طراحی و تولید توربین پیشرفته توسط گروه مپنا

در همین راستا گروه مپنا موضوع توسعه و بومی کردن فناوری‌های مورد نیاز، ارتقای محصولات موجود و طراحی محصولات جدید را سال‌هاست به جد در برنامه‌های توسعه‌ای خود قرار داده است که ازجمله این فعالیت‌ها می‌توان به توربین گازی MGT-۷۵ اشاره کرد.

توربین MGT-۷۵ که جدیدترین توربین طراحی ‌شده و ساخت گروه مپنا است، یک ماشین در گروه توربین‌های گازی «کلاس F پیشرفته» دنیا بوده و توان رقابت با محصولات شاخص بین‌المللی را در این کلاس دارد. توربین MGT-۷۵ قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت‌های اصلی است که این ویژگی، در کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت نیروگاه تأثیر فراوانی خواهد داشت و دستیابی به این محصول، تحول با اهمیتی در دانش‌های مختلف مهندسی و صنعت نیروگاهی کشور محسوب می‌شود.

جایگزینی نیروگاه بعثت با استفاده از توربین پیشرفته گروه مپنا

در مراسم امضای قرارداد طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی توربین MGT-۷۵، عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا با ابراز خرسندی از به نتیجه رسیدن تلاش‌های گروه مپنا در طراحی و ساخت توربین جدید این گروه، توربین جدید را محصول درجه ‌یک پیشرفته‌ای در مقیاس جهانی عنوان کرد.

 وی توربین گاز را پرافتخارترین محصول ساخت بشر دانست و خاطرنشان کرد گروه مپنا، توربین پیشرفته MGT-۷۵ را در کلاس F عرضه می‌کند.

علی‌آبادی ضمن تشکر از اعتماد شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی به گروه مپنا برای طراحی و ساخت توربین پیشرفته MGT-۷۵ و جانمایی در نیروگاه بعثت عنوان کرد: توربین جدید کاملا مناسب نصب در اقلیم ایران بوده و این نشان از توان ساخت پیشرفته‌ترین توربین‌های نیروگاهی شرکت مپنا در هر مقیاس جهانی است.

وی افزود: توربین جدید MGT-۷۵ می‌تواند با توجه به اهمیت اهداف زیست‌محیطی در نیروگاه بعثت و به‌عنوان سوخت جایگزین، هیدروژن نیز مصرف کند و کمک خواهد کرد که میزان مصرف آب نیروگاه نیز تا یک‌دهم کاهش یابد.

محسن طرز طلب، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اظهار خوشحالی از شروع عملیات اجرایی جایگزینی نیروگاه بعثت با استفاده از توربین پیشرفته گروه مپنا گفت: وزارت نیرو در استان تهران به دنبال آن است که نیروگاه‌های ری، طرشت و بعثت را که دارای قدمت چندساله هستند با نیروگاه‌های جدید جایگزین کند که در مرحله اول، نیروگاه بعثت با توربین MGT-۷۵ جایگزین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با یادآوری تفاهم‌نامه سال ۱۳۹۵ طراحی و ساخت توربین کلاس F میان مپنا و وزارت نیرو، از اینکه گروه مپنا در مدت چهار سال به توان طراحی و ساخت نیروگاه در سطح کلاس F و در برخی مشخصات حتی برتر از آن دست‌یافته است ابراز خرسندی کرد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه بدون فاینانس و تنها با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت تولید نیروی برق حرارتی و گروه مپنا به نتیجه رسیده، ابراز امیدواری کرد که در دیگر نیروگاه‌ها نیز این امر مهم با حمایت وزارت نیرو دنبال شود.

در طراحی و توسعه توربین گاز MGT-۷۵ مپنا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی ‌شده که با حفظ قابلیت‌های ممتاز در حوزه انعطاف‌پذیری عملکرد و راندمان بالا، در محدوده توانی ۱۹۰ تا ۲۳۰ مگاوات متناسب با نیاز مشتریان عرضه شود.

ظرفیت نیروگاه‌های مبتنی بر این توربین در سیکل ساده ۲۲۲ مگاوات و در کمترین سناریو سیکل ترکیبی ۳۳۰ مگاوات است. راندمان نیروگاه نیز در سیکل ساده ۱/ ۳۹ درصد و در حالت سیکل ترکیبی به بیش از ۵۹درصد و حدود ۶۰ درصد خواهد رسید. مهم‌ترین مزیت این راندمان بالا، کاهش شدید مصرف سوخت و جلوگیری از آلایندگی محیط‌زیست است.

در این نیروگاه پیشرفته، علاوه بر توربین گاز، سایر تجهیزات اصلی مانند توربین بخار، ژنراتورها، بویلر، سیستم‌های برق و کنترل و نیز سامانه دیجیتال مانیتورینگ و بهره‌برداری بهینه مبتنی بر هوش مصنوعی که همگی محصولات بومی با طراحی و مالکیت معنوی ایرانی و ساخت کارخانه‌های گروه مپنا است، استفاده خواهند شد.