مطالبه سنگین مالکان لکوموتیو از راه‌آهن ایران

 بابت اجاره لکوموتیو به شرکت راه‌آهن چه میزان مطالبات دارید؟

مبالغ اجاره لکوموتیو به شرکت راه‌آهن طبق عرف و توافق باید به‌صورت ماهانه به شرکت‌های بخش خصوصی پرداخت‌شده و به‌ گونه‌ای باشد که تمامی کارکرد ماهانه ما را مستهلک کند، ولی در عمل تنها بخشی از مطالبات به ما پرداخت می‌شود، درنتیجه بدهی راه‌آهن به شرکت‌های مالک لکوموتیو متورم می‌شود. در حال حاضر شرکت الوند نیرو حدود ۹۰میلیارد تومان مطالبه دارد. شرکت راه‌آهن درمجموع به شرکت‌های مالک لکوموتیو بدون محاسبه ارزش‌افزوده بالغ ‌بر ۴۰۰میلیارد تومان بدهی پرداخت‌ نشده دارد. عدم پرداخت این بدهی سنگین باعث تضعیف شرکت‌های مالک لکوموتیو شده است.

فقط در یک موضوع ضرری که بابت این عدم پرداخت مطالبات به ما وارد شده این است که در سال ۹۸ قصد خرید ۶۰ قطعه مختلف لوازم و قطعات یدکی از خارج را داشتیم که حدود ۷۱۰هزار یورو می‌شد و با محاسبه قیمت ارز در آن زمان حدود ۷میلیارد تومان تمام می‌شد، اما به دلیل عدم پرداخت به‌موقع این مطالبات مجبور شدیم سال گذشته این قطعات را به قیمت ۲۰میلیارد تومان خریداری کنیم. هیچ‌گونه خسارتی برای جبران این خسارت‌ها پرداخت نمی‌شود، بلکه در مواردی که به علت عدم توانایی مالی در انجام سرویس‌های دوره‌ای لکوموتیوها که منجر به نقص فنی و توقف آنها در شبکه ریلی شده نیز جریمه از ما دریافت می‌شود. سال گذشته حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیون تومان بابت این موضوع جریمه شدیم.

 آیا میزان نرخ مصوب بابت اجاره لکوموتیو تکافوی هزینه‌ها را می‌کند؟

اگر بخواهیم تعمیرات اساسی و دوره‌ای لکوموتیوها را مطابق استانداردهای تعیین‌ شده شرکت سازنده انجام دهیم، میزان نرخ مصوب کافی نیست. نزدیک به ۸۰درصد درآمد شرکت بابت هزینه‌های تعمیر و نگهداری صرف می‌شود. با نرخ فعلی قادر به انجام سرویس‌های دوره‌ای و تعمیر و نگهداری نبوده و این موضوع عمر لکوموتیوهای ما را کم کرده و به سرمایه ما لطمه وارد می‌کند. نکته دیگر این است که نرخ هرسال باید در پایان خردادماه همان سال تصویب شود، ولی سال گذشته نرخ جدید در آذرماه تصویب شد که این موضوع نیز برای ما زیان‌آور است.

قیمت قطعات مصرفی ما نسبت به قبل از نوسانات ارزی به‌طور میانگین حدود ۸ الی ۱۰ برابر افزایش ‌یافته درحالی‌که درآمد ما به این میزان افزایش نیافته است. قبل از تلاطم اقتصادی اخیر به ازای هر تن-کیلومتر ۲۰۰ ریال می‌گرفتیم، ولی در حال حاضر به‌طور میانگین به ازای هر تن-کیلومتر ۹۰۰ ریال دریافت می‌کنیم. این نشان‌دهنده این است که با وجود افزایش ۱۰ برابری قیمت قطعات مصرفی، درآمدهای ما کمتر از ۵ برابر افزایش داشته است.

 عملکرد شرکت در سالی که گذشت چه وضعیتی داشت؟

عملکرد شرکت در سال ۹۹ حدود ۲ میلیارد تن-کیلومتر بود که نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۲درصد رشد داشته است. در سال ۹۹ همزمان با شیوع کرونا فعالیت ناوگان مسافری به علت کاهش تقاضا کم شد. این موضوع سرعت گردش ناوگان باری را افزایش داد. ما از این موضوع حُسن استفاده را کردیم و عملکرد شرکت را افزایش دادیم. پیش‌بینی می‌کنیم که این روند در سال‌جاری نیز ادامه داشته باشد. ضمن اینکه برای افزایش عملکرد شرکت، قطعات و لوازم مورد استفاده را نیز خریداری کردیم تا بتوانیم از توقف‌های احتمالی ناوگان به علت نقص فنی جلوگیری کنیم.

 با چه مشکلات دیگری مواجه هستید؟

یکی از مشکلات اساسی ما با سازمان تامین‌اجتماعی است. تامین‌اجتماعی مطابق قانون حقوق متفاوتی دارد که ما این حقوق را ادا کرده و خواهیم کرد اما در مواردی مبالغ سنگینی را بابت این موضوع مطالبه می‌کند که بخش عمده سود عملیاتی ما را شامل شده که فشار مضاعفی را به شرکت‌هایی مانند ما وارد می‌کند.

موضوع دیگر این است که زمانی که صورت‌های مالی شرکت در مجامع عمومی و عادی مورد تایید قرار گرفت، شرکت موظف می‌شود تا قبل از تیرماه اظهارنامه را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد. سازمان امور مالیاتی بلافاصله بخشی از سود را مطالبه و مابقی را تقسیط می‌کند درحالی‌که وضعیت مالی و وضعیت نقدینگی شرکت دو چیز متفاوت است. بابت پولی که هنوز دریافت نکرده‌ایم و جزو مطالبات شرکت بوده نباید از ما مالیات مطالبه شود به‌ویژه اینکه طرف قرارداد یک شرکت دولتی است که ۹۰ میلیارد تومان بدهی دارد.

 در بخش مالیات بر ارزش‌افزوده با چه مشکلی مواجه هستید؟

در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بین سازمان امور مالیاتی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اختلاف‌نظر در روش اجرای آن وجود دارد و این موضوع مشکلاتی را برای شرکت‌های مالک لکوموتیو به وجود آورده است.

به علت معافیت بخش ریلی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده، این اختلاف‌نظر به این صورت است که سازمان امور مالیاتی می‌گوید باید مبلغ مالیات بر ارزش‌افزوده در فاکتورها و صورت‌های وضعیت لحاظ شود و به‌صورت کامل پرداخت‌شده و پس از پرداخت به شرکت‌ها مسترد خواهد شد. درحالی‌که شرکت راه‌آهن این روش را قبول ندارد.

از سال‌های قبل، شرکت راه‌آهن به‌واسطه معافیت بخش ریلی از مالیات بر ارزش‌افزوده، از ما می‌خواست که فاکتورها و صورت‌وضعیت ارسالی ما باید بدون لحاظ ارزش‌افزوده باشد. این موضوع باعث شد که سازمان امور مالیاتی ما را مشمول جریمه کند. درحالی‌که شرکت راه‌آهن حاضر به پرداخت مبلغ ارزش‌افزوده به ما نبود و باید این مبلغ را از جیب شرکت به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کردیم. برای حل این مشکل از سال ۹۶ با شرکت راه‌آهن وارد مذاکره شدیم و با نامه‌نگاری‌های انجام ‌شده در نهایت شرکت راه‌آهن این موضوع را پذیرفت و قرار شد مبلغ ارزش‌افزوده در فاکتورها لحاظ شود.

در حال حاضر بالغ ‌بر ۲۰ میلیارد تومان بابت مالیات بر ارزش‌افزوده از شرکت راه‌آهن مطالبه داریم، درنتیجه نمی‌توانیم مبالغ مالیات بر ارزش‌افزوده را پرداخت کنیم. از عوارض این ناتوانی در پرداخت این است که کارت بازرگانی شرکت را مسدود کرده‌اند و امکان ثبت سفارش، گرفتن ارز و خرید خارجی قطعات و لوازم موردنیاز از ما سلب شده است.