عرضه گسترده بیت‌کوین در بانک‌های ایالات متحده

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، این شرکت که یک شرکت ۱۰میلیارد دلاری مستقر در نیویورک است، با غول فناوری مالی یعنی شرکت خدمات اطلاعات ملی فیدلیتی همکاری‌هایی را آغاز کرده است تا بانک‌های ایالات‌متحده بتوانند در ماه‌های آینده بیت‌کوین را به سبد ارزهای خود اضافه کنند. طبق گفته پاتریک سلز، رئیس شرکت راه‌حل‌های بانکی NYDIG، صدها بانک در حال‌حاضر برای اجرای این برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند. وی می‌گوید در حالی که این شرکت در حال گفت‌وگو با بزرگ‌ترین بانک‌های ایالات‌متحده است، بسیاری از موسسات مالی که برای مشارکت در این زمینه توافق کرده‌اند، موسسات کوچکی از قبیل Suncrest هستند که یک بانک اجتماعی مستقر در کالیفرنیا با هفت شعبه است. 

سلز در ادامه افزود: کاری که ما انجام می‌دهیم یک فرآیند ساده‌سازی روزمره برای آمریکایی‌ها و شرکت‌های بزرگ است که بتوانند از طریق روابط بانکی موجود خود بیت‌کوین خریداری کنند. اگر من از برنامه تلفن‌همراه خود برای انجام همه کارهای بانکی خود استفاده می‌کنم، اکنون توانایی خرید، فروش و نگهداری بیت‌کوین را نیز باید داشته باشم. 

تاکنون دارندگان بیت‌کوین به برنامه‌های نسل جدید ارائه‌شده در زمینه فناوری‌های مالی مانند کارگزاری تجارت رایگان رابین‌هود که یک بستر سرمایه‌گذاری بدون کمیسیون است، غول‌های پرداخت پی‌پال و اسکوئر یا شرکت‌های تخصصی ارز رمزنگاری مانند کوین‌بیس اعتماد کرده‌اند. از طرف دیگر، بانک‌ها همواره استفاده از بیت‌کوین را برای مشتریان خرده‌فروشی ممنوع کرده‌اند، فقط اخیرا به برخی مشتریان خاص خود اجازه استفاده از برنامه‌هایی را داده‌اند که می‌توانند از طریق ارز رمزنگاری شده در فعالیت‌های شرط‌بندی شرکت کنند، اما به گفته یان ژائو، مدیر NYDIG، بانک‌ها اکنون به این دلیل درخواست استفاده از بیت‌کوین را دارند زیرا آنها مشتریان خود را در حالی که هزاران دلار به صرافی‌هایی مانند کوین‌بیس، کراکن و سایر صرافی‌های فعال در زمینه ارزهای رمزنگاری ارسال می‌کنند، مشاهده می‌کنند. ژائو می‌گوید این فقط بانک‌ها نیستند که فکر می‌کنند مشتری‌هایشان بیت‌کوین می‌خواهند، آنها می‌گویند ما باید حتما این کار را انجام دهیم، زیرا آمار و ارقام ما را مجبور به این کار می‌کند. همه آنها سپرده‌هایی را می‌بینند که روانه صرافی‌های کوین‌بیس و گالاکسی و کراکن از اقصی‌نقاط جهان می‌شوند. 

به گفته راب لی، مدیر بخش بانکداری دیجیتال در موسسه اطلاعات ملی فیدلیتی، همان‌طور که صدها بانک کوچک وارد این سیستم می‌شوند، غول‌هایی مانند JPMorgan Chase و Bank of America می‌توانند از طرف مشتریان خرده‌فروشی بانکی خود برای ارائه ارزهای رمزنگاری‌شده با فشار روبه‌رو شوند. ماه گذشته خبرگزاری CNBC گزارش داد که در ماه مارس، مورگان استنلی اولین بانکی بود که ارز بیت‌کوین را به مشتریان خود ارائه داد. 

گلدمن‌ساکس نیز به سرعت اعلامیه‌ای در این‌خصوص منتشر کرد و بنابر گزارش‌های رسیده  JPMorgan نیز به دنبال محصول خود در تقابل با NYDIG است، اما در این موارد بانک‌ها بیت‌کوین را به افراد و دفاتر خانوادگی بسیار ثروتمند با ده‌ها میلیون دلار سرمایه منتسب کردند. ژائو می‌گوید اکثریت مردم نمی‌توانند در چیزهایی سرمایه‌گذاری کنند که سرمایه‌گذاران بزرگ نهادی در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. وی در ادامه افزود که شما با تهیه بیت‌کوین از طریق بانک با هزینه‌ای کمتر از یک‌‌دلار، اکنون یک دارایی جذاب در اختیار خواهید داشت که هرکسی به هر اندازه‌ای می‌تواند از آن داشته باشد. ما فکر می‌کنیم که این اتفاق در راستای توانمندسازی اقتصادی جامعه بسیار مهم است. 

به گفته کارشناسان، موسسه اطلاعات ملی فیدلیتی که مشتری بانک‌هایی با تقریبا 300میلیون حساب‌جاری است، وظیفه ارتباط بین موسسات مالی را برعهده خواهد داشت و شرکت NYDIG نیز مسوول مراقبت از بیت‌کوین کاستدی و اجرای معاملات آن است. بیت‌کوین کاستدی به معنی موجودساختن مقداری بیت‌کوین برای طرف دیگر به‌عنوان ضمانت برای قرارداد یا تراکنشی خاص است. با افشای اطلاعات مشخص خواهد شد که این NYDIG است که بیت‌کوین را اداره می‌کنند و نه بانک‌ها و به گفته ژائو رمز ارزها تحت حمایت شرکت بیمه سپرده‌گذاری فدرال (FDIC) نخواهند بود. همچنین موسسه اطلاعات ملی فیدلیتی، مستقر در جکسون‌ویل، فلوریدا، با هماهنگی بانک‌ها امکان دسترسی به خدماتی مانند chatbots یا اپل‌پی را فراهم می‌کند. از طرف دیگر، این نوآوری یک وزنه سنگین در صنعت پرداخت نیز هست و دو سال پیش پردازنده وردپی (WorldPay) را با ارزش 35میلیارد دلار خریداری کرد که این بزرگ‌ترین خرید ثبت‌شده در این بخش تاکنون لقب گرفت. به گفته سلز، بانک‌ها تعیین می‌کنند که چه مقدار کارمزد از مشتریان خود برای معاملات بیت‌کوین دریافت کنند و بیشتر درآمد آنها از این کارمزد خواهد بود. وی گفت پس از عرضه محصول اولیه بیت‌کوین، شرکت NYDIG قصد دارد سایر خدمات، از جمله پرداخت پاداش کارت اعتباری به صورت بیت‌کوین و نوع جدیدی از حساب بانکی که تحت بیمه FDIC است، اما بهره آن به صورت بیت‌کوین پرداخت می‌شود را ارائه دهد. طبق نظرسنجی انجام‌شده توسط NYDIG، اگر مردم بتوانند از طریق بانک‌های خود از این خدمات بهره‌مند شوند، افراد بیشتری می‌توانند صاحب بیت‌کوین شوند که این امر به آنها این امکان را می‌دهد که یک چشم‌انداز از دارایی‌های مالی خود داشته باشند و از ثبت‌نام در موسسات مالی جدید و تامین اعتبار حساب با انتقال پول که به‌طور معمول سه تا پنج روز کاری طول می‌کشد، بی‌نیاز شوند. از آنجا که رمزارزها به صورت نامتمرکز اداره می‌شوند، قدرت کشورها برای کنترل اقتصاد که معمولا از طریق بانک مرکزی اعمال می‌شود را تضعیف می‌کنند. این امر توسط برخی از دوست‌داران رمزارزها یک ویژگی مثبت تلقی می‌شود، اما توسط برخی از دولت‌ها یک ویژگی منفی محسوب می‌شود. همچنین با توجه به ماهیت ارز رمزنگاری‌شده، تراکنش‌های مبتنی بر رمزارز باعث می‌شود که ردگیری این تراکنش‌ها دشوار یا غیرممکن باشد که این امر به عقیده برخی منتقدان زمینه‌ای مناسب برای استفاده از رمزارزها برای پولشویی فراهم می‌کند.