به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، برگرفته از وب‌سایت خبری ام‌اس‌ان، این گوشی‌های جدید شیائومی که اخیرا به بازار وارد شده‌اند عبارتند از: Mi ۱۱ Lite و Mi ۱۱ Lite ۵G، Mi ۱۱ Pro و Mi ۱۱ Ultra؛ اما گوشی Mi ۱۱ Ultra تلفن‌همراه هوشمندی است که در بازارهای بین‌المللی در رده برتر قرار دارد. قیمت این گوشی از ۵۹۹۹ یوآن (۹۱۴ دلار) شروع می‌شود و برای نسخه دارای ویژگی‌های بیشتر به ۶۹۹۹ یوآن (۱۰۶۶ دلار) می‌رسد. شیائومی هنوز نگفته است که این گوشی در خارج از چین در چه بازارهایی عرضه می‌شود. کارشناسان معتقدند که با Mi ۱۱ Ultra، شیائومی وارد رقابت سختی با سردمداران گوشی‌های هوشمند در جهان یعنی سامسونگ و اپل می‌شود، اما همچنین رقبای چینی ازجمله Oppo و Vivo نیز وجود دارند که تلاش کرده‌اند اعتبار بالای خود را ارتقا دهند و در سال‌های اخیر حضور خود را در بازارهای جذاب‌تری مانند بازار اروپا گسترش دهند. مدیرعامل شیائومی، لی جون، هفته گذشته در مراسم رونمایی اظهار کرد که در اوایل سال گذشته، ما شروع به حرکت به سمت بازارهای برتر دنیا کردیم. من فکر می‌کنم ما در بازارهای سطح بالا جایگاه خود را پیداکرده‌ایم. مدیرعامل این شرکت وقت زیادی را صرف تعریف و تشریح ویژگی‌های دوربین گوشی

Mi 11 Ultra کرد که دارای سه سنسور است و دوربین پشت‌گوشی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. لی از عکاسی و بزرگنمایی در نور کم و همچنین الگوریتم پشت دوربین نیز صحبت کرد. از سایر ویژگی‌های این گوشی می‌توان به صفحه‌نمایش 81/ 6 اینچی، مجهز به اتصال شبکه 5G و دارای تراشه Qualcomm Snapdragon 888 داخلی اشاره کرد. این روزها دوربین گوشی می‌تواند برگ‌برنده برای یک تلفن‌همراه باشد و شیائومی این نکته را به‌خوبی درک کرده و با Ultra همه انتظارات را در این‌خصوص برآورده کرده است. یکی از کارشناسان حوزه گوشی‌های هوشمند معتقد است که شیائومی بعد از رونمایی امشب احتمالا نفس راحتی بکشد، اما رقابت رقبا آنقدر شدید است که نمی‌تواند برای مدت طولانی راحت بنشیند.

شیائومی بسیار امیدوار است که بتواند از فرصت عدم‌حضور هوآوی در بازار گوشی‌های هوشمند که درنتیجه تحریم‌های ایالات‌متحده علیه غول تجهیزات مخابراتی به‌وجود آمده است، استفاده کند. در سال 2019، هوآوی در لیست سیاه ایالات‌متحده قرار گرفت که به‌عنوان لیست تحریمی شرکت‌ها (Entity List) شناخته می‌شود و به شرکت‌های آمریکایی  اجازه مبادله فناوری با شرکت چینی را نمی‌دهد. به همین دلیل گوگل مجبور شد ارتباط خود را با هوآوی قطع کند، به این معنی که این شرکت چینی نمی‌تواند از سیستم‌عامل اندروید در دستگاه‌های خود استفاده کند. این موضوع در چین که سرویس‌های گوگل مانند جی‌میل و جست‌وجو مسدود شده‌اند، مساله مهمی نیست، اما در خارج از کشور مصرف‌کنندگان عادت دارند از چنین برنامه‌هایی استفاده کنند. 

واشنگتن همچنین اقدام به قطع دسترسی هوآوی به تراشه‌های موردنیاز تلفن‌های هوشمند خود کرد. ایالات‌متحده معتقد است هوآوی تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا است، ادعایی که شرکت چینی بارها آن را رد کرده است. شرکت شیائومی همچنین با انتقادات شدیدی از سوی ایالات‌متحده روبه‌رو شده است. دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق، شیائومی را شرکت‌ نظامی-کمونیستی چینی یا CCMC معرفی کرد. این امر سرمایه‌گذاران آمریکایی را از خرید سهام یا اوراق بهادار مرتبط با شیائومی محدود کرد؛ اما یک قاضی پس از طرح شکایت شیائومی از ایالات‌متحده به‌طور موقت مانع این حرکت شد. در آن زمان شیائومی ادعا کرد که این جنبش متعلق به ارتش چین، تحت کنترل یا وابسته آن نیست.

طبق تحقیقات موسسه تحقیقاتی Counterpoint، هوآوی در سه‌ماهه چهارم سال گذشته شاهد 41 درصد کاهش در میزان فروش خود بوده است. فقط در اروپا میزان فروش این شرکت بالغ‌بر 62درصد کاهش‌یافته است. به گزارش Canalys، شیائومی، اوپو و ویوو در سه‌ماهه چهارم سال 2020 رشد دورقمی در صادرات گوشی‌های هوشمند داشته‌اند. این درحالی است که شیائومی سومین سازنده بزرگ تلفن‌های هوشمند از نظر سهم بازار در همین‌مدت بود.

نیل شاه، مدیر تحقیق در Counterpoint Research، اظهار کرد که شیائومی ممکن است در مقایسه با برخی از رقبای خود بهترین موقعیت را نداشته باشد اما شیائومی به‌خوبی کار می‌کند تا خلأیی را که هوآوی به‌جا گذاشت را در بازارهای کوچک تا متوسط به‌ویژه در اروپا و آمریکای‌لاتین پر کند. وی افزود بازارهای بزرگ هنوز هم در دسترس ما قرار دارند و ما برای فتح آنها دست از تلاش بر‌نخواهیم داشت. 

درحالی‌که سامسونگ و اپل از موقعیت بسیار خوبی برای تصاحب حجم بزرگی از بازار گوشی‌های هوشمند برخوردارند، در میان مارک‌های چینی OnePlus و Oppo باید ذی‌نفعان بهتری از سهم بازار شوند. وی در ادامه افزود که رقبای چینی شیائومی سرمایه‌گذاری‌های خود را در بازاریابی و توزیع محصولات خود در خارج از کشور افزایش داده‌اند.