«پرند» نیم میلیون نفری می‏شود

پدرام صمیمی‌فر، عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهر جدید پرند در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: در شهر جدید پرند تا کنون ۲۰هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و ثبت‌نام افراد تکمیل شده و کار‌های ساماندهی و پالایش آنها نیز انجام شده و ‌واریز وجوه متقاضیان در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ظرفیت زمین‌های موجود در داخل محدوده شهر جدید پرند تنها برای احداث ۴هزار واحد‌ مسکونی کافی بوده و برای احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی که در برنامه مسکن یکم تعهد ساخت داریم، کفایت نمی‌کند. بنابراین به دنبال راهکاری بودیم تا این کمبود را جبران کنیم.

معمولا سه راهکار برای تامین اراضی توسط دولت وجود دارد که شامل تغییر کاربری داخل شهر، الحاق اراضی به صورت متصل و ایجاد یک شهرک جدید وجود دارد. بر اساس اعلام این عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهر جدید پرند بهترین و سنجیده‌ترین راهکار، تامین اراضی داخل شهر با تغییر کاربری بود، اما با توجه به اینکه با این روش ممکن بود سرانه‌های خدماتی کاهش پیدا کند به سراغ راهکار دوم و موضوع الحاق اراضی گام برداشته شد.

صمیمی‌فر در این رابطه گفت: با توجه به اراضی که برای افق جمعیتی ۷۵۰ هزار نفری در سال‌های گذشته پیش‌بینی شده بود و اکنون در اراضی حریم این شهر قرار دارند، برای موضوع الحاق سه سایت را به دبیرخانه کارگروه زیربنایی استان پیشنهاد دادیم. کارگروه با پیشنهاد اول ما موافقت کرد و دو گزینه دیگر را فعلا مسکوت نگه داشته‌اند.

وی افزود: جلسات متعددی با کمیته فنی کارگروه داشتیم و بالاخره توانستیم مصوبات لازم را از شورای برنامه‌ریزی استان و کارگروه زیربنایی اخذ کنیم و بعد از تهیه اسناد و مدارک لازم آنها را به شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان مرجع اصلی تصویب‌کننده طرح الحاق اراضی فرستادیم. اخیرا شورای عالی معماری و شهرسازی به طرح الحاق ۴۴۵ هکتار از اراضی حریم به محدوده شهری پرند رای داد.

البته با توجه به توپوگرافی قسمت شمالی این اراضی ۷۰ هکتار از این اراضی از طرح خارج و جزو اراضی حریم شهر باقی مانده و نزدیک به ۳۸۰ هکتار را به شهر جدید پرند الحاق کنیم. با این الحاق مجموع مساحت شهر پرند از ۳۴۲۰ هکتار به ۳۸۰۰ هکتار می‌رسد و جمعیت پرند به ۵۳۰ هزار نفر خواهد رسید.

صمیمی‌فر ضمن تاکید بر افزایش سرانه‌های خدماتی همزمان با این گسترده شدن محدوده شهر پرند گفت: ارائه خدمات زیربنایی و سرانه‌های خدماتی مانند فضای سبز، درمانی، آموزشی و اداری را برای این اراضی الحاقی در طرح گنجانده‌ایم و حتی بخشی از کمبود سرانه‌های خدماتی داخل شهر را نیز قرار است از این محل تامین کنیم. بنابراین دغدغه‌ای بابت سرانه‌های خدماتی در این اراضی نداریم.

وی افزود: اراضی الحاقی به فاز ۷ پرند معروف بوده و در انتهای فاز ۶ و شمال غربی شهر جدید پرند حدفاصل محدوده کنونی پرند با جاده گاز که خط حریم رباط کریم و شهرستان رباط کریم بوده، قرار دارد.

 برنامه‌ریزی برای اتصال پرند به آزاد راه کمربندی جنوبی تهران

موضوع دسترسی پرند به عنوان شهری با افق جمعیتی ۴۸۳ هزار نفری بوده و بعد از الحاق اراضی جدید این افق جمعیتی به ۵۳۰ هزار نفر تغییر خواهد کرد در حالی که پرند اکنون بر اساس آمار‌های غیررسمی حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. این جمعیت با یک ورودی و خروجی هم به لحاظ پدافند غیر عامل سازگار نیست و هم این شهر نیازمند اتصال به جاده‌های کلان کشور است. عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهر جدید پرند در این رابطه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به اینکه آزادراه کمربندی جنوبی تهران (آزاد راه غدیر) که اواخر سال گذشته افتتاح شد از کنار پرند عبور می‌کند، پیشنهاد دادیم برای افزایش دسترسی به این شهر متصل شود.

وی افزود: در این راستا جلسات متعددی با شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور و پیمانکار پروژه داشتیم و توانستیم مجوز اتصال پرند به این آزادراه را دریافت کنیم. بر این اساس فاز صفر، یک و دو مسیر اتصال توسط مشاوره پروژه طراحی شده و به محض تصویب توسط مراجع عملیات اجرایی این مسیر اتصال را آغاز خواهیم کرد.

گفتنی است این آزادراه ۱۵۸ کیلومتر طول دارد از شهر آبیک در استان قزوین شروع و در چرمشهر در استان تهران خاتمه می‌یابد، این آزادراه در مسیر خود به آزادراه‌های کرج-قزوین، تهران-ساوه، تهران-قم و قم-گرمسار متصل است.

 انجام بخش عمده ریل‌گذاری متروی پرند

متروی پرند ادامه خط یک متروی تهران بوده و کارفرمایی احداث آن با شهرداری تهران و شرکت متروی تهران است. صمیمی‌فر در این رابطه گفت: به واسطه اهمیت این موضوع، آمادگی خود را برای کمک مالی به این پروژه اعلام کردیم و در مقطعی تا ۱۷۶ میلیارد تومان تعهد کردیم که به شهرداری تهران برای این پروژه کمک کنیم. بعد از آن حتی پیشنهاد دادیم تا ۷۰۰میلیارد تومان تعهد پرداخت دادیم مشروط بر اینکه کارفرمایی احداث متروی پرند به شرکت عمران منتقل شود تا عملیات احداث هر چه سریع‌تر نهایی شود.

وی افزود: استاندار، وزیر راه و شهر‌سازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهر‌های جدید به صورت جدی پیگیر این موضوع هستند. هنوز این اتفاق نیفتاده و کارفرمایی پروژه با شهرداری تهران بوده در نتیجه مسوولیت عمده آن نیز با شهرداری تهران است. واقعیت این است که هنوز سازوکار مناسبی برای پرداخت مالی بین شهرداری تهران و شرکت عمران و تزریق پول به پروژه پیدا نشده است. البته با توجه به تعهدی که داشتیم تا سقف ۱۰میلیارد تومان به پیمانکار پروژه تزریق کرده‌ایم.

این عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهر جدید پرند درباره پیشرفت این پروژه گفت: در بحث فنی مشکلی برای اتصال پرند به مترو نداریم و کار‌های ریل‌گذاری این پروژه بین ۹۰ تا ۹۵درصد انجام شده و بحث‌های فنی و سیگنالینگ آن هم در حال انجام است. برنامه داشتیم تا تیرماه امسال این خط مترو را افتتاح کنیم، اما به دلیل اینکه ساز و کار مشخصی برای پرداخت هنوز پیدا نشده، ‌امیدواریم با رفع این مشکل تا پایان دولت دوازدهم متروی پرند را افتتاح کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

 وضعیت پروژه‌های اقدام ملی

صمیمی‌فر گفت: خوشبختانه با سرعت توانستیم خودمان را با این برنامه منطبق کنیم و تمام ظرفیتی که در شهر پرند برای احداث واحد‌های مسکونی وجود داشت را به کار گرفتیم. مصوبات لازم را از کمیسیون ماده ۵ استان گرفتیم و در اسرع وقت با توجه به شیوه‌نامه ابلاغی که وزارت متبوع در این خصوص داشت، پیمانکاران را انتخاب کردیم.

وی افزود: در حال حاضر تمامی پروژه‌های برنامه اقدام ملی داخل شهر پرند فعال بوده و همگی در مرحله اجرا هستند. بسته به پروژه‌های مختلف بین ۱۰ تا ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در حال تکمیل فونداسیون و احداث هستند.

این عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهر جدید پرند درباره ضرورت پرداخت به موقع آورده متقاضیان مسکن یکم گفت: در دو نوبت از متقاضیان خواستیم تا نسبت به‌ واریز وجه اقدام کنند. از این رو متقاضیانی که تخصیص پروژه شده‌اند حتما در موعد مقرر نسبت به‌واریز وجه اقدام کنند تا پیمانکاران پروژه‌ها از برنامه زمان‌بندی شده عقب نمانند و پروژه را به موقع تحویل دهند.

 وضعیت پروژه‌های روبنایی

در مقطعی آن قدر توجهات به سمت تامین مسکن رفته بود که ساخت و ارائه خدمات روبنایی مغفول مانده بود. صمیمی‌فر در این رابطه تاکید کرد: از ۴ سال گذشته به ویژه با تاکید معاون وزیر در حوزه شهر‌های جدید مبنی بر ارتقای کیفیت زیستی شهروندان و ارتقای سرانه‌های خدماتی شهر گام برداشتیم.

وی افزود: در برنامه‌های سال گذشته نشان دادیم که نگاه ویژه‌ای به خدمات روبنایی داریم. در بودجه سال گذشته و عملکرد سال گذشته این نگاه مشخص است؛ از دو سال گذشته سعی کردیم در قالب پروژه‌های مشارکتی از آورده و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی برای احداث سرانه‌های خدماتی استفاده کنیم. در این راستا پروژه‌هایی به عنوان مرکز محله شامل پارک، مرکز تجاری، مدرسه، درمانگاه و سرای محله در قالب یک بسته سرمایه‌گذاری تعریف و به سرمایه‌گذاران ارائه شدند. در مراحل مختلف فراخوان برگزار و برای بسیاری از آنها شریک انتخاب شده که در مراحل مختلف از انعقاد قرارداد گرفته تا تحویل در آینده نزدیک قرار دارند.

این عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهر جدید پرند درباره وضعیت مراکز محله گفت: مجموع برنامه‌ریزی ما احداث ۱۵ مرکز محله بوده که از این تعداد ۹ مرکز محله تعیین تکلیف شده و فرآیند انتخاب سرمایه‌گذار انجام و در فرآیند انعقاد قرارداد یا شروع عملیات اجرایی است که از این تعداد ۲ مرکز محله آماده افتتاح هستند. ۶ مرکز محله باقی‌مانده هم در برنامه اجرایی امسال قرار دارند.

وی ضمن تشریح سایر فعالیت‌های روبنایی گفت: در قالب بودجه سالانه هم سال گذشته و هم امسال، نگاه ویژه‌ای به احداث کاربری‌های خدماتی مانند مدارس، کلانتری‌ها،  مراکز ورزشی، پایگاه بسیج و به ویژه پارک‌ها داریم. سال گذشته برنامه احداث ۷ پارک محله را در دستور کار قرار دادیم که تا امروز ۵ پارک افتتاح شده و ۲ پارک باقی‌مانده نیز به زودی افتتاح می‌شوند.

 پروژه‌های شاخص و فاخر

فارغ از بحث‌های اجرایی، هر شهری نیازمند داشتن تعدادی ساختمان‌های شاخص است که قطعا می‌توانند به ارتقای زیست شهر، برند‌سازی و زیبا‌سازی آن کمک کنند. صمیمی‌فر در این رابطه تاکید کرد: در این راستا چند پروژه را در دستور کار قرار داده‌ایم که مهم‌ترین آنها احداث تالار شهر است. در یک مسابقه ملی نفرات اول تا سوم برای طراحی این پروژه انتخاب شدند و در حال انعقاد قرارداد برای طراحی نقشه‌های فاز دوم اجرایی با برنده مسابقه هستیم که به محض آماده شدن نقشه‌های اجرایی فاز دوم، وارد فرآیند اجرا می‌شویم. هزینه اجرای این پروژه ۱۰۰میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: سایر پروژه‌های شاخص کوچک‌مقیاس‌تر طرح یک کتابخانه با معماری خاص و زیبا، طراحی یکی کانون پرورش فکری، یک مسجد فاخر و یک مدرسه اجتماع‌محور با استفاده از بودجه شرکت عمران در برنامه قرار دارد. البته یک گذر فرهنگ که یک محور پیاده در اراضی شمال فاز ۵ قرار دارد نیز به صورت ویژه طراحی شده و به زودی عملیات اجرایی آن کلنگ‌زنی خواهد شد.

رویکرد اصلی مدارس اجتماع‌محور این است که مدرسه فارغ از کارکرد‌هایی که در مدت زمان مشخص برای آموزش دارد، بتواند به عنوان یک مرکز تبادلات فرهنگی و اجتماعی در خارج از زمان‌های کارکرد طبیعی خود به عنوان یک مرکز تعاملات فرهنگی و اجتماعی به شهر کمک کند. برنامه احداث این مدارس از سال گذشته در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهر‌های جدید قرار گرفته است.

p27 (1)

p29- (2)