جدول زمانی ارائه‌شده نشان می‌دهد که آمازون با اجازه دادن به کارمندان برای ادامه کار از راه دور یا از طریق یک مدل ترکیبی، قصد ندارد قدم در مسیر دیگر شرکت‌های فناوری بگذارد. شرکت‌های مایکروسافت، فیس‌بوک، سلزفورس، توییتر و اسکوئر همگی پس از همه‌گیری کرونا امکان کار از راه دور را پذیرفته‌اند.

آمازون در این یادداشت به کارمندان خود اعلام کرده که برنامه ما بازگشت به فرهنگ دفتر محوری به‌عنوان مبنای اصلی شرکت ما است. ما معتقدیم این فرهنگ این امکان را برای ما فراهم می‌آورد تا به‌طور موثرتری خلاقیت، همکاری و یادگیری داشته باشیم.

این در حالی است که برخی از کارمندان آمازون در منطقه آسیا در دفتر کار خود حضور دارند. این شرکت همچنین اظهار کرد تقریبا ۱۰درصد از جمعیت دفاتر و شرکت‌های زیرمجموعه آن، در حال حاضر هر روز به‌صورت حضوری در دفتر محل خدمت خود فعالیت می‌کنند. همچنین آمازون در این یادداشت تاکید کرده است که انتظار دارد روند بازگشت به کار به‌صورت تدریجی صورت پذیرد. آمازون قبلا به کارمندان خود گفته بود که می‌توانند تا ژوئن دورکاری کنند. کارگران انبار این شرکت، کارگران هول فودز مارکت که فروشگاه زنجیره‌ای خرده‌فروشی و عمده‌فروشی مواد غذایی زیرنظر آمازون است و دیگر کارمندان خط مقدم، همچنان گزارش خود را برای کار در سراسر دوران همه‌گیری کووید-۱۹ ارائه داده‌اند.

سال گذشته بود که این شرکت برای اولین بار به بازگشت به کار کارمندان و استقرار کامل آنان در دفاتر خود اشاره کرد. آمازون در ماه اوت سال گذشته اعلام کرد که دفاتر فیزیکی خود را در ۶ شهر بزرگ دالاس، دیترویت، دنور، نیویورک، ققنوس و سن دیگو گسترش می‌دهد که ۹۰۰ هزار فوت مربع فضای اداری جدید دارد.

با این‌ حال، مدیرعامل خدمات وب آمازون (AWS)، آقای اندی جاسی اذعان کرده است که ممکن است در دنیای پسا کرونا، جایی برای انواع مختلف محیط‌های کاری وجود داشته باشد. جاسی در سال جدید وقتی مدیرعامل فعلی جف بزوس از این سمت کناره‌گیری می‌کند، عهده‌دار این سمت خواهد شد.

آقای جاسی در دسامبر گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری CNBC اظهار کرد من فکر نمی‌کنم که ما بخواهیم افرادی را به‌طور ۱۰۰درصد مانند زمان قبل از همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ به دفتر برگردانیم. احتمالا نوعی مدل ترکیبی وجود داشته باشد و من فکر می‌کنم بسته به عملکرد شغلی هر کارمند این مدل متفاوت باشد. درحالی‌که شیوع ویروس کرونا در جهان تعطیلی بسیاری از مشاغل و بیکار شدن میلیون‌ها نفر را به دنبال داشته است، اما افزایش ناگهانی تقاضا برای خرید اینترنتی، خدمات تحویل شرکت آمازون را رونق بخشیده است. این در حالی است که شرکت گوگل نیز در هفته‌های اخیر به کارمندان خود اعلام کرد که دفاترش را با ظرفیت محدود کاری بازگشایی خواهد کرد. این شرکت در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر کرد اعلام کرد که ما مرحله‌به‌مرحله پیش می‌رویم تا با روشی ایمن، افراد بیشتری در محل کار حاضر شوند.