در جلسه مجمع روز دوشنبه ۲۵ اسفندماه ۹۹ سید امیرعباس حسینی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ‌که از ورود وی به این شرکت دو ماه و چند روزی می‌گذرد، پس از ارائه گزارش هیات‌مدیره به پرسش‌های سهامداران پاسخ داد. در این جلسه ضمن تصمیم‌گیری در خصوص صورت‌های مالی شرکت، گزارش حسابرس نیز با مطلوبیت واقع شد. مهم‌ترین دغدغه سهامداران حاضر در جلسه مربوط به هلدینگ نفت و گاز پارسیان متعلق به سرمایه‌گذاری غدیر بود که مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر توضیحات کاملی در این خصوص در اختیار سهامداران قرار داد. وی ضمن اشاره به ‌قرار داشتن کشور در شرایط حساس کنونی درباره اوره تولیدی از سوی شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ نفت و گاز پارسیان در مجمع گفت: سهامداران عمده با انجام مکاتبات به‌دفعات، به دنبال تعیین تکلیف دریافت طلب خود از بابت فروش اوره هستند.

حسینی بر این باور است که با مذاکرات انجام ‌شده در سطوح عالی کشور تلاش شده تا از طریق تهاتر طلب یا با دریافت مابه‌التفاوت قیمت این مهم محقق شود. وی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل پیگیری موضوع اوره صندوق‌های بازنشستگی هستند که برای گرفتن سود از این محل برای پرداخت به بازنشستگان برنامه‌ریزی می‌کنند، ازاین‌رو حتما ساتا و وزارت دفاع که ۷۸۰ هزار نفر بازنشسته را پوشش می‌دهند، رفع این دغدغه را در اولویت قرار می‌دهند. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به این مطلب که فرآیندهای نظارتی در غدیر در حال تقویت شدن است، گفت: وظیفه ما هلدینگ‌داری است و غدیر در همین مسیر با برگزاری شورای راهبردی پروژه‌ها، دخالت استراتژیک و مستقیم در تصمیمات زیرمجموعه‌های خود دارد. حسینی از رتبه‌بندی شرکت‌های زیرمجموعه غدیر و تعیین پارامترهای خاص برای این کار خبر داد و افزود: برای شرکت‌های زیرمجموعه غدیر شرایط رتبه‌بندی ایجادشده و از این‌ رو سه شرکت نخست که موفق به کسب بالاترین امتیازها شوند، مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

 جدیت غدیر در عرضه هلدینگ‌ها

وی به مهم‌ترین برنامه‌های شرکت در سال آینده اشاره کرد و گفت: برای سه‌ماه نخست سال جدید برنامه عرضه یکی از هلدینگ‌های صنعت و معدن سیمان و مالی، متعلق به سرمایه‌گذاری غدیر در دستور کار قرار دارد، اما برای غدیر مطلوب بودن شرایط بازار بسیار حائز اهمیت است. وی تاکید کرد: عرضه‌ها را در شرایط نامطلوب انجام نمی‌دهیم. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر بر این باور است که عرضه شرکت‌های تابعه غدیر اولا باعث می‌شود غدیر به نقدینگی برسد و دوم اینکه شفاف‌سازی شرکت‌ها را به دنبال دارد. وی یادآور شد: هلدینگ صنعت و معدن که یکی از سه هلدینگ بزرگ معدنی کشور به شمار می‌رود، تمامی مراحل ورود به بورس را طی کرده و عرضه آن در بورس با بهبود شرایط در سال ۱۴۰۰ صورت می‌گیرد. وی درباره معدن گهر زمین متعلق به هلدینگ صنعت و معدن اظهار کرد: برای توسعه و افزایش برداشت از معدن گهر‌زمین، ضمن مذاکره با سرمایه‌گذاری امید و معدنی و صنعتی گل‌گهر، برداشت از ضلع سوم این معدن را در دستور کار قراردادیم. حسینی با اشاره به این مطلب که غدیر نفوذ مطلوبی در زنجیره ارزش فولاد دارد تصریح کرد: گهر‌زمین به دلیل ذخیره بزرگی که از سنگ‌آهن داراست، دارایی با ارزشی برای غدیر به‌شمار می‌رود.

 روش متفاوت فروش سیمان

وی در خصوص هلدینگ سیمان و مسائل قیمت‌گذاری این محصول در بازار گفت: سیمان یکی از محصولاتی است که قیمت فروش و عرضه آن تحت کنترل است و این امر از طریق سامانه‌های وزارت صمت صورت می‌گیرد. وی یادآور شد: روش مزبور، روش مطلوبی است و تاکنون تخلفی در این زمینه رخ نداده است. تولید در هلدینگ سیمان به دلیل وجود ذخیره استراتژیک باوجود قطع گاز و برق، آسیبی ندید. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا افزود: هنوز طرح عرضه سیمان در بورس کالا عملیاتی نشده است و فعلا شرکت‌های هلدینگ سیمان غدیر در سامانه وزارت صمت اقدام به فروش می‌کنند.

 تامین مالی پروژه‌ها

وی درباره تامین مالی پتروشیمی کیان افزود: دراین‌باره به راه‌حل تامین مالی از محل آورده نقدی سهامداران عمده رسیدیم و در سال اول با همین روال پیش می‌رویم. برنامه تکمیل پروژه روی ۴۹ ماه بسته‌شده و برای سال بعد از بازار سرمایه تامین مالی خواهیم کرد. حسینی درباره پروژه سیراف نیز یادآور شد که این پروژه تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان تامین مالی شده است. وی به راه‌اندازی اسکله پارسیان که به‌عنوان مزیت برای آلومینیوم جنوب به شمار می‌رود اشاره و تصریح کرد: این پروژه به‌عنوان یک پروژه غیرآهنی که قیمت محصول آن تابعی از قیمت جهانی است، می‌تواند برای غدیر سودآور باشد و چنانچه اسکله پارسیان راه‌اندازی شود بدون شک باید ظرفیت تولید آن از ۳۰۰ هزار تن نیز رو به افزایش گذارد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر بر این باور است که آلومینیوم جنوب همگام با  دنیا به ساخت محصولات با فناوری بالا و سبک روی آورده است، ازاین‌رو آینده مطلوبی را خواهد ساخت. وی یادآور شد: برای اولین بار این شرکت با تولید شمش آلومینیوم موفق شد از عهده پرداخت قسط برآید. وی با اشاره به اینکه صنعت آلومینیوم یک صنعت انرژی بر است تاکید کرد این کارخانه برای تامین برق موردنیاز خود، به‌زودی باید به فکر ساخت یک نیروگاه باشد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر گفت: اگرچه نیروگاه لامرد در نزدیکی این کارخانه واقع‌شده است، اما هنوز راه‌اندازی نشده است. وی افزود: برای سال ۱۴۰۰ دو خط انتقال و پست برق به آلومینیوم جنوب می‌رسد که این امر سبب کاهش ریسک یادشده می‌شود.