«شهر آفتاب»، تنها سایت برند  صنعت نمایشگاهی

محمد رئوف قادری، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب با اشاره به اینکه شاید بعضی از سایت‌ها به دلیل قدمت و سابقه نمایشگاهی ادعای برند بودن داشته باشند، اما سن و تاریخ فعالیت، دلیل بر برند بودن نیست، افزود: در جهان امروز بسیاری از شرکت‌ها ده‌ها و صدها سال است که مشغول به فعالیت هستند، ولی برند نشده‌اند، اما در مقابل شرکت‌هایی نیز وجود دارند که در مدت‌زمانی کوتاه به برند تبدیل ‌شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر برای برند شدن ۱۰ شاخص را در نظر بگیریم، قدمت و تاریخ فعالیت یکی از این ۱۰ مولفه و شاید کم اثرترین آنها باشد. برندی که به‌رغم قدمت نتواند در حوزه‌های بین‌المللی قد علم کند و حرفی برای گفتن داشته باشد و حتی نتواند نامزد برگزاری اکسپو شود، آیا می‌تواند خود را یک برند بداند؟ سایت نمایشگاهی که امروز بافاصله بسیار زیادی از کشورهای کوچک و کم‌بنیه خاورمیانه و آسیا جامانده و عقب‌افتاده می‌تواند یک برند باشد؟ سایتی که حتی نمی‌تواند تکنولوژی و محصولات خود را به دنیا معرفی کند و به راحتی تحت‌تاثیر کوچک‌ترین تصمیمات داخلی و خارجی قرار می‌گیرد برند محسوب می‌شود؟

وی توضیح داد: در حال حاضر در حوزه فیزیکی و برندینگ ساخت نمایشگاهی، تنها نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب می‌تواند مدعی باشد که بر اساس متد روز و فیزیک دقیق نمایشگاهی ساخته‌شده است؛ اما لازم به ذکر است که این شهر نمایشگاهی نیز از آنجا که در رقابت نابرابر بخش خصوصی و دولتی و انحصار قرار گرفته موفق نبوده است.

قادری با اظهار تاسف عنوان کرد: سیاست‌گذار به‌جای آنکه وظایف خود مبنی بر توسعه شبکه نمایشگاهی در تمام کشور، رونق بخشی و توزیع عادلانه فعالیت‌های نمایشگاهی در سطح کشور و این‌چنین موارد را انجام دهد، تمرکز برگزاری تمام رویدادها را منحصرا در یک سایت نمایشگاهی خلاصه کرده است و همه ابزارهای قانونی و حاکمیتی و قدرت‌های داخلی و خارجی را در این تصدی‌گری خود جای ‌داده است.