بر این اساس تجار و فعالان اقتصادی می‌توانند با جایگزین‌کردن ضمانت‌نامه در قبال نقدینگی نسبت به کاهش بلوکه‌شدن سرمایه و استفاده بهینه از آن، بازده بیشتری کسب کنند، بنابراین شناخت بهتر و بیشتر این خدمات توسط بنگاه‌های تجاری مسلما سهولت و روانی بیشتری در چرخه امور اقتصادی و بازرگانی آنها ایجاد خواهد کرد.  موسسه ملل در راستای گسترش خدمات بانکداری الکترونیک و تسهیل در ارائه خدمات به مشتریان، سامانه استعلام ضمانت‌نامه بانکی را در وب‌سایت این موسسه و شبکه درون‌سازمانی ملل راه‌اندازی کرده که طبق آن دریافت‌کنندگان ضمانت‌نامه‌های بانکی (ذی‌نفعان ضمانت‌نامه‌ها) می‌توانند با ثبت شماره ضمانت‌نامه و کد شعبه صادر‌کننده ضمانت‌نامه نسبت به دریافت تاییدیه آن بر اساس مستندات بانک‌مرکزی (سامانه سپام) اقدام و از اصالت آن اطمینان یابند.

همچنین با توجه به شیوع کرونا و لزوم ارائه خدمات الکترونیکی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری، سامانه استعلام ضمانت‌نامه بانکی نیز راه‌اندازی شده که طبق آن مشتریان می‌توانند با ورود به سامانه اطلاع‌رسانی این موسسه اصالت ضمانت‌نامه‌های صادر شده توسط موسسه اعتباری ملل را از طریق کد سپام (سامانه پیام‌رسانی الکترونیکی مالی) و درج شماره سپام، ضمانت‌نامه و کد/ ‌شناسه ملی، به‌صورت آنلاین استعلام کنند. گفتنی است، یکی از خدمات مهم بانک‌ها به مشتریان خود صدور و ارائه انواع ضمانت‌نامه است که طی آن مبادلات اقتصادی تسهیل می‌شود. بر همین اساس، ضمانت‌نامه سندی است که با صدور آن برای اشخاص حقیقی و حقوقی تضمینی برای انعقاد قرارداد‌ها و پشتوانه‌ای مهم برای اجرای قرارداد‌های بازرگانی و معاملات تجاری فراهم می‌شود.

شایان ذکر است که دارابودن حساب یا افتتاح حساب به‌نام ضمانت‌خواه، تمکن کافی ضمانت‌خواه برای پوشش تعهدات و واقعی‌بودن قرارداد پایه بین ضمانت‌خواه و ذی‌نفع شرایط عمومی دریافت ضمانت‌نامه است. در همین راستا، موسسه اعتباری ملل با صدور ضمانت‌نامه تعهد می‌کند در صورتی‌‌که متقاضی، تعهدات پیش‌بینی شده را در موعد معین نپردازد یا اینکه از انجام صحیح و به‌موقع تعهدات خود به هر علت خودداری کند، به مجرد اعلام ذی‌نفع قبل از انقضای سررسید، وجه‌الضمان یا مبلغ قید‌شده در ضمانت‌نامه را در وجه ذی‌نفع بپردازد.