سهامداران عمده بانک ایران زمین شامل شرکت‌های خصوصی یا نیمه‌خصوصی هستند که می‌توان از شرکت‌های آرمان نیکو سگال، آیان‌سرمایه پویای دانا، نیکان سرشت سرزمین ایرانیان، پاک انرژی نیکو گستر، سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد، توسعه بین‌المللی خراسان جنوبی، سرمایه‌گذاری آینده‌نگر شرق، جراح نگر طوس، سرمایه‌گذاری همگامان تجارت، آسا گستران خراسان، آرمان پدیده خراسان، شرکت شاهد، بین‌المللی سرمایه‌گذاری ایرانیان و چند شرکت خصوصی دیگر نام برد.

بانک ایران ‌زمین به‌عنوان یک بانک غیردولتی طبق صورت‌های مالی ذیل (که  طبق صورت‌های ۹ ماهه و افشاهای آن مورد بررسی قرار گرفته) در دوره‌های اخیر با ضعف نسبتا زیادی از نظر بنیادی ظاهر شده است. اما پتانسیل‌ها و دارایی‌های رشدی «وزمین» که کماکان ارائه نشده، توانایی آن را دارد تا با ارائه شفاف سازی‌های مناسب منجر به تغییر روند سهم شود. کما اینکه اخبار قبلی سهم نیز در گذشته منجر به رشد بالای قیمت سهام شده که در قسمت بررسی تکنیکال، بررسی آن انجام شده است.

 بررسی بنیادی و رصد مالی

در ابتدا نگاهی به صورت‌های مالی دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰/ ۹/ ۹۹  بانک ایران‌زمین داریم. جمع درآمدهای مشاع بانک در دوره مذکور با مبلغ ۳۹۰/ ۱۴ میلیارد ریال افتی ۲۰درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته و زیان خالص بانک نیز از منفی ۲۹۲/ ۲۷ میلیارد ریال به منفی ۹۹۰/ ۴۲ میلیارد ریال اضافه شده است. حاشیه سود خالص سهم هم به تراز منفی‌تری رسیده و زیان انباشته بانک نسبت به دوره ۹ماهه سال گذشته افزایش ۱۴۱ درصدی را نشان می‌دهد. فروش مازاد املاک بانک ایران‌زمین که قسمتی از آن طی افشای اخیر بانک در دست اقدام قرار دارد می‌تواند بخشی از افت‌های مالی در صورت‌های بانک را در آینده جبران کند. در ادامه این دیدگاه، تعیین تکلیف املاک مازاد و فروش پروژه‌های بانک یکی از دلایلی است که می‌توان به‌عنوان پتانسیل‌های نهفته در دل سهم «وزمین» در نظر گرفت.  

 بررسی تکنیکال و سناریوها

قیمت سهام بانک ایران‌ زمین از زمستان سال گذشته با شروع یک رالی صعودی قوی، خود را از ۲۵۰۰ ریال به سقف ۲۰ هزار ریال رسانده و بازدهی معادل ۷۰۰درصد طی ۵ ماه داشته که نشان از اقبال بازار به دارایی‌های بانک است. پس از شروع ریزش در بازار بورس تا به امروز، سهم «وزمین» با جمعا ۳۳ درصد اصلاح و استراحت، هم‌اکنون در حدود بازده  ۴۳۰ درصدی قرار دارد. حداکثر افت قیمت سهم نیز حدود ۴۰درصد از قله تاریخی بوده که در طول ۶ ماه گذشته چندبار با امواج قیمت، قسمتی از آن را ترمیم کرده است. سهم هم ‌اکنون در بازه رنج قرار گرفته و تقریبا بدون پر شدن حجم مبنا در حال نوسان است.

در ادامه بررسی چارت و با سناریوی رشد سهم، حرکت قیمت از ۱۷هزار ریال می‌تواند دیدگاه اصلاحی «وزمین» را برطرف کند. گذر موفق قیمت از تراز ۲۰ هزار ریال نیز احتمال ایجاد روند صعودی را قوت می‌بخشد و پس از تثبیت روی سقف تاریخی می‌توان انتظار رشد قیمت و روند صعودی را از سهام بانک ایران‌زمین داشت. بنابراین در صورت رشد قیمت و با برگشت آن از ترازهای فوق‌الذکر سرمایه‌گذاران غیر بلندمدتی می‌توانند برای پس انداز سود تصمیم‌گیری کنند.

در سناریوی افت سهم نیز حمایت معتبر نزدیک در «وزمین» تراز ۱۱۸۰۰ تا ۱۲هزار ریال است که تاکنون دو مرتبه به‌خوبی سهم را حمایت کرده و سهم در آن قیمت‌ها مورد اقبال بازار قرار گرفته است. بنابراین سهامداران غیربلندمدتی در حال حاضر می‌توانند با رعایت حد ضرر ۱۱۸۰۰ریال با روند این سهم همراهی کنند. سهامداران بلندمدتی نیز می‌توانند افق سرمایه‌گذاری خود را با صورت‌های مالی دوره‌ای و افشاهای آتی بانک تطبیق داده و با در نظر گرفتن دارایی‌هایی که هنوز توسط بانک تعیین تکلیف و فروخته نشده، سهام خود را مدیریت کنند. با توجه به روند بازار بورس و رفتار خنثی این سهم در زمان بررسی، سهامداری برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر در نماد «وزمین» کماکان مناسب است. توصیه می‌شود حد ضرر در تمامی ‌مراحل همراهی با سهم، توسط سهامداران رعایت شود.