به گزارش روابط عمومی‌سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، داریوش امانی، معاون وزیر و رئیس این سازمان در نشست هماهنگی کمیته مرز که در پایانه مرزی آستارا برگزار شد، با تاکید بر اینکه بیشترین تبادل کالا را باید با کشورهای همسایه داشته باشیم، افزود: در این راستا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان دستگاه مدیریت یکپارچه پایانه‌های مرزی نقش ویژه‌ای دارد و خوشبختانه فرآیند ورود و خروج کامیون‌ها و انجام امور اداری آنها در آستارا در فرصت کوتاه زمانی انجام می‌شود. وی با بیان این‌که در بیست‌وپنجمین شورای سامان‌دهی مرز مصوب شد که تمام کارهای اداری کامیون‌های ترانزیتی باید به پس‌کرانه منتقل شوند و مرز تنها محل تردد کامیون‌ها باشد، گفت: این مصوبه در مرز آستارا در حال انجام هست و این مرز می‌تواند نمونه منحصر به فردی در این خصوص باشد. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: روزانه ۲۷۰ کامیون در مرز آستارا تردد می‌کند و این مرز ظرفیت تردد ۵۰۰ کامیون را هم در طول مرز دارد و در طرح جامع پایانه مرزی آستارا انتقال تمامی ‌پایانه‌ها به باغ سیروس مجاور پل ریلی آستارا-آستارا تعریف شده و مطالعات آن به زودی آغاز خواهد شد.

امانی تعداد پایانه‌های مرزی کشور را ۲۴ مرز اعلام کرد و افزود: قبل از پایان سال ۹۹ دومین مرز رسمی ‌جمهوری اسلامی ‌ایران با پاکستان تحت عنوان «ریمدان» افتتاح شد و سومین مرز رسمی ‌با این کشور نیز تحت ‌عنوان «پیشین» بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت برنامه‌های سازمان

در همین حال رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سفر به استان لرستان گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در اولویت برنامه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار دارد. در قالب طرح ابرار در یک سال گذشته، ۷۰ کیلومتر راه روستایی در استان لرستان آسفالت و ۱۲۶ کیلومتر شن ریزی شده است. برای سال جاری نیز در قالب طرح ابرار ۲ ساخت نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر راه در دستور کار قرار دارد.

امانی با اشاره به استانی شدن اعتبارات راه روستایی، اهمیت استفاده از ظرفیت نمایندگان استان و استانداری برای بهره‌مندی از این اعتبارات را یادآور شد؛ در این راستا مقرر شده ۶۰ درصد اعتبارات موردنیاز از محل اعتبارات ملی و ۴۰ درصد توسط استان تامین شود.  معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات حمل‌ونقل عمومی ‌گفت: با توجه به شیوع کرونا از اواخر سال ۹۸، به حوزه حمل‌ونقل مسافر آسیب جدی وارد شد که بنا به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، تسهیلات کمک معیشتی شش و ۱۲ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد برای رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل در نظر گرفته شد و ۹۰ درصد افرادی که با مدارک کامل در این طرح ثبت نام کردند، موفق به دریافت تسهیلات شدند و در استان لرستان ۱۳ هزار نفر از این تسهیلات برخوردار شدند

 ضرورت نوسازی ناوگان جاده‌ای با استفاده از توان داخلی

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین در سفر به استان همدان بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای با استفاده از ظرفیت و توان داخلی در سال ۱۴۰۰ تاکید کرد.

وی در نشست معاونان اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با اشاره به ضرورت استفاده از توان ظرفیت داخلی در حوزه راهداری اظهار کرد: در زمینه تجهیزات راهداری و به ویژه سیستم‌های هوشمند، رویکرد ما به سمت شرکت‌های دانش بنیان داخلی است. امانی ضمن تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان کامیون کشور در برنامه‌ای چند ساله از قرار داشتن برنامه نوسازی ناوگان مسافربری در دستور کار سال‌جاری خبر داد.

معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین در این سفر ضمن بازدید از محورهای ارتباطی استان همدان با تاکید بر ضرورت اتمام پروژه‌های اولویت دار تا پایان دولت، اظهار کرد: شناسایی و رفع نقاط پر حادثه از اقدامات مهم و اولویت‌دار است؛ همچنین کمربندی جدید اسدآباد نیز از طرح‌های در دستور کار تا پایان خرداد ماه است که برای این طرح‌ها در مجموع ۵۰ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است. رئیس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: زیرگذر شهید زارعی واقع در سه راهی بهار هم از طرح‌های دیگر است که مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی و مقرر شده این طرح نیز تا مدت مذکور به بهره‌برداری برسد.

وی درزگیری، لکه‌گیری و روکش آسفالت جاده‌های استان را هم از دیگر اقدامات در دستور کار برشمرد و ابراز داشت: نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های استان همدان در سال جاری انجام می‌شود. امانی تاکید کرد: تفاهم‌نامه‌ای با استانداری همدان منعقد شده که در آن مقرر شده تا طرح‌های راهداری استان با ۶۰ درصد اعتبارات ملی و ۴۰ درصد اعتبارات استانی اجرا شود. دکتر رضا اکبری معاون راهداری سازمان هم با ابراز رضایت از وضعیت مطلوب راه‌های استان همدان گفت: محورهای مواصلاتی این استان اهمیت ویژه‌ای در شبکه حمل‌ونقل کشور داشته و همواره مورد توجه است. وی با اشاره به این که در سال گذشته، حدود ۱۰۰ کیلومتر روکش آسفالت در این استان انجام شده و تداوم آن در سال‌جاری است، گفت: تلاش می‌کنیم تا روکش آسفالت محورهای شریانی و خرابی‌های آن در سال‌جاری مرتفع شود. وی یادآور شد: حدود ۱۳ هزار کیلومتر از شبکه راه‌های شریانی کشور نیاز فوری به رسیدگی و روکش آسفالت دارد که حدود ۲۰۰ کیلومتر در استان همدان قرار گرفته و تلاش ما بر این است که با منابعی که تامین می‌کنیم، بتوانیم سطح کیفی روکش آسفالت در استان همدان را ارتقا دهیم.