بومی‏ سازی تجهیزات مبدل‏ های انرژی با دانش ایرانی

شرکت «نیان الکترونیک» در سال‌های اخیر اقدام به بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های مربوط به ساخت مبدل‌های انرژی کرده، در صادرات محصولات این حوزه پیشگام بوده و امسال هم به عنوان صادرکننده نمونه حوزه دانش‌بنیان معرفی شد.

به گفته محمدعلی چمنیان، مدیرعامل این شرکت، حدود ۲۷ سال پیش فعالیت خود  را آغاز و مجهز به دانش میان رشته‌ای (رشته الکترونیک و قدرت و مهندسی برق) به نام الکترونیک قدرت است که با استفاده از این دانش به طراحی تجهیزاتی با عنوان مبدل انرژی الکترونیکی اقدام کرده است.

چمنیان می‌گوید: از ۲۵ سال قبل، پیش‌بینی کرده بودیم که تمامی تجهیزات و تاسیسات در رشته‌های مختلف نیاز به مبدل‌های انرژی دارند و این پیش‌بینی به درستی محقق شد.

 تامین انرژی حدود ۵۰هزار‌ایستگاه موبایل در کشور

به گفته وی، نیان الکترونیک هم اکنون تامین انرژی ‌ایستگاه‌های مخابراتی، شبکه‌های موبایل و کامپیوتر‌های پوشش‌دهنده شبکه موبایل را برعهده دارد. این شرکت، تامین انرژی حدود ۵۰ هزار ‌ایستگاه موبایل را در کشور انجام می‌دهد؛ انرژی این ‌ایستگاه‌ها به طور مستقیم از برق شهر تامین نمی‌شود و بر همین اساس، ‌ایستگاه‌های BTS ساخته شده است.

مدیرعامل نیان الکترونیک از اپراتور‌های تلفن‌همراه به عنوان مشتریان شماره یک این شرکت نام می‌برد و می‌گوید: شبکه‌های ویژه مخابراتی و مخابرات از دیگر مشتریان شرکت هستند که در این حوزه به صادرات هم می‌پردازیم. همچنین در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تمامی تجهیزاتی که انرژی خورشیدی و بادی تولید می‌کنند، نیاز به مبدل دارند تا انرژی را به برق قابل مصرف در منزل یا قابل انتقال روی شبکه تبدیل کنند؛ بنابراین نیان الکترونیک با دانش خود در تولید مبدل‌های انرژی، به حوزه انرژی‌های پاک هم ورود پیدا کرده و در انرژی‌های تجدیدپذیر هم به تجاری‌سازی رسیده است.

چمنیان از انجام تحقیقات در زمینه طراحی داخلی خودرو‌های برقی و بهینه‌سازی انرژی در لوازم خانگی، به عنوان یکی از برنامه‌های کنونی این شرکت خبر می‌دهد.

به گفته چمنیان، سهم بازار نیان الکترونیک ۸۵ درصد از کل کشور است.

 برنامه‌ریزی برای ورود به فرابورس

مدیرعامل نیان الکترونیک‌ در ادامه می‌گوید: تامین سرمایه در گردش برای ادامه فعالیت و توسعه شرکت‌ها در گردش چرخ یک صنعت بسیار مهم است و روش‌های مختلفی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد.

نیان الکترونیک هم‌اکنون شرکت سهامی خاص است که سرمایه در گردش مورد نیازش از طریق منابع بانکی تامین می‌شود، اما تامین مالی این شرکت دیگر از طریق منابع بانکی امکان‌پذیر نیست، نیان الکترونیک از سال آینده به دنبال این است که از طریق فرابورس سرمایه‌های مورد نیاز خود را تامین کند و به زودی تبدیل به سهامی عام شود.

مدیرعامل نیان الکترونیک تاکید می‌کند: چشم‌انداز این شرکت برای ۱۰ سال آینده این است که به بورس ورود پیدا کند و با سرمایه‌هایی که از طریق بورس جذب می‌شود، یک اکوسیستم دانش‌بنیان فعال را در خراسان رضوی ایجاد و جوانان بسیاری را جذب کار در آن کند. او می‌گوید: همچنین ارزیابی می‌کنیم که تا ۱۰ سال آینده، نسبت به ایجاد ده‌ها شرکت دانش‌بنیان مرتبط با محصولاتمان اقدام کرده و فعالیت شرکت را به بلوغ برسانیم.

 تلاش برای جلوگیری از خروج ارز و ورود به بازار‌های روسیه و اروپا

چمنیان با بیان اینکه ‌امید داریم در سال آینده ۱۰۰ میلیون دلار به تراز ارزی کشور کمک کنیم، اضافه می‌کند: در واقع اگر این محصولات درد‌اخل کشور تولید نشود، دولت مجبور به واردات این کالا‌ها می‌شود که حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزبری خواهد داشت، بنابراین در تلاشیم که حدود ۱۰۰ میلیون دلار کاهش ارزبری داشته باشیم که این اقدام معادل ۱۰۰ میلیون دلار صادرات است.

مدیرعامل نیان الکترونیک در خصوص برنامه‌های توسعه این شرکت می‌گوید: اگر بتوانیم شرکت‌های گروه را توسعه دهیم، کشور‌های حوزه بالکان، CIS و روسیه بازار‌های هدف ما خواهند بود. امسال هم در مناقصه‌ای در روسیه شرکت کرده و موفق به دریافت بالاترین رتبه فنی شدیم؛ اما به دلیل مسائل ناشی از تحریم‌ها و نقل و انتقال وجه نتوانستیم قرارداد را منعقد کنیم. حال اگر این مسائل حل و فصل شود، روسیه می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های هدف صادراتی ما محسوب شود. هر چند کشور‌های همسایه اولویت صادراتی ما هستند؛ با این حال انتظار می‌رود که بتوانیم از طریق ترکیه صادرات خود را به اروپا توسعه دهیم.

 اشتغال‌زایی برای ۲۰۰ نفر در سال ۱۴۰۰

شیوع کرونا در کنار تحریم، مشکلات اقتصادی و وضعیت بازار باعث شد برخی از صنایع و شرکت‌ها نسبت به تعدیل و کاهش نیروی انسانی خود اقدام کنند؛ اما به نظر می‌رسد این اتفاق نه تنها برای برخی شرکت‌ها چون نیان الکترونیک رخ نداده، بلکه قرار است بر میزان اشتغال‌زایی آنها افزوده شود.

مدیرعامل نیان الکترونیک درخصوص چگونگی آغاز به کار این مجموعه می‌‎گوید: بخش تحقیقاتی شرکت به طور غیررسمی از سال ۱۳۷۲ آغاز به کار کرد و به طور رسمی در سال ۱۳۷۴ به ثبت رسید. در حال حاضر این مجموعه مساحتی بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع دارد که شامل دفتر درون شهری و کارخانه‌هایی واقع در شهرک صنعتی توس، شهرک صنعتی چناران و شهرک صنعتی کاویان است. همچنین ۶۰۰ نفر نیروی کار در این گروه صنعتی مشغول به کار هستند.

چمنیان با بیان اینکه در شرایط شیوع کرونا تعدیل نیرو نداشته‌ایم، می‌گوید: امسال حتی نسبت به جذب نیرو هم اقدام کردیم و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده ۲۰۰ نفر بر نیروی کار شرکت افزوده شود.

مدیرعامل نیان الکترونیک البته به انتظارات از دولت در شرایط ویژه کرونایی اشاره و ابراز می‌کند: در چنین شرایطی از دولت انتظار داشتیم که نوسان نرخ ارز را کنترل کند یا این تغییرات را کاهش و با شیب معقول و خیلی ملایم تغییر دهد که با توجه به مسائل پیش آمده این مهم میسر نشد. همچنین از دولت انتظار می‌رفت که روابط بین‌المللی خود را بهبود ببخشد تا بستری برای صادرات مهیا شود که متاسفانه این موضوع هم هنوز میسر نشده است. ما انتظار داشتیم که دولت تسهیلاتی را برای صادرکنندگان در نظر بگیرد که این مهم نه تنها تحقق نیافت، حتی در برخی موارد مجبور شدیم ارز را از بازار آزاد بخریم و به بانک مرکزی عرضه کنیم؛ زیرا دولت تمامی فعالیت‌های ما را به بهانه عدم بازگشت ارز صادراتی متوقف کرده بود. همه اینها در حالی است که مکانیزمی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات پیش‌بینی نشده بود.