سیدحمید موسوی، شهردار منطقه یک تهران، بر تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار شمال تهران چون ۳۵ متری شهید افتخاری، میدانگاه صالحیه‌(ع)، بهسازی نهرهای خیابان شریعتی و پروژه‌های کوچک‌مقیاس در سطح محلات ۲۷گانه تاکید کرد و گفت: کلیه مدیران تلاش و جدیت در تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره را در اولویت کار خود قرار دهند تا افتتاح آنها در موعد مقرر انجام شود.

 آغاز طرح جمع‌آوری پایانه حمل‌ونقل عمومی میدان تجریش

پایانه حمل‌ونقل عمومی در ضلع جنوبی میدان تجریش باهدف ساماندهی منظر شهری و اجرای طرح ساماندهی این میدان جمع‌آوری شد و حرکت اتوبوس‌ها به‌صورت گذری انجام می‌شود.

شهردار منطقه یک تهران دراین‌باره گفت: طرح ساماندهی میدان تجریش به مدت یک سال توسط مشاوران، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و اکنون اجرای آن آغاز شده است.

وی گفت: این پایانه به‌عنوان محل توقف اتوبوس‌ها یکی از مکان‌های آلوده‌کننده هوای منطقه محسوب می‌شد. حال با اجرای طرح‌های پیش رو این مکان به مکانی زیبا و امن برای زائران مرقد مطهر امامزاده صالح (ع) و کسبه بازار تجریش و گردشگران منطقه تبدیل خواهد شد تا سیما و منظر شهری شمال تهران با ویژگی‌های جغرافیایی، معنوی و گردشگری آن ‌همراستا شود.

شهردار منطقه یک ابراز امیدواری کرد که این طرح می‌تواند در جهت رفع معضلات شهری این محدوده نقش موثری داشته باشد و گره ترافیکی ورودی امامزاده صالح (ع) و بازار تجریش را رفع کند.

این پایانه دارای ۶ خط حمل‌ونقلی اتوبوس و مینی‌بوس بود که از نقاط مختلف شهر از جمله پایانه شهید دستواره، میادین راه‌آهن، درکه، جماران، شهرک قائم (عج)، ازگل و... مسافران را جابه‌جا می‌کرد که با حذف پایانه مرکزی، این وسایل حمل‌ونقلی به‌صورت گذری اقدام به سوار و پیاده کردن مسافران می‌کنند.

 اجرای باغ‌راه در پیاده‌راه شمال خیابان شریعتی

 اجرای باغ‌راه در پیاده‌راه خیابان شریعتی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شریان‌های ورودی منطقه یک از ابتدای پل شهید آیت‌الله صدر تا میدان قدس وارد فاز عملیاتی شد.

به گفته شهردار منطقه یک، اجرای طرح باغ‌راه برای ارتقای زیبایی بصری و ایجاد و تقویت آرامش و درعین‌حال سرزندگی در خیابان شریعتی به‌عنوان یکی از مسیرهای اصلی ورودی به منطقه یک و تبدیل آن به باغ‌راه مطرح و طرح مطالعاتی و اولیه آن انجام شده و عملیات اجرایی مقدماتی شامل نقشه‌‌برداری کل مسیر به انجام رسیده است.

موسوی در این ‌باره گفت: این اقدام علاوه بر زیباسازی یکی از  خیابان‌های شاخص منطقه و ایجاد یک فضای مطبوع و فرح‌بخش شهری، با کاهش مسیرهای ارتباطی سواره و توسعه پیاده‌راه با کاشت گل، درخت و درختچه، نصب آب‌نما، نیمکت، تامین روشنایی مناسب و...، در ساماندهی ترافیکی محدوده نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: پس از تصویب نهایی طرح، عملیات اجرایی پروژه از ضلع جنوب شرقی خیابان شریعتی آغاز خواهد شد و با اجرای آن شهروندان عزیز، خیابان شریعتی را به‌صورت کاملا سبز و محیطی تفریحی با نورپردازی‌های خاص رویت خواهند کرد.

 طرح محله دوستدار کودک

سند برنامه عملیاتی محله دوستدار کودک منطقه یک توسط مدیرکل اداره آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران برای اجرای فعالیت‌های برنامه‌ای و تجهیزی در محله زعفرانیه،  به شهردار منطقه یک ابلاغ شد.

این سند  شامل چک‌لیست خدمات پیش‌بینی‌شده برای هر حوزه معاونت شهرداری است که با همکاری همه قسمت‌ها در محله زعفرانیه به اجرا خواهد رسید.

موسوی در این‌باره گفت: با توجه به شعار تهران شهری برای همه، طرح محله دوستدار کودک باید به‌گونه‌ای اجرا شود که محدودیتی برای سایر اقشار و گروه‌های جامعه به وجود نیاورد و برنامه‌ریزی‌ها به نحوی باشد تا از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت‌های اجتماعی محلی به شکل حداکثری استفاده شود.

وی افزود: همزمان و همراه با اجرای طرح محله دوستدار کودک و اصلاح کالبدی، باید آموزش‌های لازم نیز صورت پذیرد و طرح از پیوستگی و همپوشانی برخوردار باشد.

محله دوستدار کودک، محله‌ای است که نیازهای کودکان را در کانون توجه قرار داده و در راستای توسعه، مناسب‌سازی و بسترسازی از منظر کالبدی و اجتماعی محله برای فعالیت کودکان تلاش می‌کند تا آنها نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهایشان بتوانند در محله و شهر زندگی کنند.

 پروژه ثبت جهانی خیابان ولیعصر (عج)

خیابان ولیعصر‌(عج) در راستای اجرای پروژه ثبت جهانی به همت معاونت‌های اجتماعی و فرهنگی، برنامه‌ریزی و توسعه شهری، فنی و عمران، خدمات شهری و محیط‌زیست و... با لحاظ شاخص‌های فرهنگی بازسازی و بازپیرایی می‌شود.

به گفته شهرداری منطقه یک تهران با تخصیص اعتبار، برای اجرای پروژه ثبت جهانی خیابان ولیعصر‌(عج) در سال ۱۴۰۰، پروژه‌های احیای پل پارک‌وی، پیاده‌روسازی و احیای ساختمان‌های قدیمی دوطرفه جداره این خیابان و نصب شاخص‌های فرهنگی در راستای اجرای پروژه ثبت جهانی خیابان ولیعصر (عج) با همکاری و هماهنگی همه معاونت‌های اجرایی شهرداری منطقه یک حدفاصل میدان تجریش تا پل پارک‌وی به انجام می‌رسد.

وی افزود: در این راستا اقدامات اجتماعی و فرهنگی در خیابان ولیعصر (عج) نظیر افتتاح گذر گالری‌ها، پاتوق شهری، تقویت کتاب‌فروشی‌ها و کافه کتاب‌ها در مسیر این خیابان، اجرای برنامه سه‌شنبه‌ای عکس، کاربری‌های جاذب جمعیت و پیاده‌روسازی از برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای اجرا در این خیابان است.