به اعتقاد او کمبود منابع مالی مهم‌ترین چالش ارتقای بهره‌وری نیروگاه‌های کشور بوده و هر یک‌درصد بهبود راندمان به حدود ۲/ ۱ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد. وی در پاسخ به انتقادهای مطرح شده در این باره گفت: برخلاف آنچه تصور می‌شود راندمان نیروگاه‌های ما نه تنها پایین نیست، بلکه در مقایسه با کشورهایی که هم‌تراز ما در زمینه سوخت‌های فسیلی هستند، وضعیت بهتری هم داریم. طرزطلب ادامه داد:  بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته در برنامه ششم توسعه اقتصادی تا پایان سال ۱۴۰۰ میزان بهره‌وری نیروگاه‌های کشور باید به ۴۰ درصد برسد که به طور قطع محقق خواهد شد. این مقام مسوول با بیان اینکه راندمان نیروگاه‌ها در حالت سیکل، حدود ۵۸ درصد است، گفت: یکی دیگر از راه‌های افزایش بهره‌وری، احداث نیروگاه‌های جدید با راندمان بالاست که به دنبال تحقق آن هستیم. مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به اینکه نیروگاه سیکل ساده و ترکیبی جزو برنامه‌های دولت از سال ۹۲ به بعد بود، اظهار کرد: قرار بود ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات در بخش دولتی و خصوصی نیروگاه‌های ساده را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم که ۵۰ درصد این رقم اتفاق افتاد؛ چند سال است که این مساله را دنبال می‌کنیم تا از محل صرفه‌جویی سوخت بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را بازپرداخت کنیم. طرزطلب با اعلام این مطلب که هر واحد از نیروگاه‌های بخار یک‌دهم درصد راندمان کل کشور را افزایش می‌دهد، ‌افزود: اگر ما این ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات را اجرا کنیم راندمان کل کشور ۴ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

 کمبود منابع مالی؛ مهم‌ترین چالش نوسازی نیروگاه‌ها

به گفته طرزطلب، کاهش مصرف سوخت و آلودگی مهم‌ترین اثر ارتقای بهره‌وری نیروگاه‌ها در کشور است و هر یک درصد ارتقای بهره‌وری نیروگاه‌ها معادل ۲ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهد شد. طرزطلب بروز مشکل در تامین منابع مالی را چالش اصلی این مساله می‌داند و می‌گوید: به دانش لازم برای ساخت بسیاری از تجهیزات نیروگاهی دست یافته‌ایم، اما مشکل آنجاست که سرمایه لازم برای خرید آنها را نداریم. به گفته این کارشناس صنعت برق، تحریم‌ها مانع اصلی ارتقای بهره‌وری در نیروگاه‌ها نیست؛ در واقع  برای یک درصد ارتقای بهره‌وری باید ۱۶۰۰ مگاوات از ظرفیت واحد گازی به سیکل ترکیبی تبدیل شود و همین مساله به حدود ۲/ ۱ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

 سهم نیروگاه‌های حرارتی از تولید برق

بررسی ظرفیت نصب شده نیروگاهای حرارتی در دنیا نشان می‌دهد کشورهای چین و آمریکا به ترتیب در رده‌های اول و دوم و ایران در رده نهم تولید برق حرارتی دنیا قرار گرفته است. کل ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های جهان ۶۶۲۸ گیگاوات است که نیروگاه‌های حرارتی در این زمینه با ظرفیتی به میزان ۴ هزار گیگاوات ساعت سهمی ‌معادل ۶۱ درصد ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.  بر اساس آنچه اعلام می‌شود به طور متوسط عمر مفید نیروگاه‌های حرارتی ۳۰ سال بوده و هزینه احداث هر کیلووات نیروگاه سیکل ترکیبی حدود ۶۰۰ یورو است. هم‌اکنون ۴۲ هزار و ۷۲۹ مگاوات نیروگاه حرارتی با عمر کمتر از ۲۰ سال، حدود ۲۰ هزار و ۹۶ مگاوات با عمر بین ۲۰ تا ۴۰ سال و ۳۴۶۶ مگاوات نیروگاه با عمر بالای ۴۰ سال در کشور وجود دارد.