رشد تبلیغات تجاری آمازون با  آخرین به روزرسانی اپل

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها به نقل از CNBC، تغییرات حریم‌خصوصی اخیر اپل در گوشی‌های هوشمند و دیگر محصولات ساخت این غول فناوری که باعث می شود کاربران دیگر نتوانند از ردیابی پیام‌های تبلیغاتی جلوگیری کنند، می‌تواند موجب افزایش چشمگیر درآمد شرکت آمازون از بخش تبلیغاتی خود شود.  آمازون حجم عظیمی از اطلاعات عمیق مصرف‌کنندگان خود در سراسر دنیا را در اختیار دارد. ماه گذشته، این شرکت اعلام کرد بیش از ۲۰۰ میلیون عضو جهانی در برنامه Prime خود دارد. در صورت اجرای تغییرات در شفافیت ردیابی در برنامه‌های اپل، داده‌ها و اطلاعات شرکت آمازون به احتمال زیاد تبدیل به کالایی نادر و گرانبها برای بازاریابان خواهد شد. تغییرات اعمال شده توسط اپل در سیستم عامل iOS ۱۴.۵ به این معنی است که کاربران آی‌فون و آی‌پد می‌توانند راحت‌تر از برخی ردیابی‌ها انصراف دهند. اگرچه آمازون باید این درخواست را به مشتریان خود اعلام کند، اما این موضوع برای این غول تجارت الکترونیکی اهمیت چندانی ندارد. هنگامی که کاربران با نام کاربری خود به وب‌سایت یا اپلیکیشن آمازون وارد می‌شوند،  صرف نظر از اینکه کاربر این اجازه را صادر کرده باشد یا خیر، این شرکت همچنان می‌تواند آنچه را که در این برنامه انجام می‌دهند، از جمله تبلیغاتی را که مشاهده کرده یا روی آن کلیک کرده‌ یا از آنها خریداری کرده‌اند ردیابی کند.

هنوز مشخص نیست آیا سایر بازیگران اصلی دنیای مجازی مانند فیس‌بوک که بیشتر به اطلاعات شخص ثالث اعتماد می‌کنند، از تغییرات اپل آسیب خواهند دید یا خیر و در این صورت برای چه مدت؟ رهبران موسسات تبلیغاتی در گفت‌‌وگو با CNBC اظهار کردند بودجه مشتری‌ها در اکثر مواقع ثابت است در نتیجه آنها منتظر می‌مانند تا ببینند این تغییرات چگونه بر عملکرد کمپین‌های آنها تاثیر می‌گذارد. از طرف دیگر رابطه قوی شخص اول آمازون با مصرف‌کنندگان به این معنی است که این شرکت همچنان می‌تواند فعالیت‌های مختلف صورت پذیرفته در اپلیکیشن و وب‌سایت خود را رصد کرده و اطلاعات مربوطه را جمع‌آوری کنند. به عنوان مثال اگر خریداران آمازون آگهی تبلیغاتی را در بخش «پرایم ویدئو» تماشا کنند و در نهایت بعدا خریدی انجام دهند، این شرکت باید بتواند این اطلاعات را به بازاریابان ارائه دهد. با وجود این وضعیت در بازار، آمازون آماده است تا نقش خود را در اکوسیستم تبلیغات با قدرت ادامه دهد. این اتفاق می‌تواند این شرکت را از نقش سنتی خود به عنوان مکانی که بازاریابان کالاهای بسته‌بندی‌ شده مصرفی محصولات خود را در آنجا قرار می‌دهند، به سمت یک مرکز تبلیغات تجاری سوق دهد. نمایندگان شرکت آمازون از اظهارنظر در مورد تغییرات سیستم عامل iOS ۱۴.۵ و تاثیر احتمالی آن بر درآمد آگهی این شرکت خودداری کردند.

اپل هفته گذشته iOS ۱۴.۵ را منتشر کرد که به طور منظم در سیستم عامل آی‌فون و آی‌پاد خود به‌روزرسانی می‌شود. این به‌روزرسانی شامل یک چارچوب جدید است که به کاربران امکان شفافیت و کنترل بیشتر روی برنامه‌هایی که می‌خواهند آنها را برای تبلیغ ردیابی کنند، می‌دهد. وقتی کاربران در iOS جدید، برنامه‌ای را باز می‌کنند، یک پنجره پاپ آپ (Pop-Up) را می‌بینند که از شما می‌پرسد آیا این برنامه می‌تواند به شناسه دستگاه منحصر به فرد آنها برای تبلیغ‌کنندگان دسترسی پیدا کند. همچنین در این پنجره بازشده پاپ‌آپ از کاربر سوال می‌شود آیا می‌خواهید آنها را ردیابی کنید یا خیر و شرح می‌دهد که چرا برنامه می‌خواهد شما این گزینه را انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، اگر به برنامه اجازه ردیابی بدهید، ممکن است به شما بگوید که شما تبلیغاتی دریافت می‌کنید که بیشتر با علایق شما مرتبط هستند. آمازون هیچ‌گاه درآمدهای حاصل از فروش محصولات مختلف خود را به صورت عمومی اعلام نکرده، اما کارشناسان معتقدند درآمد تبلیغات خارج از سایت این شرکت درصد نسبتا کمی را از کل تجارت تبلیغاتی آن به خود اختصاص داده است. شرکت

eMarketer که یک شرکت تحقیقاتی بازار مربوط به بازاریابی دیجیتالی است، تخمین می‌زند که بالغ بر ۸۹درصد از درآمد خالص آگهی‌های دیجیتال آمازون در ایالات متحده از طریق تبلیغات کانال تجارت الکترونیکی این شرکت باشد، این میزان به این معنی است که تبلیغات در سایت احتمالا اکثریت قریب به اتفاق درآمد تبلیغاتی آمازون را تشکیل می‌دهد. شرکت آمازون در صف مقدم روش‌های بازاریابی در دنیا قرار دارد. در ابتدای همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، با توجه به اینکه به دلیل قرنطینه شهرها بسیاری از مصرف‌کنندگان بیشتر مواقع در خانه محبوس بودند و نمی‌توانستند به صورت حضوری از فروشگاه‌ها خرید کنند، برندهای مختلف به دنبال به‌دست آوردن اطلاعات بیشتری از مشتریان بودند که بفهمند نحوه خریدهای آنها چگونه است. شرکت‌هایی مانند والمارت، تارگت، cvs، کروگر و تعداد زیادی از شرکت‌های دیگر در فضای رسانه‌ خرده‌فروشی خود، آگهی‌های تبلیغاتی ارائه می‌دهند. فارستر که یک شرکت تحقیقاتی پیشرو بازار جهانی است، تخمین می‌زند که برندهای تجاری حداقل ۵میلیارد دلار در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرده‌فروشی خود در سال ۲۰۲۰ هزینه کرده‌اند. اگرچه برخی از این هزینه‌ها از سال‌ها قبل وجود داشته است، اما برای خرده‌فروشانی مانند والمارت این رقم دو برابر شده است. تبلیغ‌کنندگان در این سایت‌ها همواره می‌خواهند مطمئن شوند که این کار ارزش پولی را که در ازای آن پرداخت می‌کنند دارد.