تشکیل فراکسیون نمایشگاهی؛  راهی برای حل چالش‌ها

 این رکود نه تنها بر مراکز نمایشگاهی، برگزار کنندگان و تامین‌کنندگان خدمات به شدت تاثیر گذاشته است، بلکه سایر صنایع از جمله گردشگری، حمل‌ونقل، بازاریابی، هتلداری و... که ارتباط مستقیمی‌ با فعالیت‌های نمایشگاهی دارند نیز با چالش‌های بی‌سابقه‌ای دست به گریبان شده‌اند. در این زمینه، نایب رئیس انجمن نمایشگاه‌های ایران و مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد، راجع به آسیب‌هایی که کرونا بر پیکره صنعت نمایشگاهی واردکرده است، به «دنیای اقتصاد»  گفت: در کشور ما به موازات توسعه اقتصاد، فعالیت نمایشگاهی جایگاه خود را پیدا کرده است به طوری که در مسیر شکل‌گیری صنعت نمایشگاهی بسیاری از شرکت‌های برگزارکننده، غرفه‌سازی، خدمات نمایشگاهی و... شکل گرفته و موجب اشتغال‌زایی گسترده‌ای شده است. برگزاری نمایشگاه‌ها فرصت‌های بسیاری برای صنایع داخلی برای ارائه و نمایش محصولات و خدمات و در جهت افزایش تولید و توسعه صادرات غیرنفتی فراهم می‌کنند.

سعید صیفی افزود: بدون تردید عدم برگزاری یا تعویق برگزاری نمایشگاه‌ها به واسطه این پاندمی ‌موجب خسارت جبران‌ناپذیر به صنعت نمایشگاهی کشور و فعالیت‌های مرتبط شده است، چراکه نمایشگاه برآیند صنعت و تولید است و این امر مخاطرات اقتصادی متوالی را به دنبال داشته است. در همین راستا خسارت وارده به صنعت نمایشگاهی کشور بالغ بر ۳۱۰۰میلیارد ریال برآورد می‌شود.

 تشکیل فراکسیون نمایشگاهی در مجلس و آغاز شکوفایی این صنعت

صیفی در پاسخ به این سوال که تشکیل فراکسیون نمایشگاهی در مجلس چه کمکی می‌تواند به این حوزه کند، خاطرنشان کرد: با وجود گذشت چند دهه فعالیت نمایشگاهی در کشور کماکان این فعالیت‌ها به عنوان «فعالیت‌های صنعتی»  به رسمیت شناخته نمی‌شود. این مهم در کشورهای اروپایی بیش از یک دهه است که محقق شده و  به رسمیت شناخته شدن صنعت نمایشگاهی کمک شایانی به توسعه و بهره‌گیری بیشتر از این ابزار ارزشمند بازاریابی می‌کند.  وی توضیح داد: این فراکسیون با هدف تسهیل و تسریع روند طرح‌ها و لوایح مرتبط با صنعت نمایشگاهی نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کند، چرا که رایزنی و مذاکرات این فراکسیون تعیین‌کننده سرنوشت طرح‌ها و لوایح از جمله به رسمیت شناخته شدن صنعت نمایشگاهی و  شناسایی مراکز نمایشگاهی به عنوان مشاغل آسیب‌پذیر از شیوع کرونا خواهد بود.

نایب رئیس انجمن نمایشگاه‌های ایران با توجه به اینکه برگزاری نمایشگاه نقش مهمی ‌در توسعه و اشتغال‌زایی دارد، تصریح کرد: فراکسیون فوق می‌تواند در تدوین قانون صنعت نمایشگاهی کشور و نحوه تولی‌گری آن و پیش‌بینی ردیف بودجه برای مشارکت سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی در نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و خارج از کشور کمک شایان توجهی کند.

وی افزود: از سوی دیگر این فراکسیون در حل مشکلات، چالش‌ها و انعکاس منافع صنعت نمایشگاهی با دیدگاه علمی‌ و کارشناسانه نقش مهمی ‌ایفا خواهد کرد. تشکیل این فراکسیون فرصتی گرانبها برای نشان دادن نقش نمایشگاه در توسعه تجارت و بین‌المللی‌سازی، نوآوری‌ها و رقابت سازمان‌ها و نگاهی اندیشمندانه به این صنعت است.

 ضرورت به‌روزرسانی زیرساخت‌های نمایشگاهی

صیفی، با اشاره به شکوفایی صنعت نمایشگاهی در خاورمیانه و رویکرد جهانی به این منطقه، مساله بازسازی و به‌روزرسانی زیرساخت‌های موجود و عملکردها در این حوزه را برای حفظ موقعیت رقابتی حائز اهمیت برشمرد و اظهار کرد: برنامه‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد با توجه به اهمیت صنعت نمایشگاهی با هدف توسعه صادرات، تقویت فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی، بهینه‌سازی فعالیت نمایشگاه، توسعه فیزیکی و جذب سرمایه‌گذار و همچنین حضور فعالانه شرکت‌ها و سازمان‌های کشور در عرصه بازارهای بین‌المللی، تنظیم شده است. به همین منظور، در جهت حرکت به سمت تخصصی شدن نمایشگاه‌ها تلاش خواهیم کرد تا جایگاه نمایشگاه مشهد را در کشور و منطقه  حفظ کرده و ارتقا دهیم.

وی با اشاره به طرح توسعه نمایشگاه بین‌المللی مشهد، گفت: اجرای پروژه توسعه می‌تواند منابع درآمدی پایداری را در جهت توسعه و رونق شهر تعریف کند. در همین راستا پروژه احداث مرکز تجارت جهانی مشهد (Mashhad WTC) با هدف اعتلای نقش ملی و فراملی مشهد در زمینه توسعه گردشگری، برنامه‌ریزی پایدار توسعه شهری و استفاده بهینه از منابع و مدیریت منابع طبیعی، زیرساختی، انسانی و اقتصادی اجرا خواهد شد.

به گفته مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد، از آنجا که صنعت نمایشگاهی یک صنعت جوان و روبه‌رشد است ضرورت توجه علمی‌ به این صنعت حس می‌شود. بنابراین آموزش و ارتقای دانش نمایشگاهی کارکنان را در نظر داریم. این نمایشگاه همواره در انطباق با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا قدم برمی‌دارد و در همین راستا تغییر به سمت دیجیتالی شدن و بهره‌گیری از نمایشگاه‌های مجازی و نمایشگاه‌های ترکیبی از جمله برنامه‌های نمایشگاه مشهد است.    

 جایگاه ویژه صنعت نمایشگاهی درکشورهای جهان

وی با اشاره به حمایت دولت‌ها از صنعت نمایشگاهی درکشورهای مختلف، گفت: فرآیندهای صنعت نمایشگاهی یکی از مهارت‌های حیاتی برای بهبود اقتصاد هستند. این فرآیندها بازارها و مکان‌های ملاقات را برای صاحبان صنایع و جوامع مهیا می‌کنند تا به ارائه فعالیت‌های تجاری خود بپردازند. نمایشگاه‌ها رویدادهای سازمان یافته‌ای هستند که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آنها را به رسمیت می‌شناسد. صیفی ادامه داد: نمایشگاه‌ها از جمله گردهمایی‌ها و اجتماعات بدون سازمان‌دهی نیستند. در ماه‌های اخیر، صدها نمایشگاه، عمدتا در آسیا، خاورمیانه و اروپا، با رعایت اقدامات بهداشتی و ایمنی و مبتنی بر استانداردهای این صنعت جهانی و در راستای قوانین محلی برگزار شده‌اند که هیچ کدام سبب شیوع کووید-۱۹ نشده‌اند.

 چشم‌انداز صنعت نمایشگاهی

نایب رئیس انجمن نمایشگاه‌های ایران در پاسخ به این سوال که چه چشم‌اندازی را برای صنعت نمایشگاهی متصور هستید و صنعت نمایشگاهی باید به کجا برسد، افزود: تحقیقات بین‌المللی نشان داده‌اند که عواملی همچون طراحی مجدد مدل‌های نمایشگاه، رشد اپلیکیشن کلان داده‌ها، افزایش تمرکز بر بیمه و مسائل امینی، ادغام نمایشگاه‌های تجاری و فناوری دیجیتال در رشد بازار نمایشگاهی طی پنج سال آینده نقش دارند.

وی گفت: چالش‌ها منبع فرصت‌ها هستند و صنعت نمایشگاهی تقویت‌کننده رشد اقتصادی و جایگاه مهمی ‌برای تقویت و رشد تجارت خواهند بود. تعهد مراکز نمایشگاهی نسبت به صنعت نمایشگاهی کماکان پایدار است و در راستای حمایت از صنایعی که در خدمت آنها هستند  برنامه‌ریزی می‌کنند و این تعهد چشم‌انداز مثبت این صنعت را تضمین می‌کند.  

صیفی خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌ها نه تنها این قدرت را دارند که موجب توسعه بازارها و صنایع بشوند، بلکه در رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها نیز موثرند. حتی در عصر ارتباطات اینترنتی و چندرسانه‌ای امروز، ضرورت تعامل فردی بیشتر از همیشه محسوس است.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد، ادامه داد: صنعت نمایشگاهی ایران نیز از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی برای توسعه برخوردار است و ابزاری مهم برای پویایی اقتصادی کشور، تلقی می‌شود. بر اساس ارزشیابی‌های انجام شده، صنعت نمایشگاهی ایران در حوزه خاورمیانه و آفریقا از جمله پیشرفته‌ترین کشورها در زمینه صنعت نمایشگاهی است.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۶۴۰ نمایشگاه در ۳۴ مرکز نمایشگاهی سطح کشور در بالغ بر ۴۰۰ هزار مترمربع فضای سرپوشیده نمایشگاهی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در چشم‌انداز آینده صنعت نمایشگاهی کشور انتظار می‌رود که این نمایشگاه‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی و در زیرساخت‌های قوی برگزار شوند تا قابلیت‌های این صنعت در سطح جهانی عرضه شود. صیفی اظهار امیدواری کرد: در صورت انجام اقدامات حمایتی موثر توسط دولت، صنعت نمایشگاهی ایران این قابلیت را دارد که با ارتقای کمی‌ و کیفی، ضمن دست یافتن به جایگاه اول در منطقه، وارد عرصه رقابت‌های جهانی بشود.