عباس اکبری محمدی معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه از رکوردشکنی تولید فولاد API تختال‌های محیط‌های نفت و گاز ترش و شیرین در سال ۹۹ خبر داد و افزود: با تولید ۲۷۵ هزار تن تختال‌های محیط گاز ترش در سال ۹۹، رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال ۹۸ به ثبت رسید. این در حالی است که در تولید تختال محیط گاز شیرین نیز با تولید ۳۰۳ هزار تن در سال ۹۹، رشد ۱۳۹ درصدی نسبت به سال ۹۸ محقق شد و از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری به عمل آمد. وی تصریح کرد:  میزان تولید فولاد محیط شیرین از ۸۵ هزار تــن در سال ۱۳۹۷ به ۱۲۷ هزار تن در سال ۱۳۹۸ و به ۳۰۳ هزار تن در سال ۱۳۹۹ رسید که به ترتیب رشد ۵۰ و ۱۳۹درصدی را به همراه داشت. ضمن اینکه تولید فولاد محیط ترش از حدود ۳ هزار تن در سال ۱۳۹۷ (که مربوط به تولید آزمایشی بود) به ۱۸۰ هزار تن در سال ۱۳۹۸ و ۲۷۵ هزار تن در سال ۱۳۹۹ رسید که رشد حدود ۵۳ درصدی داشته است.

معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه افزود: تولید تختال‌هایی که تامین‌کننده ورق‌های موردنیاز در قسمت‌های حساس صنایع نفت و گاز هستند، از سال ۱۳۹۷ در دستور کار شرکت فولاد مبارکه قرار گرفت و به علت آنکه صنایع نفت و گاز از استاندارد API استفاده می‌کردند طراحی این محصولات نیز بر این اساس انجام گرفت. وی تاکید کرد: برای اولین‌بار در ایران فرآیند طراحی این محصولات با درخواست مشتری از قسمت فروش در واحد ترو پروسس مدیریت MPT  آغاز شد و این  واحد در تعامل با مشتری از یک طرف و دفتر فنی تولید و قسمت‌های عملیاتی تولید ناحیه فولادسازی از طرف دیگر، اقدام به طراحی اولیه این محصولات کردند، به‌طوری‌که بعد از تولید آزمایشی و تایید کنترل کیفی برای مشتری ارسال و تولید آزمایشی تا تبدیل‌شدن به محصول نهایی (که در این مورد غالبا لوله‌های انتقال است) در کارخانه مشتری ادامه یافت. اکبری‌محمدی با اشاره به موارد مصرف این محصولات گفت: مصرف عمده فولادهای محیط شیرین در پروژه‌های گازرسانی در نقاط مختلف کشور و عمده مصرف فولادهای محیط ترش برای پروژه ملی و استراتژیک خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک بوده است که تنها در این پروژه از خروج ۴۰۰ میلیون دلار ارز از کشور فقط در بخش فولادسازی آن جلوگیری به‌عمل آمد.

 فرآیند تولید این نوع از فولاد دارای حساسیت‌های ویژه در هر چهار مرحله تولید، یعنی کوره‌های قوس، متالورژی ثانویه، ریخته‌گری و آماده‌سازی تختال است. تنظیم اولیه عناصر و دما در کوره‌های قوس، تنظیم نهایی عناصر و دما در متالورژی ثانویه، به‌ویژه کاهش گوگرد با فرآیند گوگردزدایی و همچنین کاهش هیدروژن که با طی سیکل گاززدایی صورت می‌پذیرد، کنترل شرایط ریخته‌گری که باعث جلوگیری از عیوب جدایش فیزیکی و شیمیایی حتی در مقیاس میکروسکوپی می‌شود و در نهایت شرایط خاص خنک‌کاری و بازرسی که در واحد آماده‌سازی تختال توسط پرسنل این واحد و کنترل کیفی باید اعمال شود، گوشه‌ای از حساسیت تولید این محصول است. در همه این مراحل تطابق محصول تولیدشده با استاندارد و الزامات اختصاصی هر پروژه به‌دقت کنترل و بعد از دریافت تایید نهایی، تولید انبوه آغاز شد. ضمن اینکه باید گفت در مورد فولادهای محیط گاز ترش به علت وجود حساسیت‌های بیشتر حتی در طراحی، نمایندگان مشتری حاضر بوده و دغدغه‌ها و الزامات موردنظر خود را پیگیری می‌کردند.