افت تیراژ و توقف تولید برخی مدل‎ها از جمله چالش‎های صنعت خودرو در سال ۹۷ بود؛ اما با آغاز طرح نهضت تعمیق ساخت داخل در سال ۹۸ که اولین میز تخصصی برای داخلی‌سازی قطعات خودرو در تیر همین سال برگزار شد برخی شرکت‌ها فرصت رشد پیدا کردند. شرکت پمپ و فرمان توس ازجمله شرکت‎هایی است که در میزهای تخصصی شرکت داشته و داخلی‌سازی قطعات را با جدیت دنبال می‌کند. در ادامه گفت‎وگو با محمدمهدی شکور زاده، مدیرعامل این شرکت‎ها در استان خراسان رضوی را می‎خوانید.

 به‎عنوان یکی از تامین‌کنندگان قطعات برای خودروسازان داخلی سال ۱۳۹۹ را چگونه به پایان رساندید؟

تولید ما در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش یافت. تیراژ قطعات وضعیت مطلوبی داشت. حجم داخلی‌سازی قطعات بیش از ۴۰درصد در شرکت‎های تولیدی محقق شد. به‌این‌ترتیب برخی از قطعات که سال ۹۸ حدود ۷۵ درصد وابستگی ارزی داشتند سال ۹۹ به ۳۵درصد کاهش یافت.

در این راستا سرمایه‎گذاری‎های جدیدی انجام شد تا بتوانیم به تعمیق ساخت داخل موردنظر دست پیدا کنیم. حتی بعضی از قطعات ما بیش از ۸۰ درصد داخلی شده‎اند. به‌عنوان‌ مثال پمپ هیدرولیک فرمان قبل از «نهضت تعمیق ساخت داخل» ۳۰درصد داخلی‌سازی شده بود اما این عدد سال ۹۹ به حدود ۷۰درصد رسید.

 برنامه‎ای برای داخلی‌سازی ۱۰۰درصدی این قطعات دارید؟

داخلی‌سازی بعضی قطعات بیش از این توجیه اقتصادی ندارد، زیرا مربوط به خودروهای قدیمی بوده که بعضا یا خط تولید آنها متوقف ‌شده یا در حال ارتقای کیفیت و استانداردهای جدید هستند.

ساخت داخل قطعات سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد و چون در حال‎ حاضر قطعه‎ای مانند پمپ‌هیدرولیک از سیستم خودروها در حال حذف شدن است و فرمان برقی و الکتریکی جای آن را می‎گیرد بنابراین سرمایه‎گذاری و بومی‎سازی بیش از ۷۰ درصدی آن صرفه اقتصادی نخواهد داشت و سرمایه‎گذاری را به‌سوی قطعات جدید و به‎روزتر مانند جک گازی پیش برده‎ایم.

پیش‎تر این قطعه ۱۰۰ درصد به شکل CKD وارد می‎شد. دلیل این امر هم نرخ ارز بود. درگذشته با توجه به قیمت دلار، تولیدات داخل توانایی رقابت با مشابه خارجی خود را نداشتند. در حال ‎حاضر با توجه به افزایش نرخ دلار، تولید داخل توجیه‎پذیر شده است؛ بنابراین سرمایه‎گذاری جدیدی برای داخلی‌سازی قطعات داشته‎ایم، اما اگر محدودیت و ممنوعیت واردات قطعات مشابه تولید داخل برداشته شود قطعه‌ساز دوباره با مشکل روبه‎رو خواهد شد، زیرا با توجه به نرخ تورم، افزایش دستمزد، بالا رفتن هزینه برق و...، قیمت تمام ‌شده محصولات افزایش‌ یافته است.

 پیش‎بینی شما برای تولید ۱۴۰۰ چیست و چه برنامه‎هایی را در دستور کار دارید؟

برنامه و هدف‎گذاری شرکت برای سال ۱۴۰۰ افزایش تیراژ تولید قطعات بین ۳۰ تا ۳۵درصدی است. در حوزه تعمیق ساخت داخل سرمایه‎گذاری لازم در بیشتر قطعات تولیدی این شرکت که بومی‎سازی آنها توجیه اقتصادی داشته در سال‎های ۹۸ و ۹۹ انجام شد. قطعات قدیمی به‌تدریج در حال حذف و جایگزین شدن با قطعات جدید هستند. ممکن است قطعات جدید با داخلی‌سازی ۱۰۰درصد آغاز شوند، البته منهای مواد اولیه موردنیاز؛ زیرا در برخی مواد اولیه مانند لوله‎های فولادی و... در داخل تولید نداریم و باید از خارج تامین شود؛ اما به ‌طور قطع قطعات را با کاهش ارزبری حدود ۷۰درصدی تولید و تامین خواهیم کرد.

 چه برنامه‎ای برای تولید قطعات جدید دارید؟

در این‌‌باره در حال مذاکره با خودروسازان هستیم. پروژه‎های جدیدی را تعریف کرده‎ایم، زیرا خودروسازان هم مدل‎های جدید را به سبد محصولات خود اضافه کرده‎اند. البته بخشی از پروژه‎های جدید مربوط به آپشن‎هایی است که به خودروهای در حال تولید افزوده ‌شده و بخشی هم قطعات خودروهای جدید هستند. تولید قطعات جدید در حوزه الزامات استانداردهای ۸۵ گانه کار بیشتری دارد. تحقق برنامه‎ها در این بخش منوط به قبول خودروساز و انعقاد قرارداد است. درمجموع ما در سال ۱۴۰۰ قرار است عمق ساخت داخل محصولات خود را افزایش دهیم. از سوی دیگر افزایش ظرفیت تولید داشته باشیم و با توجه به نیاز خودروساز شمارگان تولید را بالا ببریم. پیش‎بینی این است ظرفیت تولید باقیمت ثابت تا ۳۵ درصد افزایش پیدا کند.

 یکی از چالش‎هایی که تمام قطعه‌سازان به آن اشاره دارند و نسبت به آن گلایه‎مند هستند کمبود نقدینگی و دیرکرد پرداخت هزینه محصولات از سوی خودروسازان است. به عنوان یک قطعه‌ساز برای حل این مشکل چه راهکارهایی دارید؟

مشکل نقدینگی و کمبود منابع مالی از گذشته همیشه بین خودروساز و زنجیره تامین وجود داشته است. شرکت ما بیشتر با گروه صنعتی ایران‎خودرو همکاری دارد و تامین قطعات این خودروساز داخلی را بر عهده‌داریم. سال گذشته ایران‎خودرو تا حدود زیادی مشکلات نقدینگی زنجیره تامین خود را حل کرد. البته تنگناهایی هم وجود داشت، اما به‌طورکلی در مقایسه روند پرداخت‎های سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ شاهد بهبود وضعیت بودیم. امیدوارم امسال هم همچون سال گذشته، روند بهبودی ادامه پیدا کند. همچنین قرار است بانک‎ها نسبت به تولید عملکرد بهتری داشته باشند و قوانین را برای تولیدکنندگان تسهیل کرده‎ تا صنعتگران دسترسی بیشتری به تسهیلات بانکی داشته باشند.

اگر این دو اتفاق محقق شود (بهبود پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان و نیز تسهیل قوانین بانکی برای دریافت وام و در نظر گرفتن اعتبارات بیشتر برای تولید)، تا حدودی سرمایه در گردش قطعه‌سازان وضعیت بهتری خواهد داشت. به‌این‌ترتیب زمان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به‎جای ۱۲۰ روز می‎تواند به ۹۰ روز و حتی کمتر برسد.

باز شدن ال‎سی داخلی هم بسیار کمک‎کننده است تا زنجیره تامین صنعت خودرو به نقدینگی موردنیاز خود دست پیدا کند و ادامه فعالیتش تضمین شود؛ تا علاوه برافزایش تیراژ تولید روی قطعات جدیدتر با استانداردهای به‎روزتر سرمایه‎گذاری کند.

گفتنی است در حوزه تسهیلات بانکی و همراهی بانک‎ها با بخش تولید مربوط به بانک‎های استان خراسان رضوی بوده که سقف پرداخت اعتبارات خود را ۲ تا ۳ برابر افزایش داده‎اند. همچنین امکان فراهم شدن سرمایه در گردش برای تولید و قطعه‌سازان بیشتر شده است.

این امکان در راستای خرید دین است که از سوی خودروسازان برای زنجیره تامین فراهم‌شده بنابراین پیش‎بینی می‎شود تامین نقدینگی برای قطعه‌سازان استان خراسان رضوی در سال‌جاری وضعیت بهتری داشته باشد.

 یکی از سخنانی که خودروسازان در راستای تحقق تعمیق ساخت داخل دارند پرداخت هزینه قطعات داخلی‌سازی شده در مدت یک ماه است تا مشوقی برای ادامه فعالیت‎ها باشد. این امر چقدر صحت دارد؟

این قولی است که مدیرعامل گروه صنعتی ایران‎خودرو به زنجیره تامین داده است و امیدواریم که در سال ۱۴۰۰ شاهد پرداخت هزینه قطعات جدید در مدت یک ماه باشیم. تا امروز قول‎هایی که این خودروساز به قطعه سازان داده ۹۰درصد انجام‌شده و مشکلات زنجیره تامین با ایران‎خودرو کمتر بوده است.

البته ممکن است این وعده تا امروز در قبال شرکت‎های دانش‎بنیانی که برخی قطعات جدید را به تولید انبوه رسانده‎اند اجرایی شده باشد.

 آیا ۱۴۰۰ سال خوبی برای زنجیره تامین خواهد بود؟

اگر شرایط به همین شکل باشد وضعیت مطلوبی برای قطعه‌سازان و خودروسازان به‌ویژه گروه صنعتی ایران‎خودرو و زنجیره تامین آن رقم بخورد.