بازوی آمریکایی شرکت فولکس واگن هفته گذشته ادعا کرد که می‌خواهد نام شرکت را به ولتس واگن (Voltswagen) تغییر دهد، هرچند سریعا آن را تکذیب کرد و گفت شوخی روز اول آوریل بود و سپس اذعان کرد که راستش آن یک شوخی روز اول آوریل بود که اشتباه انجام شد.  به گزارش بلومبرگ این غول خودروسازی آلمانی در خصوص استراتژی خودروی برقی خود روی موجی از هیجان سرمایه‌گذاران سوار شده است. به نظر می‌رسد که بعضا به مدد برخی از رسانه‌های اجتماعی زیرک و بازاریابی هوشمندانه، مهارت ماسک را برای تاثیرگذاری بر ارزش سهام از طریق افزایش تبلیغات شکسته است. از این رو سهام ترجیحی فولکس واگن که بیشتر مورد معامله قرار می‌گیرد نزدیک به بالاترین سطح ۶ ساله گذشته خود است.

اخبار مربوط به ادعای تغییر نام این شرکت کمک کرد تا میزان سپرده‌های آمریکایی روی فولکس واگن (مورد علاقه خرده سرمایه‌گذاران آمریکایی) تا ۵/ ۱۲درصد افزایش پیدا کند. در حالی که این حادثه نابودکننده از یک تلاش فاجعه‌آمیز برای شوخ طبعی به چیزی جدی‌تر تبدیل شد. به نظر نمی‌رسد که گاف شرکت فولکس واگن تلاشی برای دستکاری در بازار سهام باشد و این تردید وجود دارد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا چنین دیدگاهی داشته باشد، اما این امر یادآور این است که ما در حال حاضر در شرایطی زندگی می‌کنیم که حتی شوخی‌های بد نیز می‌تواند میلیاردها دلار از ارزش بازار را تغییر دهد که این شرایط می‌تواند خطر جدی برای مدیران شرکت‌ها و مانند یک میدان مین برای آنها باشد.

در عصری از اخبار جعلی، سنت جذاب دروغ اول آوریل در شرکت‌هایی که از این رویه پیروی می‌کنند جذابیت خود را از دست داده است. گزارشگران رسانه‌های معتبری مانند آسوشیتدپرس از اینکه فولکس واگن به آنها دروغ گفته عصبانی هستند. برخلاف تسلا که مدت‌هاست از تبلیغات دوری می‌کند، شرکت فولکس واگن بودجه گسترده‌ای به بازاریابی و تبلیغات اختصاص داده است، اما باید بتواند بهتر از این عمل کند. شرکتی که مشتریان را در مورد میزان انتشار کربن وسایل نقلیه خود گمراه کرده است، باید به خصوص با دقت بیشتری عمل کند. به راحتی می‌توان گفت که VW فقط باید روی ساخت خودرو تمرکز کند و شوخی را به افرادی بسپارد که در واقع برای همگان خنده‌دار هستند. این شرکت یک طرح جاه‌طلبانه و قانع‌کننده برای تولید خودروهای الکتریکی دارد و ممکن است به زودی از تسلا در این خصوص پیشی بگیرد و به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی و باتری‌های الکتریکی در جهان تبدیل شود، اما خصوصیت آلمانی عمیق این شرکت، مانعی برای آن در بازار سهام امروز است. ایلان ماسک به‌رغم اینکه یکی از ثروتمندترین افراد این سیاره است، اما هوشمندی ساختارشکنانه وی، او را به یک قهرمان فضای مجازی تبدیل کرده است. همچنین یک استاندارد دوگانه در بازی وجود دارد. ما انتظار داریم فولکس واگن قابل اعتماد باشد، در حالی که تسلا دمدمی ‌مزاج است. در واقع، ماسک با چیزهایی کنار می‌آید که دیگران نمی‌خواهند. برای سال‌ها تسلا یک سیستم رانندگی اتوماتیک به نام «رانندگی کامل خودران» را به بازار عرضه کرده است که هنوز نمی‌تواند کاملا خود به خود رانندگی کند و به نظر می‌رسد که جدول زمانی که تسلا قادر به انجام این کار است، همیشه به آینده نزدیک موکول می‌شود. همچنین در سال ۲۰۱۸ ماسک در توییتر خود ادعا کرد که از بودجه شخصی برای توسعه تسلا استفاده کرده است، در حالی که در واقع این کار را نکرده بود. ماسک در پایان با پرداخت جریمه‌ای ناچیز از سمت خود به عنوان رئیس استعفا داد، اما او مانند همیشه مرموز باقی مانده است، اخیرا خود را به عنوان پادشاه فنی شرکت و مدیر ارشد مالی به عنوان ارباب سکه‌ها منصوب کرده است، زیرا ۵/ ۱میلیارد دلار بیت‌کوین توسط وی خریداری شده است. تفاوت را فهمیدید؟ هیچ یک از این اقدامات شوخی نیست، اما به نظر می‌رسد که فولکس واگن این توصیه زبانی برخی بازاریابان را کاملا واقعی گرفته است که برای جذب مشتری بیشتر آنها را گول بزنید.