خودروهای الکتریکی چینی در بازار آمریکا

شرکت نیو نیز از تحویل ۷۲۵۷ وسیله نقلیه در ماه مارس خبر داد که در سه ماه اول سال، بالغ‌ بر ۲۰۰۶۰ خودرو به‌فروش رسانیده که به گفته این شرکت، بیشترین میزان برای هر سه‌ماهه نخست است. این میزان شامل هدف اصلی سه‌ماهه اول نیو برای تحویل ۲۰ هزار تا ۲۰۵۰۰ وسیله نقلیه است. شرکت نیو هفته گذشته پس از اعلام تعطیلی پنج‌روزه کارخانه خود به دلیل کمبود نیمه‌هادی‌ها، پیش‌بینی خود را به ۱۹۵۰۰ خودرو کاهش داده بود. از طرف دیگر سهام هر دو شرکت در جلسه معاملات روز پنج‌شنبه هفته گذشته در نیویورک بیش از یک درصد افزایش یافت. سهام آنها پس از افزایش در سال ۲۰۲۰، هنوز در محدوده منفی باقی‌مانده است.

تعداد تحویل ماه مارس Xpeng تقریبا بین سدان P۷ این شرکت و شاسی‌بلند G۳ تقسیم شد. در میان سه مدل شرکت نیو و همه شاسی‌بلند‌های این شرکت، خودروی ES۶ که دارای پنج صندلی است با بیش از ۳ هزار تحویل در ماه گذشته بیشترین تقاضا را داشته است.

دن ایوز و استرکربیک تحلیلگران ودبوش که یک شرکت خصوصی سرمایه‌گذاری آمریکایی است اظهار کردند که رکورد تحویل خودرو یک شاخص بسیار مثبت از مسیر رشد بازار خودروهای برقی چین برای بقیه سال است. آنها همچنین پیش‌بینی می‌کنند ماه مارس ماه خوبی برای تسلا در چین باشد و انتظار می‌رود امسال سهام وسایل نقلیه الکتریکی ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر رود.

با این ‌حال، رکورد تحویل سه‌ماهه استارت‌آپ‌ها در مقایسه با تولیدکننده خودروهای الکتریکی و باتری چینی یعنی شرکت BYD هنوز کم‌رنگ است. مدیریت BYD روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی با تحلیلگران سیتی گروپ گفت، فقط برای مدل هان این شرکت که هم در نسخه‌های هیبریدی و هم از نوع الکتریکی کامل هستند. فروش در ماه مارس به ۱۰ هزار دستگاه رسید. به گفته سیتی گروپ، فروش کل BYD از خودروهای جدید الکتریکی در ماه گذشته به ۲۳ هزار دستگاه رسیده است. همچنین BYD انتظار دارد که در ماه دسامبر بتواند فقط در گروه باتری دار به فروش ۳۰ هزار خودرو برسد. لی اتو، یکی دیگر از شرکت‌های سازنده خودروهای الکتریکی چینی در ایالات‌متحده، از صبح جمعه هفته گذشته به‌وقت پکن آمار سه‌ماهه اول خود را منتشر نکرده است. این شرکت در ماه فوریه پیش‌بینی کرده است که در سه‌ماهه اول بین ۱۰۵۰۰ تا ۱۱۵۰۰ خودرو به مشتریان خود تحویل خواهد داد که ماهانه کمتر از ۴ هزار وسیله نقلیه می‌شود. تنها مدل Li Auto در بازار یک SUV است که برای شارژ کردن باتری با مخزن سوخت همراه است.