به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، کارلو مسینا، مدیرعامل گروه Intesa Sanpaolo در گفت‌وگو با خبرگزاری CNBC اظهار کرد: من فکر می‌کنم در سال آینده، همین‌طور طی ۱۲ ماه آتی، برخی از معاملات ادغام و تملیک (M&A) در این کشور صورت پذیرد. من نمی‌دانم دقیقا چه نوع بانک‌هایی را می‌توان ادغام یا با هم ترکیب کرد، اما خوب می‌دانم که آینده کشور وارد فصل دیگری از ادغام‌ها خواهد شد. اظهارات مسینا پس از آن انجام شد که S&P Global Market Intelligence در یادداشتی در ماه مارس اعلام کرد در سال ۲۰۲۱ ایتالیا در آستانه شلوغ‌ترین بازار ادغام بین بانک‌ها در اروپا قرار گرفته است. اینتسا سن‌پائولو یک گروه بانکداری ایتالیایی است که با ادغام بانکا اینتسا و شرکت خدمات مالی سن‌پائولو تاسیس شد و شعبه مرکزی این شرکت، در شهر تورین، ایتالیا مستقر است. شرکت اینتسا سن‌پائولو بزرگ‌ترین شرکت خدمات مالی در ایتالیا بوده و حضور جزئی، اما رو به رشدی را در بازار بین‌المللی دارد.

این شرکت فعال در زمینه رتبه‌بندی و تجزیه و تحلیل بانک‌ها و موسسات مالی گفت تعداد بسیار زیادی از بانک‌های ایتالیا، با توجه به ارزش نسبی بازار آنها توسط بانک‌های برتر تصاحب می‌شوند و در حال حاضر نیاز به دیجیتالی‌سازی بانک‌ها، فشار مضاعفی را روی موسسات مالی کوچک‌تر برای ادغام با دیگران وارد می‌آورد. بانک‌های Banco BPM ایتالیا و BPER Banca در ماه دسامبر اعلام کردند در حال بررسی فرآیند ادغام خود هستند که احتمالا این توافق در نیمه اول سال ۲۰۲۱ انجام پذیرد. گزارش‌های رسانه‌‌های ایتالیا همچنین حاکی از آن است که Banco BPM در مورد امکان ادغام با بانک‌های دیگر مذاکراتی را انجام داده است، اما هنوز به توافق نرسیده‌اند. این بانک پس از اینتسا سن‌پائولو و یونی‌کردیت سومین مجمع بزرگ بانکی خرده‌فروشی و شرکتی در ایتالیا است. این بانک به ترتیب در ورونا و میلان دفتر مرکزی داشته است.

علاوه بر این، دولت ایتالیا نیز باید در ماه‌های آینده سهام خود را در بانک Monte dei Paschi di Siena لغو کند. این سهام دولتی مربوط به سال ۲۰۱۷ است، یعنی زمانی که مودیان مالیاتی ایتالیایی این بانک را از ورشکستگی نجات دادند. کارلو مسینا در ادامه درباره گروه اینتسا سن‌پائولو اظهار کرد: روشن است در ایتالیا ما رهبر هستیم و خواهیم ماند، اما تاکید کرد که بازار به موسسات مالی بزرگ بیشتری نیاز دارد. شرکت اینتسا سن‌پائولو بزرگ‌ترین شرکت خدمات مالی در ایتالیا بوده و حضور جزئی، اما رو به رشدی در بازار بین‌المللی دارد. فعالیت‌های این گروه در حال حاضر در مناطق شرقی و مرکزی اروپا، خاورمیانه و آفریقای شمالی متمرکز است. مسینا افزود: ایتالیا باید حداقل دو بازیگر بزرگ دیگر داشته باشد تا بتوانند سهم خوبی در آینده بازار داشته باشند. همه تمرکز و برنامه‌های ما روی آینده است.