رشد 250 درصدی فروش معدن ماهان سیرجان

 عملکرد قابل‌توجه ماهان سیرجان در سال ۹۹

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مهدی بهرامی، مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان درباره عملکرد این شرکت در سال گذشته عنوان کرد:‌ سال ۱۳۹۹ در زمینه تولید، سال بسیار خوبی برای ماهان سیرجان بود که نسبت به سال ۱۳۹۸ با یک جهش روبه‌رو شده و با به‌کارگیری پیمانکاران توانمند و حمایت از آنها، قادر شده‌ روند تولید مطلوبی داشته باشد. این شرکت در سال گذشته، ۳۶میلیون عملیات معدنکاری داشته‌ که رشد ۶۰درصدی داشته و به میزان ۲ میلیون و ۴۰۰هزار تن سنگ‌آهن تولید کرده‌ که در این زمینه با افزایش رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ روبه‌رو شده است.

بهرامی با اشاره به کسب رتبه ایمنی تولید در این شرکت عنوان کرد: این شرکت موفق به کسب رتبه چهارم ممیزی ایمنی در ۴۴ شرکت تابعه ایمیدرو شده‌ که در این زمینه جهش ۱۱۵درصدی داشته است.

وی همچنین به موضوع فروش این مجموعه اشاره و خاطرنشان کرد: ماهان سیرجان در زمینه فروش نزدیک به ۲۵۰ درصد رشد داشته‌ است. فروش سال ۱۳۹۹ مجموعه نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

 تامین ۶۰ درصدی خوراک فولاد بافت

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان در ادامه با اشاره به تامین خوراک مجموعه‌هایی که در هلدینگ ماهان قرار دارند، عنوان کرد:‌ سال گذشته توانستیم حدود ۶۰ درصد نیاز فولاد بافت را تامین کنیم. البته طرح‌های توسعه‌ای ماهان سیرجان هنوز به‌صورت کامل تکمیل‌نشده و بخش‌های کنسانتره‌سازی و گندله در این زنجیره مفقود واقع ‌شده که تکمیل و توسعه برخی از این واحدها جزو برنامه‌های توسعه‌ای ماهان سیرجان به شمار می‌رود که امیدواریم به زنجیره تولید این مجموعه اضافه شود.

بهرامی درباره تامین خوراک موردنیاز در زنجیره هلدینگ ماهان توضیح داد: سنگ خامی که در معدن شماره ۵ گل‌گهر استخراج می‌شود، باید به مصرف سایر کارخانه‌ها برسد، از همین رو مابقی محصول خود را به مصرف کارخانه‌های گل‌گهر رسانده‌ و در ازای آن گندله دریافت کرده است‌ که در فولاد بافت مورد استفاده قرار گرفته و در این راستا توانسته‌ایم میزان قابل‌توجهی از خوراک موردنیاز این واحد یعنی حدود ۶۰ درصد را تامین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه این زنجیره، فولاد بافت قادر شده حدود ۶۰ درصد خوراک موردنیاز فولاد بناب را تامین کند و این رویداد خوبی برای سال ۱۳۹۹ بود و فکر می‌کنم به بهترین نحو این اتفاق برای سال ۱۴۰۰ نیز روی دهد که امیدواریم این زنجیره به کمک و همکاری یکدیگر بیش ‌از پیش همت گمارند.

بهرامی گفت:‌ ما سال گذشته امکان تامین صددرصد فولاد بافت را نیز داشتیم، اما موضوع آن بود که خود فولاد بافت، سهمیه گندله داشت که از آن سهمیه استفاده کرد. از سوی دیگر به دلیل تعهداتی که به گل‌گهر داشتیم برخی از نیاز کارخانه‌های دیگر را تامین کردیم.

 طرح‌های توسعه‌ای ماهان سیرجان

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان در ادامه با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه یادآور شد: طرح‌های توسعه‌ای هلدینگ ماهان، بیشتر بر فولاد بافت و فولاد بناب متمرکز شده و وظیفه ماهان سیرجان، تامین خوراک این زنجیره است. البته طرح توسعه‌ای کارخانه کنسانتره‌سازی مربوط به طرح توسعه شرکت ماهان سیرجان است. هرچند علاوه بر آن طرح توسعه‌ای معادن را نیز داریم. همچنین گندله‌سازی جزو طرح‌های توسعه‌ای فولاد بافت است که کلنگ‌زنی آن آغاز شده و یک واحد گندله ۵/ ۲ میلیون تنی نیز در دست اقدام است. همچنین واحد احیای مستقیم ۲ در فولاد بافت پیش از گندله‌سازی، کلنگ زده‌ شده و عملیات آن به‌خوبی پیش می‌رود. یادآور می‌شود در فولاد بناب ذوب‌ ۵/ ۱ میلیون تنی نیز در دست اقدام است که موفقیت تمام این طرح‌های توسعه‌ای به تامین خوراک توسط ماهان سیرجان بازمی‌گردد و برنامه مهم ما برای تامین این زنجیره و پوشش این طرح‌ها، افزایش ذخایر سنگ‌آهن است.

بهرامی در پاسخ به این پرسش که پس از عملیاتی شدن طرح‌های توسعه‌ای، تولید نهایی ماهان و فولاد بناب به چه میزان خواهد بود، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، ۵/ ۲میلیون تن کنسانتره برای ماهان سیرجان، ۵/ ۲میلیون تن گندله و ۶/ ۱ میلیون آهن‌اسفنجی برای فولاد بافت در نظر گرفته ‌شده که ظرفیت فولاد بناب نیز ۲ میلیون تن نورد بوده و می‌توان ادعا کرد متناسب با این زنجیره است.

بهرامی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت شما سازوکار مالی مجزایی دارد یا در خود هلدینگ انجام می‌شود، تصریح کرد:‌ سازوکار مالی هر یک از شرکت‌ها در مجموعه ماهان به‌صورت مجزا و مربوط به خود آن واحد است.

 مشکلات و چالش‌های پیش ‌روی ماهان سیرجان

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان با اشاره به مشکلاتی که سال گذشته شرکت با آن روبه‌رو بود، گفت: سال گذشته مشکل خاصی برای سرمایه‌گذاری، فعالیت و تولید وجود نداشت. بیشتر مشکلات ما مربوط به خودتحریمی‌هایی است که از طریق قوانین دست و پاگیر داخلی ایجاد شده‌اند. این مشکلات از پیمانکاران، بهره‌بردار معدن که خود ما باشیم تا سایر شرکت‌هایی که با ما کار می‌کنند و خریداران و تولیدکنندگان را درگیر کرده است.

بهرامی با اشاره به نام‌گذاری که برای سال ۱۴۰۰ انجام ‌شده، خاطرنشان کرد: سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به‌خوبی نام‌گذاری شده زیرا در سال گذشته برای تمام تولیدکنندگان موانع بسیاری در راستای جهش تولید ایجاد شده است.

 قوانین دست‌وپا گیر

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که ما بارها از سوی برخی مسوولان با این جمله روبه‌رو شده‌ایم که می‌دانیم حق با شماست، اما دست ما نیز بسته است، گفت: سیستم‌های نظارتی و قوانین دست‌وپاگیر همواره کار را برای تولیدکنندگان مشکل کرده حال پرسش من این است که دست حمایت‌کنندگان تولید را چه کسانی بسته‌اند؟ چرا نباید این موانع را برداشت؟ سال گذشته سال بسیار خوبی برای حوزه فولاد بود و در ایران با وجود مشکلات بسیار، تولید آن با رشد همراه شد هرچند که می‌توانست رشدی بیش از این نیز داشته باشد و همین موانع عامل بازدارندگی برای توسعه بیشتر شده‌اند.

 حق‌السهم‌های دولتی، بیش از توان شرکت‌های خصوصی

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان در ادامه با اشاره به مهم‌ترین موانع در معدن ماهان اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل ما مربوط به قراردادی است که در سال ۱۳۹۳ منعقد شده. طی این قرارداد ما برنده مزایده معدن شده‌ایم. فرمول قرارداد برای محاسبه حق‌السهم سازمان ایمیدرو برمبنای یک فرمول صادرات‌محور و ارز تک‌نرخی بوده است، از سوی دیگر صادرات نیز آزاد و قیمت‌گذاری خاصی روی محصولات فولادی انجام ‌نشده بود.

بهرامی در ادامه خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۶ که بهره‌برداری شرکت آغاز شد و از سال ۱۳۹۷ و در پی افزایش شدید نرخ دلار، دیگر این فرمول سازمان ایمیدرو جوابگوی قیمت‌ها در داخل ایران نیست. برای نمونه سنگ کلوخه آهن که توسط سازمان ایمیدرو در بورس کالا عرضه ‌شده، در اسفند یک‌میلیون تومان کشف قیمت شده، درحالی‌که همین کلوخه را با قیمت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای ما فاکتور کرده‌اند. حدود دو سال است که این شرکت و شرکت‌های مشابه مانند ما درگیر این مشکل هستند که در این راستا نیز نامه‌نگاری‌های مختلفی انجام ‌شده است. در برابر این مشکل نیز همواره با این موضوع روبه‌روییم که کاری از دست ما برنمی‌آید و این قرارداد و شرایط مزایده را خود شما امضا کرده‌اید.

وی با تاکید بر این موضوع که دولت باید حامی بخش‌خصوصی باشد، گفت: با این روال نمی‌توان کار کرد که بخش دولتی یک‌سو بنشیند و سرمایه‌گذار بخش خصوصی بیاید، سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری کند و با تحریم‌ها بجنگد، پیمانکاران را حمایت کرده و اشتغال‌زایی کند و دولت در برابرش ادعا کند که ازآنجا‌که قرارداد امضا کرده‌اید، باید چند برابر قیمت بازار را بپذیرید؛ این در حالی است که صادرات ممنوع و عوارض سنگین روی صادرات وضع ‌شده و همچنین قیمت‌ها به‌صورت دستوری از سوی دولت کنترل می‌شود. این چالش‌های سال گذشته سبب شد از طرح‌های توسعه‌ای خود عقب بمانیم، در حالی که ما برای سرمایه‌گذاری، اکتشافات بیشتر و فعالیت در محدوده‌های مختلف مشتاق بوده و هستیم و در این راستا پیمانکار خود را مورد حمایت قرار می‌دهیم تا ماشین‌آلات بیشتری وارد کرده و ما تولید بیشتری داشته باشیم.

 مهیای تولید بیشتر هستیم

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان در ادامه تصریح کرد: ما تمام شرایط تولید بیشتر را داریم، اما زمانی که با چنین ضربه‌هایی مواجه می‌شویم با سود و زیان بسیاری روبه‌رو می‌شویم از همین ‌رو در این دو سال گذشته تنها توانسته‌ایم خود را حفظ کنیم. همواره به ما امیدواری می‌دهند، ولی در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده و تصمیم‌گیری دراین‌باره ‌نشده است.

بهرامی در پاسخ به این پرسش که اگر اختلافی پیش بیاید، مرجع حل اختلاف شما چه نهادی می‌شود، گفت: من تولیدکننده مشکلاتی دارم و سازمان ایمیدرو به‌عنوان متولی کار به این مشکل آگاهی دارد و در نامه‌نگاری‌های داخلی نیز این مشکلات را اعلام کرده‌ و مشخص ‌شده دراین ‌بین مشکلاتی وجود دارد، اما اگر قرار باشد در سال مانع‌زدایی‌ها از تولید، من تولیدکننده به دنبال جا یا کسی باشم که مشکلات مرا حل کند، پرسش من این است که نقش دولت و سازمان ایمیدرو در این میان چیست؟

بهرامی در ادامه افزود: طی دو سال و نیم گذشته از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، دفتر ریاست‌جمهوری، سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به دنبال حل مشکلات معدن بوده‌ام. حال پرسش من این است که اگر این بخش‌ها مشکلات را حل نمی‌کنند، نقش این دستگاه‌های عریض و طویل چیست؟ یعنی معدنی را واگذار کرده‌اند و مشکلات بهره‌برداری را به گردن بهره‌بردار انداخته‌اند، طبیعی است که این معدن دچار ضرر خواهد شد. سازمان ایمیدرو فقط سه ماه یک‌بار فاکتور صادر می‌کند و به‌محض اینکه ۲۰ روز از زمان فاکتور بگذرد و پرداخت نشود، بلافاصله در سال جهش تولید معدن را تعطیل می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ من تولیدکننده که نباید به دنبال این موضوع باشم که از چه کانالی می‌توان این مشکل را حل کرد. جالب است که مسوولان ابتدای سال با تولیدکنندگان جلسه برگزار و عنوان می‌کنند که امسال برای اشتغال‌زایی چه برنامه‌هایی دارید، درحالی‌ که وظیفه مسوولان آن است که درصدد رفع مشکلات برآیند تا مشکلات تولید حل شود.

بهرامی در ادامه تاکید کرد: چند سال است که شعار رهبر معظم انقلاب تولید بوده است، چراکه تولید کلید حل تمام مشکلات کشور است. هم تحریم‌ها را بی‌اثر و منجر به افزایش پول ملی شده و از سویی تورم را کاهش می‌دهد و سبب اشتغال‌زایی می‌‌شود.

وی در ادامه افزود: روال این‌گونه شده است که دولت شرکت‌ها را به بخش‌خصوصی واگذار می‌کند و خودش برای آنها مانع ایجاد می‌کند و وظیفه بخش‌خصوصی این خواهد شد که به دنبال حل مشکلات مدام به این‌سو و آن‌سو بدود. اگر قرار باشد به این روال موانع تولید رفع شود، بدون شک اوضاع نسبت به سال گذشته نیز بدتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان تصریح کرد:‌ مشکلات دست و پاگیر ما از سوی سیستم‌های نظارتی ایجاد می‌شود. سیستم‌های نظارتی ما مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه و سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی هستند. در سال‌های گذشته از سوی این نهادهای نظارتی شاهد اشتباهات فاحشی بوده‌ایم که سبب ضربه زدن به کشور شده است.

بهرامی در ادامه عنوان کرد: تولیدکنندگان امکان دارد که دچار اشتباه شوند، اما از یکسو با تحریم‌ها و از سوی دیگر با مشکلات داخلی روبه‌رو هستند و جالب است که توقع دارند شرکت‌های خصوصی کوچک‌ترین خطایی نداشته باشند. البته کسانی این خطاها را رصد می‌کنند که در سیستم‌های خود با خطاهای بسیار بزرگ‌تری روبه‌رو هستند. با این روال اگر قرار باشد که مدیران بترسند و نتوانند تصمیم‌گیری کنند، امکان پیش‌روی وجود ندارد.

وی با اشاره به فرمول قرارداد ماهان سیرجان با سازمان ایمیدرو عنوان کرد: در این قرارداد پارامتر با عنوان نرخ ارز در نظر گرفته‌شده که دو و نیم سال است، اما سازمان ایمیدرو از نرخ ارز آزاد برای این فرمول استفاده می‌کند. چنین امری را یک مدیر جرات ندارد اصلاح کند، زیرا میلیاردها پول به سمت یک شرکت خصوصی پیش می‌رود و باید جوابگوی سیستم‌های نظارتی باشد. این در حالی است که یک مدیر باید بابت اصلاح این اشتباهات جرات داشته باشد. دولت حق ندارد از نرخ ارز آزاد استفاده کند و هیچ مدیری جرات اصلاح آن را ندارد.

 کلام آخر

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان تاکید کرد:‌ همه باید دست‌به‌دست هم دهیم تا به‌درستی از تولیدکنندگان پشتیبانی کنیم و از سر راه آنها مانع‌زدایی شود. ما به‌عنوان تولیدکننده که خود با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، باید چالش‌های زیردست و پیمانکار خود را درک کنیم و تا آنجا که امکان دارد به آنها کمک کنیم. ما حاضر هستیم که از سود خود بکاهیم تا آنها بتواند به بهترین شکل فعالیت کند. تولید اگر رونق پیدا کند، بیشتر مشکلات حل می‌شود. باید مطالبه‌گر بود و حتی مطبوعات نیز باید این جسارت را داشته باشند که در جهت حمایت از تولید، مطالبه‌گری کنند.

بهرامی در پایان عنوان کرد: امیدواریم که در سال جاری در جهت پشتیبانی از تولید و رفع موانع از آن، گام‌های مهمی برداشته شود، زیرا حمایت از تولید برکات اقتصادی بسیاری به همراه دارد که در این صورت بدون شک مشکلات همه از بین می‌رود و تحریم‌‌ها نیز با کمترین تاثیر همراه خواهد شد.

p28- (3) copy

p28- (2) copy