کمبود لاستیک، مشکل بالقوه آتی خودروسازان

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، عرضه جهانی تایر خودرو ضربه شدیدی خورده است به‌گونه‌ای که خودروسازان را از چاله درآورده و به چاه انداخته است. موضوع کنونی کمبود لاستیک خودرو فقط یک علت اساسی ندارد و بلومبرگ به چند عامل در این رابطه اشاره می‌کند که از آن جمله می‌توان به مشکلات حمل‌ونقل، انبار کردن آن توسط کشورها و همچنین آثار منفی شیوع بیماری همه‌گیر کرونا بر کارخانه‌هایی که محصولات خود را در سطح جهانی عرضه می‌کنند، اشاره کرد.

خوشبختانه به نظر می‌رسد این شرایط هنوز در حد مشکل کمبود تراشه کامپیوترهایی که در صنعت خودرو استفاده می‌شوند، نیست و بنا بر گفته بلومبرگ خودروسازان آمریکایی مشکل چندانی از این نظر حس نمی‌کنند اما به نظر می‌رسد آنان چشمان خود را به روی این مساله بسته‌اند. این در حالی است که قیمت لاستیک خودرو همچنان نسبت به سال گذشته رو به افزایش است و در ماه فوریه امسال به بالاترین سطح خود در چهار سال گذشته رسیده است. این شکست دیگری است برای صنعتی که در حال حاضر با مشکلات زیادی دست‌به‌گریبان است.

علاوه بر مشکلات و تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا خودروسازان با کمبود تراشه در جهان نیز مواجه هستند که مشکلاتی را ایجاد می‌کند که فراتر از مشکلات رایج خودروسازان است. کمبود تراشه برای خودروسازان مشکلات عمیقی را ایجاد کرده است، به‌عنوان‌مثال شرکت ماشین‌سازی فورد در ماه مارس اعلام کرد در حال ساخت وانت F-۱۵۰ بدون قطعات ضروری و حیاتی بوده که کار را متوقف کرده تا قطعات لازم برسند. جنرال موتورز نیز خط تولید Chevy کلرادو و GMC Canyon را در اواخر ماه مارس تعطیل کرده است و به دنبال فناوری کاهش سوخت دیگری برای کامیون‌های برقی V۸ است. قیمت وانت‌های تویوتا توندرا و تاکوما نیز در واکنش به این کمبود با افزایش مواجه شده است.

 اوضاع به‌قدری عجیب شده است که شرکت اینتل برای تقویت عرضه تراشه در این صنعت، برخی از منابع تولیدی خود را برای تولید تراشه‌های خودرو ارائه کرده است. قضیه از این قرار است که شرکت اینتل اخیرا اعلام کرد این شرکت در حال مذاکره با خودروسازان برای تولید تراشه‌های نیمه‌هادی برای خودروها است. مدیرعامل اینتل، پت گلسینگر، در پی نشستی در کاخ سفید با رهبران فناوری، در مورد کمبود نیمه‌هادی‌ها در جهان اعلام کرد این غول فناوری قصد دارد در مدت ۶ تا ۹ ماه تراشه‌های الکتریکی برای صنعت خودرو تولید کند. اینتل در حال حاضر تراشه‌هایی تولید می‌کند که در کامپیوترها و تلفن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. گلسینگر همچنین اظهار کرد برای رفع این کمبود، اینتل بالغ‌ بر ۲۰ میلیارد دلار در دو کارخانه تراشه‌سازی جدید در آریزونا سرمایه‌گذاری خواهد کرد.