نگاهی به سهام «برکت»

 این اتفاق در بازار سهام تهران نیز روی داده؛ با توجه به اعلام گروه دارویی برکت مبنی بر آغاز روند ساخت واکسنی موسوم به «کووایران» بود که در زمستان۹۹ شاهد افزایش ارزش سهام این شرکت بودیم. البته تحولات بورس تهران به قدری پرشتاب و گسترده بود که رشد سهام بسیاری از شرکت‌های سود‌ده در پس پرده موج ریزش بازار گم شد و حتی در موارد زیادی روند قیمتی سهام تحت تاثیر اتفاقات پیرامون بازار قرار گرفت و به‌‌رغم رشد شرکت‌های مشابه در بورس‌های بین‌المللی شاهد ریزش قیمت سهم این گروه از مجموعه‌های تولید دارو در کشورمان بودیم که برکت نیز یکی از آنها بود. 

در حال حاضر با توجه به برگزاری مراسم رونمایی از واکسن کووایران، ساخت گروه دارویی برکت، بسیاری از تحلیلگران نسبت به آینده سهام برکت ابراز امیدواری کرده‌اند. 

در همین راستا روزهای گذشته  شاهد ادامه روند نزولی سهام برکت در بورس تهران بودیم که باعث شد بسیاری از سهامداران نسبت به آینده این سهم دچار تردید شوند، اما نگاهی به آمار و ارقام نشان می‌دهد میزان خروج سرمایه از این سهم در مقایسه با میانگین بازار کمتر بوده و همین موضوع باعث شده تا استخوان ‌خردکرده‌های بازار نسبت به رشد سهام برکت در هفته‌های پیش‌رو امیدوار باشند و حتی بسیاری از حقوقی‌ها نیز سهام این شرکت دارویی را خریداری کنند.

با توجه به وضعیت بازار بسیاری از کارشناسان معتقدند سهام شرکت برکت در سطح ارزندگی نسبتا خوبی قرار دارد و به همین علت است که شاهد خرید آن توسط باتجربه‌ها و برخی از حقوقی‌ها هستیم. البته بازگشت دلار به مسیر صعودی قیمت نیز مزید بر علت شده تا بتوان سناریوهای خوش‌بینانه‌ای برای کلیت بازار سرمایه متصور بود که در صورت وقوع آن قطعا سهام برکت نیز با رشد نسبتا خوبی مواجه خواهد شد.

از طرفی هم طبق آنچه پیش‌تر گفته شد رونمایی از کووایران می‌تواند دید سهامداران حقیقی را نسبت به آینده برکت دستخوش تغییر کند، اما نباید فراموش کرد اعتماد عمومی نسبت به کیفیت و اثرگذاری واکسن‌های ساخت داخل هنوز در حد مطلوبی نیست و شاید با آغاز واکسیناسیون با استفاده از تولیدات داخلی و موفقیت‌آمیز بودن آنها سهامداران برکت نیز چشمشان به جمال صعود در بازار سرمایه روشن شود، اتفاقی که بسیاری از نوسهامداران نسبت به آن تردیدهای جدی دارند، اما تحلیلگران با خوش‌بینی بیشتری چشم به تابلوهای تالار شیشه‌ای دوخته‌اند.

 تکنیکال

قیمت سهام برکت در روزهای گذشته به محدوده حمایتی ۲۶۰۰تومان نزدیک شد که همین امر موجبات نگرانی سهامداران حقیقی نسبت به ریزش‌های بیشتر و نزول حمایت به محدوده ۲۳۰۰تومان را فراهم کرده است، اما همان‌طور که گفته شد تحلیلگران با خوش‌بینی بیشتری به این سهم می‌نگرند و معتقدند سناریوهای صعودی دیگری نیز می‌توان برای سهم برکت پیش‌بینی کرد. طبق همین تحلیل‌ها، اگر اتفاقات مثبتی برای بازار و گروه دارویی برکت روی دهد می‌توان انتطار داشت محدوده حمایتی این سهم تا کانال ۳هزار تومان نیز افزایش پیدا کند و در شرایط ایده‌آل نیز ممکن است نقطه مقاومت از مرز ۳هزار تومان هم عبور کند. اما نباید فراموش کرد که اگر بورس تهران کماکان در وضعیت کنونی باقی بماند شکست حمایتی این سهم نیز دور از انتظار نخواهد بود. کارشناسان بر این باورند که اگر کانال حمایتی ۲۳۰۰تومان هم شکسته شود به احتمال زیاد حمایت بعدی برکت در محدوده ۱۹۵۰تومان خواهد بود.