به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از وب‌سایت خبرگزاری رویترز، این دادخواست پس ‌از آن صادر شد که دادگاه تجدیدنظر فدرال در این ماه تلاش این شهر را برای محکوم کردن پنج شرکت بزرگ نفتی در قبال پرداخت هزینه‌های خسارت ناشی از گرم شدن زمین رد کرد.

 در این دادخواست گفته‌شده است که اکسون موبیل، شیل، BP و گروه صنعتی موسسه نفتی آمریکا (API)، مصرف‌کنندگان را‌ به طور ساماندهی شده و عمدی گمراه کرده‌اند و این فریب از طریق فروش سوخت در جایگاه‎های سوخت‌گیری معتبر به‌عنوان «پاک‌کننده» و «کاهش‌دهنده انتشار کربن» صورت پذیرفت درحالی‌که کارشناسان می‌گویند این شرکت‌ها تاثیرات زیست‌محیطی این محصولات را فاش نمی‌کنند.

سخنگوی شرکت اکسون موبیل، کیسی نورتون در گفت‌وگو با رویترز اظهار کرد: این دادخواست‌ها هیچ سندیتی ندارند و هیچ تاثیری در پیشبرد تلاش‌های قابل‌توجه ما در زمینه تغییر اوضاع ندارند. سخنگوی شرکت شیل خانم آنا آراتا نیز در این خصوص گفت شیل از این طرح ناامید است و معتقد است تغییرات آب و هوایی مثبت به اقدامات فراگیر از طرف همه بخش‌های تجاری، ازجمله ما احتیاج دارد. همچنین آقای پاول آفونسو، مدیر حقوقی API گفت این صنعت انرژی مقرون ‌به‌صرفه‌ای برای همگان فراهم می‌آورد، ضمن اینکه محصولات موردبحث درواقع میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و اضافه کرد که این دادخواست بر اساس مطالب غیرواقعی است و معتبر نیست. شرکت BP نیز از اظهارنظر در مورد رویترز خودداری کرد.

جیمز جانسون، مشاور شرکت نیویورک سیتی در جایگاه شاکی این پرونده اظهار کرد: متهمان در دادخواست ما میلیون‌ها دلار خرج کرده‌اند تا مصرف‌کنندگان را متقاعد کنند که انتخابی سبز و تمیز دارند؛ اما آنها در حقیقت واقعیت را وارونه جلوه می‌دهند. در اوایل این ماه، دادگاه تجدیدنظر دوم ایالات‌متحده در منهتن در دادخواست جداگانه‌ای به نفع شرکت‌های بی پی، شورون، کونوکو فیلیپس، اکسون موبیل و شیل رأی داد و تلاش‌های شهر را برای طرح شکایت طبق قانون دولتی برای خسارات زیست‌محیطی ناشی از این شرکت‌ها رد کرد.  این شرکت‌ها در دفاع از خود گفتند که تولید و فروش سوخت‌های فسیلی مسلما قانونی است و اظهار کردند که ادعاهای قانون رایج فدرال این شهر با قانون فدرال هوای پاک جابه‌جا شده است. این پرونده که در سال 2018 تشکیل شد، تلاش زودهنگام ایالت‌ها و شهرهای ایالات‌متحده برای مراجعه به دادگاه‌ها و استفاده از قانون ایالتی برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی بود.