در همین راستا مدیر داخلی مجموعه صنایع‌ دستی هنرمندان آپادانا با بیان اینکه صنایع دستی ایران به دلیل کرونا شاهد رکود و افت شدید شده است، می‌گوید: از ۱۰ رسته‌ آسیب‌پذیر اعلام شده توسط هیات دولت، چهار رسته‌ شامل آژانس‌های مسافرتی، واحدهای اقامتی و پذیرایی (هتل، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر و واحدهای بوم‌گردی) و فعالان و هنرمندان صنایع دستی از جمله مشاغل و حوزه‌هایی بودند که بیشترین آسیب‌پذیری را پس از شیوع ویروس کرونا داشتند. محمدرضا ذبیحی با بیان اینکه نبود گردشگر، عدم برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و جشنواره‌ها اثراتش را در حوزه صنایع دستی هم که اغلب در قالب کالای همراه مسافر و تجارت چمدانی حمل می‎شد، نشان داده است، اضافه می‌کند: فروش صنایع دستی با تبعیت از آن کمتر شده، از این رو با راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی در این حوزه و به فروش رساندن اینترنتی صنایع دستی، تلاش می‌شود تا هنرمندان این حوزه کمتر متضرر شوند. به گفته وی در حال حاضر برگزاری جشن‌ها، همایش‌ها و سمینارها بخش قابل توجهی از بازار محصولات فعالان صنایع دستی را تشکیل می‌دهد؛ زیرا تندیس‌های صنایع دستی تبلیغاتی برای اهدا در این‌گونه مراسم خریداری می‌شوند. ذبیحی با اشاره به تعطیلی این‌گونه مراسم به دلیل شیوع کرونا و در نتیجه افت شدید بازار صنایع دستی، تصریح می‌کند: برای ادامه تولید و جلوگیری از تعدیل نیرو تصمیم به افزودن تولیدات جدید در کنار تولید محصولات کنونی و با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات موجود گرفتیم.

همچنین به گفته وی تهیه مواد اولیه مورد نیاز تولید از دیگر چالش‌هایی است که در زمان طولانی، مانع رونق تولید و فروش صنایع دستی شده است. گرانی مواد اولیه حاصل از مشکلات کلان اقتصادی کشور نیز بر قیمت صنایع دستی تاثیر داشته به طوری که رکود اقتصادی چشمگیری را در تولید و فروش صنایع دستی به دنبال داشته است.

 شروع عرضه فیلد جدید محصولات برای شب عید

مدیر داخلی مجموعه صنایع‌ دستی هنرمندان آپادانا با بیان اینکه اکنون نمونه محصولات تولید و بخشی از کارها وارد مرحله تولید انبوه شده‌اند، ادامه می‌دهد: برنامه‌ داریم که تولیدات را برای شب عید توزیع و عرضه کنیم زیرا می‌خواهیم بخشی از این محصولات را به‌ عنوان هدایای تبلیغاتی به شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه کنیم؛ البته درحال کار روی برندینگ و ثبت لوگوی اختصاصی روی بازی‌های تولیدی خود هستیم.

ذبیحی همچنین درباره تولید محصولات دکوراتیو نیز توضیح می‌دهد: در گذشته نیز محصولات دکوراتیو را تولید می‌کردیم، زیرا ارتباط نزدیکی با شاخه اصلی تولیداتمان دارد، اما تصمیم گرفتیم که با توجه ‌به داشتن تجهیزات و ماشین‌آلات، این فیلد را نیز گسترش داده و تقویت کنیم. وی با اظهار اینکه بخشی از محصولات دکوراتیو، تولیدات ویژه هدایای تبلیغاتی مانند ست‌های اداری، نگهدارنده موبایل و... هستند، تصریح می‌کند: این محصولات پیش از این وارد کشور می‌شدند و امروز تمرکز خود را روی محصولات دکوراتیو گذاشته‌ و به‌ویژه باتوجه‌به نزدیکی شب عید بیشتر در زمینه تولید هدایای تبلیغاتی شرکت‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ذبیحی با تاکید بر اینکه پس از پایان کرونا و عادی شدن شرایط بازار صنعت صنایع دستی، تولیدات اسباب‌بازی‌های چوبی و محصولات دکوراتیو را در کنار عملیاتی کردن چند فیلد جدید دیگر ادامه خواهند داد، می‌گوید: یکی از عوامل موفقیت چین تمرکز بر حوزه تولید است به‌گونه‌ای که هر محصولی را با کیفیت‌های متنوع برای هر طیفی تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال هیچ شرکتی محصول وارداتی برای ارائه ندارد، تاکید می‌کند: خوشبختانه چون ورود کالا نداشته‌ایم زمان بسیار مناسبی برای راه‌اندازی و تقویت تولید در ایران است.

به باور مدیر داخلی مجموعه صنایع‌ دستی هنرمندان آپادانا، اگر پیش از این کارگاه‌های تولیدی به دلیل واردات بی‌رویه و کاهش قیمت‌ها تعطیل شده بودند، اکنون تولیدکنندگان می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

ذبیحی در پاسخ به این پرسش که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چه حمایتی از این اقدام آنها کرده است، اظهار می‌کند: یکی از معضلات مجموعه صنایع دستی، نوع نگرش سازمان نسبت به استفاده از ماشین‌آلات در واحدهای تولیدی است؛ زیرا آنها بر این باورند که استفاده از هر نوع ماشین‌آلاتی در حین تولید، منجر به باطل شدن مجوز مجموعه خواهد شد. وی با انتقاد از این نوع نگرش سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: چین معرق ایران را با لیزر تولید می‌کند که وقتی پلی‌استر روی آن زده می‌شود، قابل تشخیص نیست؛ آنها این محصولات را با قیمتی ارزان‌تر به نام صنایع دستی ایرانی به بازار عرضه می‌کنند.

ذبیحی با تاکید بر اینکه با چنین کاری کاملا مخالف است، تصریح می‌کند: نکته مهم در رویکرد چین این است که فیلد بازاری که دنبال محصول با قیمت کمتر است را از دست نمی‌دهد.

وی گفت: صداوسیما باید به کمک هنرمندان بیاید و برنامه‌هایی را برای اینکه خرید صنایع به عنوان هدیه ترویج یابد، پخش کند تا همه مردم برای هدیه‌های خود از صنایع دستی خرید کنند تا الان که بازار خارجی را از دست داده‌ایم، بازارهای داخلی را داشته باشیم. ذبیحی در نهایت گفت: حفظ و بقای صنایع دستی برای حفظ هویت ملی کشور ضرورت دارد. با توجه به این اصل، در این زمانی که کرونا و سایر مشکلات بر رونق صنایع دستی سایه انداخته است، به نظر می‌رسد حمایت مردم و مسوولان و احیای بازارهای داخلی بهترین راه درمان وضعیت نابسامان صنایع دستی به شمار می‌رود. باید توجه داشت که دلسرد شدن هر هنرمند از صنایع دستی برابر با نابودی بخشی از این هنر عظیم خواهد بود.