به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها به نقل از بیزینس نیوز، هفته گذشته، شرکت آرکفوکس  Arcfoxکه یک برند تجاری تحت نظر گروه خودروسازی پکن (BAIC Group) است، اعلام کرد که خودرویی را با فناوری خودرو‌های هوشمند هوآوی تولید کرده است. این خودرو شامل یک کابین مجهز به سیستم عامل هارمونی اواس 

(HarmonyOS) ساخت شرکت هوآوی است که این سیستم عامل در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شده است.  همچنین طبق اظهارات آرکفوکس این خودرو از توانایی رانندگی خودکار نیز برخوردار است. این در حالی است که اخیرا هوآوی اعلام کرده بود که این شرکت خودرو نخواهد ساخت و در عوض روی تولید فناوری‌هایی متمرکز خواهد شد که به آنها قدرت می‌بخشد.

یکشنبه هفته گذشته شرکت هوآوی برخی محصولات جدید خود مربوط به فناوری رایانش ابری را به بازار عرضه کرد و این‌گونه به نظر می‌رسد که رهبر بازار چین یعنی علی بابا را به چالش بکشد. این شرکت در بیانیه مطبوعاتی اظهار کرد: ‌امیدوار است تمرکز روی سیستم‌های ابری، سرانجام نسبت نرم‌افزار و تجارت خدماتی ما را در کل درآمد ما افزایش دهد. چرخش هوآوی به سمت تولید نرم‌افزار پس از آن صورت پذیرفت که تحریم‌های ایالات متحده علیه این شرکت باعث شد فروش گوشی‌های هوشمند هوآوی رو به کاهش رود. این غول فناوری چینی در سال ۲۰۱۹ در لیست سیاه تجاری دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده، معروف به فهرست موجودیت‌ها(Entity List)  قرار گرفت که دسترسی آن به برخی از فناوری‌های آمریکایی را محدود کرد و همچنین سال گذشته، واشنگتن اقدام به قطع دسترسی هوآوی به منابع اصلی نیمه هادی کرد.

نیل شاه، مدیر تحقیق در مرکز تحقیقاتی کانترپوینت ریسرچ، اظهار کرد: هوآوی تمایل به تبدیل شدن به یک شرکت نرم‌افزاری، ابری و خدماتی دارد. نیل شاه افزود: در نتیجه تحریم‌های واشنگتن، این شرکت چینی دیگر قادر به تهیه اجزای مهم نیمه‌هادی‌ها و فناوری مربوطه از ایالات متحده نیست. وی در این خصوص افزود: هوآوی با این تلاش قصد دارد تا شبیه شرکت گوگل شود. گوگل سیستم عامل تلفن همراه اندروید را در اختیار خود دارد که در اکثر تلفن‌های هوشمند جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این غول فناوری همچنین در حال کار روی نرم‌افزار‌هایی برای تجهیزات داخلی خودرو است و دارای یک تجارت رایانه‌ای با رشد سریع است. هوآوی همچنین سیستم عامل هارومونی او اس خود را این‌گونه معرفی می‌کند که این سیستم عامل می‌تواند در دستگاه‌های مختلف از گوشی‌های هوشمند گرفته تا تلویزیون و خودرو‌های مدرن استفاده شود. ویل وونگ، مدیر تحقیق در IDC می‌گوید: تجارت گوشی‌های هوشمند با چالش‌هایی روبه‌رو است، اما آنها پلت فرم متحرک دیگری نیز دارند که آن استفاده از سیستم عامل هارومونی او‌اس در خودرو است. این خودرو‌ها می‌توانند یک بستر بزرگ متحرک برای نصب و استفاده از هارومونی او‌اس باشند. هوآوی در پیگیری عرصه‌هایی مانند وسایل نقلیه و فناوری ابری، به دنبال به چالش کشیدن بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری چین خواهد بود. علی بابا رهبر بازار رایانه‌های ابری در چین است و در حیطه وسایل نقلیه، تعداد زیادی از شرکت‌ها برای گرفتن سهمی از بازار با شرکت‌های بزرگ مانند باید یا تازه‌واردی مانند شیائومی رقابت می‌کنند. 

علاوه‌بر تلاش‌های هوآوی برای حرکت به سمت تولید نرم‌افزار، همچنین این شرکت تلاش‌هایی را برای جداسازی خود از ژئوپلیتیک و اقدامات بعدی ایالات متحده انجام می‌دهد.

در حالی که واشنگتن با موفقیت مانع دسترسی هوآوی به منابع تراشه‌های نیمه‌هادی شد، همین طور آسیب رساندن به تجارت نرم‌افزاری این شرکت می‌تواند چالش بزرگ‌تری برای هوآوی باشد. آقای ووگ در این خصوص می‌گوید، هنگامی که از سیاست‌های ایالات متحده سخن می‌گوییم باید بسیار هوشیار باشیم. وی خاطرنشان کرد که تراشه‌های مورد نیاز خودرو‌ها حتی بیش از گوشی‌های هوشمند به فرآیند‌های تولید پیشرفته‌تر نیاز دارند.