فروش مطلوب خودروسازان  باوجود کمبود تراشه

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از وب‌سایت اوتو واچینگ، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که میزان فروش در سراسر صنعت خودرو در مقایسه با سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰، که شیوع ویروس کووید-۱۹ نمایندگی‌ها و کارخانه‌های تولید خودرو را در مارس مجبور به کاهش تولید کرد، حدود ۸ یا ۹درصد افزایش یابد؛ اما با بررسی بازار کاملا مشهود است بسیاری از خودروسازان باوجود شرایط دشوار عملکرد بهتری نسبت به این پیش‌بینی‌ها دارند.

خودروسازانی که اعتماد کمتری به فروش محصولات خود به مشتریانی از قبیل شرکت‌های بزرگ و دولتی در ایالات ‌متحده دارند، در سه‌ماهه اول شرایط فروش بهتری را تجربه کرده‌اند. خودروسازان دیترویت در مقایسه با سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۰ بهبودهای تک‌رقمی در فروش خود داشتند، درحالی‌که خودروسازان خارجی افزایش قابل‌توجهی را گزارش کردند. از این افزایش فروش می‌توان به فولکس‌واگن ۲۱ درصد، تویوتا موتور ۶/ ۲۱ درصد، هیوندای موتور ۲۸درصد و رشد ۸/ ۲۲درصدی کیاموتورز اشاره کرد. شرکت استلانتیس خودروساز ادغام ‌شده فیات کرایسلر و Group PSA مستقر در فرانسه نیز از افزایش ۱/ ۵درصدی فروش خود خبر داد که شامل افزایش ۲۵درصدی در خرده‌فروشی این شرکت است. شرکت فورد موتور نیز اعلام کرد که فروش سه‌ماهه اول آن ‌یک‌درصد افزایش داشته و میزان فروش جنرال موتورز نیز با افزایش ۹/ ۳ درصدی مواجه شده است.

اما برای خودروسازان داخلی، آنها تقریبا با شیب افزایشی کمتری مواجه شدند. این‌گونه به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها به‌طورجدی با مشکل کمبود انبارهای خود از تراشه‌های نیمه‌هادی مواجه شده‌اند. شرکت جنرال موتورز اظهار کرد میزان خرده‌فروشی این شرکت به مصرف‌کنندگان شخصی در سه‌ماهه اول سال‌جاری ۱۹درصد افزایش‌ یافته است، درحالی‌که فروش ناوگان به مشتریان شرکتی و دولتی نسبت به سال گذشته ۳۵درصد کاهش داشته است. این خودروساز انتظار دارد میزان تقاضا در طول سال‌جاری انعطاف‌پذیر باقی بماند. ایلین باکبرگ، اقتصاددان ارشد GM، در گزارشی گفت: اعتمادبه‌نفس خریداران و قدرت خرید مصرف‌کنندگان خودرو به دلیل محرک‌ها و مشوق‌های دولتی، افزایش نرخ واکسیناسیون و بازگشایی تدریجی بنگاه‌های اقتصادی ادامه خواهد یافت و ما پیش‌بینی می‌کنیم که تقاضای خودرو در طول سال‌جاری به همین روند افزایشی ادامه دهد. خودروسازان و تامین‌کنندگان قطعات خودرو در اواخر سال گذشته هشدار جدی نسبت به کمبود نیمه‌هادی دادند که به دنبال افزایش تقاضا برای خودرو پس از دو ماه تعطیلی کارخانه‌های خود در بهار سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، اتفاق افتاد.