به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از وب‌سایت خبری یاهو، رئیس‌جمهور همچنین ۳۷ میلیارد دلار آمریکا (۲۶ میلیارد پوند) متعهد شد تا هزینه‌های کوتاه‌مدت بازسازی و تامین نیمه‌هادی‌های آمریکا را که بخشی اساسی در تولید میکرو تراشه‌ها هستند را تامین کند و همچنین این قطعات بخش جدایی‌ناپذیر در بسیاری از صنایع از کامپیوترها گرفته تا گوشی‌های هوشمند و انرژی‌های تجدید‌پذیر و سخت‌افزارهای نظامی هستند. در دوره‌ای که میکروچیپ‌ها ستون فقرات اکثر اتومبیل‌ها را تشکیل می‌دهند، بخش خودرو بیشترین آسیب را از این کمبود دیده است. شرکت فورد پیش‌بینی کاهش ۲۰ درصدی تولید را دارد و تسلا خط مونتاژ مدل ۳ خود را به مدت دو هفته تعطیل می‌کند. در انگلیس، هوندا مجبور شد کارخانه خود را نیز به‌طور موقت تعطیل کند. با توجه به شرایط موجود حتی شرکت‌های فنی بسیار باتجربه‌ای مانند انویدیا و مایکروسافت نیز در تلاش هستند تا بتوانند موجودی ثابت از کارت گرافیک و ایکس‌باکس تولیدی خود داشته باشند؛ اما به نظر می‌رسد که هیچ شرکتی از بزرگ یا کوچک، فناور و غیرفناور از تأثیر گسترده قحطی بزرگ نیمه‌هادی ۲۰۲۱ در امان نخواهد بود.

 مشکل تمرکز

اگرچه آسان است که علت اصلی این مشکل را ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بدانیم، اما حقیقت این است که زنجیره تامین نیمه‌هادی در جهان مدتی است که با این وضعیت دست‌وپنجه نرم می‌کند. حدود ۷۰درصد نیمه‌هادی‌های دنیا فقط توسط دو شرکت تایوان سمی کانداکتورز (TSMC) و سامسونگ تولید می‌شوند. موانع و هزینه‌های ورود به ساخت نیمه‌هادی‌ها بسیار نجومی هستند. برای راه‌اندازی یک کارخانه ریخته‌گری نیمه‌هادی یک شروع سخت و پرهزینه وجود دارد که مستلزم سرمایه‌گذاری اولیه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلاری و حداقل سه سال برنامه آماده‌سازی برای شروع تولید است. حتی در این صورت هیچ تضمینی وجود ندارد که کارآیی تراشه تولیدشده جدید با عملکرد مطلوب مورد انتظار مطابقت داشته باشد. تراشه‌ها به‌سرعت منقضی می‌شوند و فشارهای قیمتی این قطعات حساس نیز یک مشکل عمده در بخش فناوری تولید آنهاست، بنابراین خطرات زیادی برای سودآوری وجود دارد. به دلیل وجود چنین اقتصاد خشنی، این امر منطقی به نظر می‌رسد که تنها تعداد معدودی از شرکت‌های بزرگ بتوانند روی تولید نیمه‌هادی‌ها سرمایه‌گذاری کنند و سپس این هزینه‌ها و خطرات را در بین صدها هزار مشتری پخش کنند. از زاویه‌ای دیگر متصدیان فناوری در جهان در طول تاریخ همواره از اینکه قدرت تولید این محصولات تنها در دستان TSMC و سامسونگ بوده است، بسیار خرسند هستند و به‌نوبه خود، این زنجیره تامین همانند یک‌خانه‌ پوشالی است که هر آن احتمال فروریختن آن وجود دارد.

 تقاضای زیاد

بیماری همه‌گیر مهلک و غیرقابل‌پیش‌بینی کرونا، تقاضای زیاد لوازم الکترونیکی خانگی مانند لپ‌تاپ‌ها و کنسول‌های بازی را به دنبال داشته است، زیرا با شروع آن بسیاری از افراد شروع به دورکاری کردند و همچنین منابع بیشتری از سرگرمی‌های داخلی را جست‌وجو می‌کنند. با توجه به اینکه فروش خودرو نیز همچنان در سایه رکود اقتصادی حرکت می‌کند، شرکت‌های خودروسازی انتظار تقاضای کمتری را داشتند، اما به هر جهت بعد از مدتی مشخص شد که این فرض نادرست است، چراکه روند منفی فروش اتومبیل‌های جدید تا پایان سال ۲۰۲۰ به‌سرعت معکوس شد و شروع به بازگشت کرد. شرکت‌های خودروسازی نیز که بسیاری از سفارش‌های تولید نیمه‌هادی خود را لغو کرده بودند، مجبور به سفارش مجدد شدند، اما متوجه شدند که تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی خانگی سفارش‌های قبلی آنها را در اختیار گرفته‌اند.

در همان زمان، جنگ تجاری ترامپ با چین منجر به وضع قوانین جدیدی شد که تهیه منبع نیمه‌هادی از TSMC و سامسونگ را برای شرکت‌های چینی دشوارتر می‌کرد. به‌رغم اینکه فناوری نیمه‌هادی بومی چین در مقایسه با سردمداران این صنعت از کیفیت کمتری برخوردار بود، غول‌های فناوری چینی مانند هوآوی تراشه‌های نیمه‌هادی را پیش از آغاز محدودیت‌های جدید در سال ۲۰۲۰ ذخیره و با دریافت سفارش‌های بزرگ، ظرفیت اضافی بازار را جذب کردند؛ اما آنچه در نهایت کمر این صنعت را خرد کرد افزایش شدید قیمت بیت‌کوین در اوایل سال ۲۰۲۱ بود. این امر تقاضا برای واحدهای پردازش گرافیکی را که به‌طور سنتی در استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شوند، افزایش داد و باعث افزایش مشکلات عرضه نیمه‌هادی‌ها شد. همه این مشکلات کافی بود تا ظرفیت تولید شرکت‌های TSMC و سامسونگ به اتمام برسد و زمان تحقق سفارش‌ها را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهند و منجر به این قحطی شود که امروز شاهد آن هستیم.

 چه کسی بازنده است

قیمت سهام TSMC و سامسونگ به لطف کمبود عرضه در ۱۲ ماه گذشته به ترتیب ۱۹۰ و ۶۱ درصد افزایش ‌یافته است. با وجود تمام تلاش‌های رئیس‌جمهور بایدن، با در نظر گرفتن تمامی موانع ورود به این بخش، بعید است وضعیت این صنعت حیاتی تا سه سال آینده نیز بهبود یابد. همچنین به لطف دلالانی که به ‌طور معمول کارت‌های گرافیک رایانه و کنسول‌های بازی را با قیمت خرده‌فروشی سفارشی خریداری می‌کنند و آنها را با قیمت بالاتر در سایت‌هایی مانند eBay می‌فروشند، قیمت لوازم الکترونیکی مصرفی افزایش ‌یافته است. فقط اندکی نیاز به زمان دارد قبل از اینکه تولیدکنندگان فناوری و خرده‌فروشان تصمیم بگیرند تا قیمت‌های محصولاتشان را متناسب با تقاضای بالا در بازار و عرضه کم قطعات افزایش دهند. از این ‌رو انتظار می‌رود به‌زودی شاهد عرضه نسخه‌های گران‌قیمت محصولات الکترونیکی موجود در بازار باشیم. درست مانند یک قحطی واقعی، مشتریان و مصرف‌کنندگان نهایی این کالاها نیز به طرز چشمگیری وضعیت بدتری خواهند داشت و دیر یا زود اثرات این قحطی را احساس خواهند کرد.