت پس از دو سال حدود ۲۰میلیون تن باطله‌برداری انجام شده تا به سنگ‌آهن برسد و از مردادماه سال ۱۳۹۶ بهره‌برداری از معدن آغاز شده است.

وی با اشاره به میزان باطله‌برداری‌های انجام‌‌ شده و استخراج سنگ‌آهن در این معدن اظهار کرد:‌ تاکنون حدود ۸۰ میلیون تن باطله‌برداری انجام و ۸/ ۵ میلیون تن سنگ‌آهن استخراج شده که در کارخانه‌های زنجیره فولاد مستقر در منطقه گل‌گهر مورد استفاده قرار گرفته است. یادآور می‌شود ظرفیت قطعی معدن ۳۶میلیون تن با عیار متوسط ۵۱ درصد است.

بهرامی به موضوع اشتغال‌زایی مجموعه اشاره و خاطرنشان کرد: مجموع نیروی انسانی مشغول به کار در پروژه معدن ۵ هم‌اکنون حدود ۷۵۰ نفر به صورت مستقیم و در قالب شرکت‌های پیمانکاری، مشاورین و کارفرما است. همچنین بیش از ۲۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک و سنگین در پروژه به کار گرفته شده که سالانه نزدیک به ۴۰میلیون تن عملیات معدنکاری در معدن را انجام می‌دهند.

 رشد چشمگیر در استخراج سنگ‌آهن

مدیرعامل شرکت صنایع و معادن ماهان سیرجان با اشاره به عملکرد این شرکت طی سال‌جاری خاطرنشان کرد:‌ در ۱۱ ماه نخست سال ۱۳۹۹ حدود ۳۳ میلیون تن باطله‌برداری و ۲میلیون تن سنگ‌آهن استخراج شده که در باطله‌برداری با رشد ۶۹درصدی و در زمینه استخراج سنگ با رشد ۸۵درصدی روبه‌رو بوده‌ایم. همچنین در زمینه نیروی انسانی نیز شاهد رشد ۲۵ درصدی اشتغال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

بهرامی در پاسخ به این پرسش که رشد باطله‌‌برداری و استخراج در معدن شما ناشی از چه عواملی بوده است، گفت: از اواسط سال ۱۳۹۸ با استقرار دو پیمانکار جدید و توانمند، بخش معدنکاری با سرعت استخراج چشمگیری مواجه شد. این دو پیمانکار به مرور زمان و با تجهیز خود به ماشین‌آلات سنگین معدنی و جذب نیروهای لازم و حمایت مالی توسط این شرکت قادر شده‌اند در زمانی کوتاه به ظرفیت مطلوبی برسند. مدیرعامل شرکت صنایع و معادن ماهان سیرجان در ادامه با اشاره به عملکرد این شرکت معدنی در حوزه ایمنی عنوان کرد: این شرکت جزو معادن منظم گل‌گهر به‌شمار می‌رود و در ممیزی ایمنی سال ۱۳۹۸ که نتایج آن به تازگی اعلام شد، در بین ۴۴ شرکت تابعه سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی (ایمیدرو) حائز رتبه چهارم شد.

 برنامه‌های سال آینده

بهرامی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای سال آینده دارید، عنوان کرد: پیمانکاران آمادگی کامل دارند و تمامی زیرساخت‌ها برای تولید حداقل ۳ میلیون تن سنگ‌آهن در سال آینده وجود دارد، براین اساس قصد انجام اکتشافات جدید در معدن شماره ۵ را داریم و امیدواریم بتوانیم در بحث توسعه نیز به جایگاه مطلوب‌تری برسیم و با دریافت مجوز، ساخت کارخانه کنسانتره را آغاز کنیم، چراکه احداث یک واحد کارخانه کنسانتره‌سازی جزو برنامه‌های این شرکت است.

مدیرعامل شرکت صنایع و معادن ماهان سیرجان با اشاره به مشکلاتی که به صورت کلی بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد، خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در کشور عدم توجه جدی مسوولان به بحث تولید است، البته در زمینه حمایت از تولید، صحبت و شعار بسیار داده می‌شود، اما در عمل و به عنوان نمونه شاهد هستیم که تولیدکننده موفق با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و با اینکه تولید قابل‌توجهی در یک صنعت مهم دارد، برای حل مشکلاتش شاهد اقدام جدی از سوی مسوولان نیست.

بهرامی در ادامه عنوان کرد: جالب است مشاهده می‌کنیم مسوولان به‌صورت دائم در جلسه‌ها، همایش‌ها، افتتاح‌ها و ... حضور دارند که اگر این امور کمکی به مشکلات تولیدکنندگان می‌کرد، هم‌اکنون این همه مشکلات وجود نداشت و روز به روز بیشتر نمی‌شد، از این ‌رو باید روش‌ها را تغییر داد و در عمل حامی تولیدکنندگان بود، چراکه شعار کافی نیست.

مدیرعامل شرکت صنایع و معادن ماهان سیرجان ادامه داد: موضوع مهم دیگر این است که در شرایط کنونی یک تصمیم بد بهتر از تصمیم نگرفتن است و در تمام فرآیند کار شاهد منفعل بودن مدیران هستیم، همه ترجیح می‌دهند تصمیمی نگیرند، به عقیده بنده سیستم‌های نظارتی باید به کمک تولید بیایند و با حمایت از مدیران دولتی در راستای کمک به تولید بیشتر، به چابکی و سرعت عمل سیستم‌های دولتی در رفع مشکلات تولیدکنندگان کمک کنند.