در همین راستا مدیرعامل شرکت کیمیا فلز البرز گفت: چنانچه در خطوط تولید از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات ساخت داخل استفاده شود، وابستگی به کشورهای خارجی کاهش می‌یابد و تاثیر تحریم‌ها تنها در افزایش قیمت مواد اولیه آلومینیومی خلاصه می‌شود.

محمدعلی حسینی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر به دلیل نامعلوم بودن شرایط بازار، فعالیت خود را متوقف کرده‌ایم و این در حالی است که ظرفیت تولید این شرکت ۹۴۵ تن پروفیل آلومینیومی است.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در ادامه درخصوص فناوری مورداستفاده در شرکت کیمیا فلز البرز تصریح کرد: برای تولید پروفیل‌های آلومینیومی از دستگاه پرس هفت اینچ که توسط شرکت روان ذوب اراک ساخته ‌شده است، استفاده می‌کنیم. هیچ‌یک از ماشین‌های خطوط تولید خارجی نبوده و اعتقاد ما بر این است که ماشین‌آلات ساخت داخل کارآیی بالایی داشته و متناسب با نیاز تولیدکننده ایرانی، ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر یکی از همین دستگاه‌ها با مشکلی روبه‌رو شود، به‌راحتی می‌توان آن را مجددا تعمیر کرد و به چرخه تولید بازگرداند؛ اما در صورت وابستگی به خارج از کشور، باید مدت‌زمان زیادی را صبر کرد تا تکنیسین‌های خارجی دست‌به‌کار شوند که آن‌هم مشخص نیست بخواهند کاری کنند یا خیر.

حسینی همچنین درخصوص مشتریان شرکت کیمیا فلز البرز، گفت: اکثر مشتریان ما، بنگاه‌های خریدوفروش پروفیل‌های آلومینیومی هستند و با شرکت‌های کوچک و بزرگ معامله‌ای نداریم.

مدیرعامل شرکت کیمیا فلز البرز در خصوص فروش صادراتی خاطرنشان کرد: با انجام صادرات بسیار موافق هستیم؛ اما به‌این‌علت که سرمایه و زیرساخت کافی در دست نداریم، پشتیبانی نیز وجود نخواهد داشت، برای همین هم تاکنون نتوانسته‌ایم صادرات داشته باشیم.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در ارتباط با تامین مواد اولیه عنوان کرد: در تامین مواد اولیه با کمبودی مواجه نیستیم؛ اما در هنگام خرید از سوی فروشنده‌ها، ارزش‌افزوده محاسبه نشده و متاسفانه فاکتور فروش نیز از سوی آنها، ارائه نمی‌شود. این معضل به‌خودی‌خود، خریداران مواد اولیه آلومینیومی ازجمله شرکت ما را دچار دردسر کرده است.

وی عنوان کرد: از منظر بسیاری از تولیدکنندگان فعال در صنعت آلومینیوم، تحریم‌ها اثرات مخرب بسیاری روی تولید و فروش آنها گذاشته اما تاکنون، اثر مستقیمی از تحریم درروند فعالیت ما یافت نشده است. البته منکر این امر نیستیم که قیمت مواد اولیه و به‌تبع آن، قیمت تمام‌شده محصولات افزایش پیدا کرده، است.

حسینی ادامه داد: تحریم در صورتی می‌تواند به‌صورت مستقیم اثرگذار باشد که برای مثال، در خطوط تولید، قطعه‌ای خراب شود که برای تهیه آن باید صبر کرد تا بتوان به طریقی از خارج از کشور تامین شود یا در صورت موجود بودن در بازار، باید با قیمتی گزاف، آن را خریداری کرد وگرنه تحریم اثر چندانی ندارد و تولید، خریدوفروش محصولات فقط بستگی به تلاش تولیدکنندگان دارد. ضمن اینکه شرکت‌های صادراتی با موانع زیادی به دلیل تحریم‌ها مواجه هستند و بازارهای خود را  از دست ‌داده‌اند.

مدیرعامل شرکت کیمیا فلز البرز درباره تاثیر کیفیت مواد اولیه بر تولید اظهار کرد: بعضی از فروشندگان آلومینیوم اولیه، محصول خود را یا خیلی خشک یا خیلی نرم تولید می‌کنند که این امر می‌تواند در کیفیت محصول نهایی اثرگذاری مستقیم داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، بیلت آلومینیومی ۶۰۶۳-۷ برای تولید پروفیل بسیار مناسب است؛ اما این محصول نیز در ابتدا باید آنالیز شده، سپس خریداری شود.

 رکود صنعت ریشه در سیاست‌های غلط دارد

همچنین مدیرعامل کارخانه تولید پروفیل آلومینیوم اباذری گفت: برای ایجاد توازن میان صنایع آلومینیوم بالادستی و پایین‌دستی، باید از ابتدای کار، تمام سیاست‌های غلطی که در این حوزه و دیگر صنایع کشور، پیاده‌سازی و به اجرا درآمده است، حذف شود؛ اما مساله این است که همه این سیاست‌های اشتباه تاکنون تغییر نکرده و تصمیمی هم مبنی بر اصلاح آن، وجود ندارد.

احد اباذری اظهار کرد: کارخانه تولید پروفیل آلومینیوم اباذری از سال 1364 در حوزه تولید پروفیل آلومینیومی شروع به فعالیت کرده است. در ابتدای فعالیت ظرفیت تولید این کارخانه 900 تن بود که طی سال‌های بعد، ظرفیت تولید خود را به 3 هزار تن افزایش دادیم. در سال جدید ظرفیت فعال کارخانه متاسفانه از 10درصد ظرفیت اسمی نیز کمتر شده است.

این فعال صنعتی در خصوص فرآیند تولید و فناوری مورداستفاده در این واحد تولیدی تصریح کرد: تولید پروفیل آلومینیوم در سه مرحله انجام می‌شود؛ ذوب، ریخته‌گری و درنهایت، اکستروژن، ضایعات آلومینیومی و همچنین شمش آلومینیوم خریداری کرده و پس از ذوب آنها، در مرحله ریخته‌گری، مواد مذاب را داخل قالب می‌ریزیم و بعد توسط دستگاه اکستروژن به شکل دلخواه درمی‌‌آوریم. این روش، روش سنتی و مرسوم است که در این واحد تولیدی نیز استفاده می‌شود.

اباذری بیان کرد: اکثر دستگاه‌‌ها و ماشین‌آلاتی که مورداستفاده قرار دادیم، ساخت ایران است. اگرچه می‌توان از دستگاه‌های ساخت کشور اروپا نیز استفاده کرد؛ اما هزینه چندمیلیاردی باید برای تهیه آنها پرداخت کرد و این کار مقرون‌به‌صرفه نیست. همچنین می‌توان دستگاه‌های دست‌دوم از کشور ترکیه وارد کرد و مورداستفاده قرار داد که آن‌ هم به‌دلیل کهنه بودن قطعات، دستگاه بیش از چند ماه دوام نخواهد آورد. دستگاه‌های چینی هم گزینه دیگری است که برخی از تولیدکنندگان از آن بهره می‌برند.

مدیرعامل کارخانه تولید پروفیل آلومینیوم در ادامه بیان کرد: برای فروش محصولات خود چند مرتبه از کشور عراق، سفارش‌هایی داشتیم؛ اما به این دلیل که مهلت تسویه‌حساب، 15 روزه بود؛ با عراقی‌ها وارد معامله نشدیم.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال، در یک پیشنهاد، سفارش تولید 60 تن پروفیل آلومینیومی به ما داده شد که قیمت تمام‌شده آن به چهار میلیارد تومان می‌رسید. اگر خریدار، بار را تحویل می‌گرفت و بابت آن وجهی پرداخت نمی‌کرد، چطور می‌توانستیم پرداخت این مبلغ را پیگیری کنیم؟! 

اباذری همچنین با اشاره به اینکه تصمیم این شرکت به صادرات پروفیل آلومینیومی بوده است، خاطرنشان کرد: در سال 1399، با چیدمان برنامه‌هایی قصد داشتیم تا در زمینه صادرات محصولات خود اقداماتی انجام دهیم؛ اما به‌دلیل شرایط نامطلوب بازپرداخت وجه در قبال پروفیل‌های خریداری‌شده و نبود تضمین برای جبران زیان، از انجام آن منصرف شدیم. اکثر کسانی هم که با شرایط ذکرشده در خصوص بازپرداخت وجه، اقدام به صادرات کرده بودند، بعد از مدتی یا سرمایه زیادی را از دست دادند یا اینکه از طرف شرکت خریدار، رقمی کمتر از توافق را دریافت کردند.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در خصوص عدم توازن میان صنایع بالادست و پایین‌دست آلومینیوم، عنوان کرد: قیمت‌گذاری آلومینیوم در کشور هم‌اکنون انحصاری است؛ فقط عده‌ای خاص برای تمام قسمت‌های مختلف صنعت آلومینیوم تصمیم‌گیری و اقدام به قیمت‌گذاری می‌کنند و کسی معترض به این امر نیست اگر هم باشد، صدا به‌جایی نخواهد رسید. همچنین دولت نیز نمی‌تواند در این خصوص اقدامی انجام دهد که البته این معضل، فقط مختص صنعت آلومینیوم نیست و در دیگر صنایع نیز، این اتفاق بروز پیدا کرده است.

اباذری تاکید کرد: برای ایجاد توازن میان صنایع آلومینیوم بالادستی و پایین‌دستی، باید از ابتدای کار، تمام سیاست‌های نادرستی که در این حوزه و دیگر صنایع کشور، پیاده‌سازی و به اجرا درآمده است، حذف شود؛ اما مساله این است که همه این سیاست‌های اشتباه تاکنون هرگز تغییر نکرده و تصمیمی هم مبنی بر اصلاح آن، وجود ندارد.

مدیرعامل کارخانه تولید پروفیل آلومینیوم اباذری به نکته‌ای تامل‌برانگیز اشاره کرد و افزود: تنها در شهرستان تبریز در حوزه آلومینیوم، حدود 80درصد از کارخانه‌ها طی سال گذشته تعطیل و نیمه تعطیل‌شده‌اند و متاسفانه کسی هم به دنبال حل این مساله نیست.

اباذری در خصوص برنامه توسعه‌ای برای سال 1400 گفت: نزدیک به دو سال است که به علت تحریم و شرایط نامطلوب اقتصادی، حقوق کارگران را خود را از محل ذخیره شخصی پرداخت می‌کنیم و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، احتمالا در سال 1401، کارخانه را تعطیل خواهیم کرد. می‌توان گفت باید منتظر معجزه باشیم.