لزوم توجه به مدیریت ریسک یکپارچه در شرکت‌های بیمه

سرپرست مدیریت ریسک و شورای‌فنی شرکت بیمه میهن، ضمن بیان این مطلب، با بیان اینکه مدیریت ریسک از گذشته در صنعت بیمه وجود داشته است، افزود: هرچند که ارزیابی‌ها در حوزه فنی یا سرمایه‌گذاری تقریبا سنتی است و از مدل‌های به‌روز بین‌المللی فاصله دارد، اما این مدیریت ریسک خیلی دور از واقعیت نیست. مهدی مقدم، با اعلام این مطلب افزود: در حال‌حاضر برای مدیریت ریسک از تجربیات و داده‌های سنوات قبل در شرکت‌های بیمه استفاده می‌شود و ارزیابی‌ها بر این داده‌ها استوار است.

وی، پرتفوی محوری و فاصله گرفتن صنعت بیمه از استانداردهای متناسب با اشتهای ریسک و حدود تحمل ریسک در هر شرکت را یکی از مشکلات امروز صنعت بیمه برشمرد و گفت: این موضوع باعث شده شرکت‌های بیمه‌ برای افزایش پرتفوی، توجه چندانی به مدیریت ریسک یکپارچه نداشته باشند و به سمت افزایش سهم رشته‌های پرریسک نظیر خودرو و درمان و جذب بیمه‌گذاران پر ریسک کشیده شوند.

به گفته مقدم، این موضوع در کنار عدم‌رشد زیرساخت‌های شرکت‌ها باعث می‌شود تا مقدار ریسک‌های یک شرکت بیمه با سرعتی بیشتر از درآمد و افزایش سرمایه، رشد کند.

مقدم درباره ریسک منابع انسانی، گفت: شرکت‌های بیمه با ازدست‌دادن پرتفوی یا به‌واسطه آسیب‌هایی که در بخش مالی با آنها مواجه هستند، ممکن است نتوانند رضایتمندی در حوزه منابع انسانی برای کارکنان خود ایجاد کنند یا بخش آموزش و ارتقای مهارت را برای کارکنان خود داشته باشند که این موضوع به‌ مرور زمان باعث خروج کارشناسان خبره از شرکت‌ها و نهایتا از صنعت بیمه می‌شود. سرپرست مدیریت ریسک بیمه میهن افزود: همیشه نیاز است که ابتدا یکسری قوانین نوشته شود و در خلال کار، کم‌وکاستی‌های آن مشخص‌شده یا نظر خبرگان و حتی متمم‌هایی به آن اضافه شود تا در نهایت به یک قانون متناسب و ایده‌آل با صنعت بیمه در وضعیت موجود کشور تبدیل شود. مقدم اضافه کرد: وقتی سهامدار سرمایه خود را به یک بازار می‌سپارد نیاز به یکسری کنترل‌های داخلی دارد و بحث مدیریت ریسک و حسابرسی داخلی، بازوی اجرایی مدیرعامل و هیات‌مدیره در آن سازمان هستند تا قبل از بروز یک واقعه بتوانند علاج آن را ارزیابی کنند.

به گفته وی، هنگامی‌که در اثر زنجیره ناقص تولید عملا کارخانه‌ها و صنایع با مشکلات بسیاری در تولید مواجه باشند به دنبال آن شرکت‌های بیمه‌ای با کاهش پرتفوی روبه‌رو خواهند بود، چراکه صنعتی که فعالیتی ندارد عملا نیازی به خرید بیمه‌نامه حس نمی‌کند.