ضربه تحریم‏های ایالات‏متحده به سهام شرکت‏های تراشه تایوان

سهام شرکت ذکرشده در تایوان با محدودیت ۱۰درصدی روزانه برای پنج روز متوالی که در روز پنج‌شنبه پایان می‌یابد، بسته شد و از نظر سرمایه بازار حدود ۴۶۰میلیون دلار ضرر کرد. وزارت بازرگانی ایالات‌متحده در ۸ آوریل هفت نهاد سرزمین اصلی چین را که در برنامه‌های ابررایانه‌ای شرکت داشتند در لیست سیاه قرارداد و ادعا کرد که فعالیت این شرکت‌ها مغایر با امنیت ملی آمریکا یا منافع سیاست خارجی ایالات‌متحده است. این اقدام، شرکت‌های مستقر در آمریکا را از صادرات فناوری به هفت گروه بدون اخذ مجوز لازم منع کرد. در میان شرکت‌های هدف، شرکت فناوری اطلاعات تیانجین‌فایتیم نیز قرار دارد که بزرگ‌ترین مشتری شرکت آلچیپ تکنولوژی در سال گذشته بود و ۳۹درصد از درآمد مربوط به این شرکت را به خود اختصاص داده بود.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، نماینده حقوقی شرکت الچیپ روز سه‌شنبه در این‌خصوص اظهار کرد: اگر تجارت ما با فایتیم کاهش یابد، ۲۵درصد بر درآمد این طراح تراشه در سال ۲۰۲۱ تاثیر خواهد گذاشت. آلچیپ با بیان اینکه تولید کلیه محصولات مرتبط با شرکت فایتیم را متوقف کرده است، افزود: در حال جمع‌آوری اسناد و مدارک دقیق از طریق مشاوران خود در ایالات‌متحده است، برای اینکه تعیین کند که آیا محصولات این شرکت تابع قوانین EAR (مقررات اداره صادرات ایالات‌متحده) هستند یا خیر.  اما یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تراشه از جزیره تایوان، شرکت تولیدکننده نیمه‌هادی تایوان (TSMC) که بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه قراردادی در جهان است به دلیل تولیدات قبلی خود که در مقیاس بزرگ برای مشتریان مختلف صورت پذیرفته بود، هیچ‌گاه در بازار سرمایه با مشکلات شرکت آلچیپ مواجه نشد، به‌طوری‌که ارزش سهام شرکت TSMC از زمان بسته‌شدن روز پنج‌شنبه از ۶۱۰ دلار تایوان در ۷ آوریل، هم‌اکنون به ۶۱۹دلار تایوان رسیده است.  روزنامه South China Morning Post در گزارشی که در این رابطه تهیه‌ کرده بود، اظهار کرد: شرکت TSMC سفارش‌های جدید از فایتیم را به حالت تعلیق درآورده است. با این ‌حال سخنگوی شرکت TSMC می‌گوید که نمی‌تواند این گزارش را تایید کند و از اظهارنظر بیشتر در این‌خصوص خودداری کرد. شیانگ لیگانگ، مدیرکل اتحادیه مصرف اطلاعات مستقر در پکن، هفته گذشته به گلوبال‌تایمز گفت: فشار فزاینده ایالات‌متحده بر شرکت‌های دارای تکنولوژی پیشرفته مستقر در سرزمین اصلی چین که بیشتر آنها تراشه‌های شرکت‌های تایوانی را تهیه می‌کنند، به روند توسعه بلندمدت جهانی که در آن صنعت نیمه‌هادی نقش اصلی را بازی می‌کند، ضربه خواهد زد. آقای شیانگ در ادامه افزود: شرکت‌های چینی طی سال‌های اخیر در حال تحقیق و توسعه در صنعت نیمه‌هادی بوده‌اند و در میان محاصره ایالات‌متحده، برای یافتن یک مسیر مستقل تلاش می‌کنند، اگرچه هنوز یک تاخیر فناورانه در این صنعت نوین و پیشرفته وجود دارد.

بر اساس گزارشی از انجمن صنایع نیمه‌هادی ایالات‌متحده، در سال ۲۰۲۰، ظرفیت تولید تراشه چین بالغ ‌بر ۱۵درصد از کل جهان را تشکیل داد و به‌طور مداوم قدرت خود را بهبود می‌بخشد. مقامات چینی بارها از دولت آمریکا به دلیل سوءاستفاده از مفهوم امنیت‌ملی و قدرت دولتی برای سرکوب شرکت‌های دارای فناوری پیشرفته چینی برای حفظ انحصار و تسلط خود در علم و فناوری انتقاد کرده‌اند. با پیشرفت چین در ساخت تراشه‌های الکترونیکی، آمریکا تلاش می‌کند تا این فناوری را از دسترس چین خارج کند. گزارشی در سال ۲۰۱۷ از سوی شورای مشاوران رئیس‌جمهور در زمینه علم و فناوری توصیه کرد که بهترین پاسخ آمریکا به توسعه چین، سرمایه‌گذاری برای حفظ رهبری‌اش در عرصه فناوری خواهد بود. به ‌هر حال، تولید تراشه‌ها با فناوری پیشرفته می‌تواند موقعیت آمریکا را به‌عنوان رهبر این صنعت حفظ کند. درهرصورت، این سیاست آسان‌تر از تلاش برای از بین بردن زنجیره‌های تامین جهانی صنعت است، چراکه منزوی کردن چین هیچ‌گاه مورد قبول شرکت‌های آمریکایی که با چینی‌ها ارتباط تجاری دارند، نیست.