به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از وب‌سایت خبری CNBC، پیش‌بینی می‌شود جیپ بخشی اساسی از برنامه‌های رشد و برق‌رسانی استلانتیس باشد که یک شرکت مادر جدید در دنیای خودروسازی است که در اوایل سال‌جاری از طریق ادغام شرکت‌های فیات کرایسلر و خودروساز فرانسوی Groupe PSA تشکیل شد. این برند در حال حاضر فقط سه خودروی الکتریکی پلاگین هیبریدی (PHEV) در خارج از ایالات متحده و یک PHEV پرچمدار جدید خود، یعنی شاسی‌بلند Wrangler را دارد، خودرویی که امروز در سراسر جهان فروخته می‌شود و در بهار سال جاری به نمایشگاه‌های داخلی ایالات‌متحده نیز می‌رسد. به گفته مدیرعامل شرکت جیپ، کریستین مونیر، این خودرو فقط سرآغاز برنامه‌های تولید وسایل نقلیه سبز توسط این برند است. وی در ادامه به CNBC گفت: چشم‌انداز ما تولید سبزترین خودروی SUV در جهان است. ما یک برنامه بسیار قوی برای ارائه آن از طریق بسیاری از محصولات هیجان‌انگیز در دست داریم.

مونیر اظهار کرد هر جیپ جدید نوعی سیستم برق‌رسانی جدید را در چند سال آینده ارائه می‌دهد. انتظار می‌رود این برنامه‌ها شامل وسایل نقلیه تمام الکتریکی و همچنین هیبریدی و PHEV باشد که سیستم برقی را با موتور‌های احتراق داخلی ترکیب می‌کند. این وسایل نقلیه با نشان جدید «۴xe» به فروش می‌رسند که نقش پررنگی در خودرو‌های آفرود مشهور مجهز به سیستم‌های برق‌رسانی، خواهند داشت.

جیپ روز دوشنبه از نسخه کاملا برقی خودروی رانگلر به عنوان یک خودروی مفهومی به نام «مگنتو» رونمایی کرد. این خودرو ماه‌ها پس از خودروی مفهومی Grand Wagoneer که یک خودروی الکتریکی پلاگین هیبریدی بود، به بازار آمد. خودروسازان از وسایل نقلیه مفهومی برای اندازه‌گیری علاقه مشتری یا نشان دادن مسیر آینده یک وسیله نقلیه یا مارک تجاری استفاده می‌کنند.

جیم موریسون، معاون مدیرعامل جیپ آمریکای شمالی در جریان یک رویداد رسانه‌ای برای معرفی مگنتو گفت: این خودرو یک قدرت پایدار، نهان و یک صخره‌نورد است. این یک وسیله نقلیه مفهومی با آلایندگی صفر با قابلیت جیپ ۴x۴ است که یک مرحله ارتقا یافته است. این وظیفه‌ای است که مونیر ادعا می‌کند جیپ توانایی تحقق آن را دارد. اما اعتبار شرکت و محصولات را نمی‌توان یک‌شبه تغییر داد. سال‌ها طول خواهد کشید تا چشم‌انداز جیپ به واقعیت تبدیل شود.

میشل کربس، تحلیلگر اجرایی در Cox Automotive گفت جیپ تاکنون در زمینه تولید خودرو‌های مجهز به سیستم‌های برقی بسیار عقب بوده است و این اتفاق یک جهش عظیم و جاه‌طلبانه است که فکر کنیم آنها می‌خواهند یکباره به بالای قله برسند کنند و آنها از این نظر رقبای بسیار قدرتمندی دارند.

 چرا باید جیپ را برقی کنیم؟

در حال حاضر این سوال مطرح می‌شود که چرا بعد از دهه‌ها تولید خودرو‌های SUV گازسوز، جیپ را باید الکتریکی ‌کنیم؟ این امر با توجه به تشدید قوانین و استاندارد‌های مقابله با انتشار کربن و مقررات مربوط به صرفه‌جویی در مصرف سوخت در سراسر جهان انجام می‌شود. جیپ همچنین با فشار رقبای آینده مانند استارت‌آپ EV Rivian و جنرال موتورز روبه‌رو است که مدل جدید شاسی بلند هامر خود را به عنوان یک خودروی الکتریکی و پیکاپ‌های آفرود احیا می‌کند. مونیر گفت: برق‌رسانی به محصولات برای ما یک فرصت بزرگ است. این ابعاد جدیدی را پیش روی ما باز می‌کند زیرا به کمک آن با سرعت به جلو حرکت خواهیم کرد.

جیپ تاکنون پرفروش‌ترین برند استلانتیس در جیپ‌های الکتریکی و هیبریدی ایالات متحده است که به این خودروساز کمک می‌کند نیاز‌های مربوط به مصرف سوخت محصولات خود را برآورده کند. این شرکت برای جلوگیری از جریمه‌های سنگین‌تر به دلیل عدم تامین ملزومات کاهش میزان انتشار کربن، میلیارد‌ها دلار در اعتبارات نظارتی محیط زیست در سطح جهان هزینه می‌کند. جدا از مزایای نظارتی، مدیران جیپ می‌گویند منطقی است که برند‌های خارجی با محیط‌زیست سازگارتر باشند. برقی‌سازی همچنین می‌تواند باعث افزایش عملکرد وسایل نقلیه، به ویژه در شتاب‌گیری و حتی برخی از قابلیت‌های خارج از جاده شود. وی افزود: شرایط زیربنایی جیپ برای برق‌رسانی به خودرو‌های خود بسیار آماده شده است و این برند همچون گذشته طبق تعریف ذاتی خود با طبیعت یکسان است.

رشد قابل توجه خودروی الکتریکی پلاگین هیبریدی رانگلر ۴xe  در میان تعداد انگشت‌شماری از وسایل نقلیه جدید یا طراحی مجدد است که امسال توسط جیپ عرضه می‌شود، بیشتر آنها از موتور‌های احتراق داخلی استفاده می‌کنند. به دنبال رانگلر ۴xe  در نمایندگی‌ها، نسخه جدید سه ردیفه از ‌گراند چروکی پرفروش جیپ و همچنین نسخه جدیدی از SUV دو ردیفه، از جمله نسخه جدید PHEV، در اواخر امسال ارائه شده است. انتظار می‌رود SUVهای بزرگ سایز واگنیر و گرند واگنیر که مدت طولانی منتظر بودند، در نیمه دوم سال به نمایشگاه‌های فروشندگان برسند. همچنین این خودروساز نسخه جدید  ۷-۸ Wrangler را نیز راه‌اندازی می‌کند.

مونیر می‌گوید، انتظار می‌رود محصولات جدید منجر به رشد قابل توجه فروش جیپ در ایالات متحده شوند. وی گفت: ما سال بسیار شلوغی داریم و امسال، سال جیپ خواهد بود. امسال هشتادمین سالگرد نام تجاری جیپ است. جیپ برای بزرگداشت این نقطه عطف، در پایان سال گذشته خودرو‌های ویژه‌ای را به بازار عرضه کرد.

اعتماد به نفس مونیر با وجود افزایش رقابت در کراس اوور‌ها و خودرو‌های شاسی بلند حاصل می‌شود. از همه قابل توجه‌تر، شرکت فورد موتور در حال احیای خودروی SUV Bronco خود به عنوان یک «خانواده» جدید از وسایل نقلیه، از جمله کراس اوور جدید به نام Bronco Sport و مدل‌های سنتی‌تر SUV آینده، در سال‌جاری است. مونیر با اشاره به رشد پایدار متمرکز بر حاشیه سود و همچنین ایجاد وفاداری در بین مشتریان تاکید کرد که در سال جاری ما رشد چشمگیری خواهیم داشت و می‌خواهیم این کار را به درستی انجام دهیم.