حباب مسکن در آمریکا

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها بر اساس گزارشی از مارکت واچ،  حدود یک سال است که مجموعه عواملی مانند نرخ‌های وام مسکن پایین، کمک‌های تشویقی دولت برای سیل‌زدگان، تعطیل کردن کسب‌وکارها و دورکاری که دلیل همه آنها شیوع بیماری و ویروس کرونا است. موجب افزایش سریع تقاضا برای مسکن در ایالات متحده شده است. همزمان با شیوع جهانی ویروس کووید-۱۹ به تعویق افتادن ساخت‌وساز خانه‌های جدید منتج به تشدید مشکلات کمبود مسکن شده و بعضی از فروشندگان احتمالی را از فروش خانه‌ منصرف کرده است، چراکه می‌ترسند افراد غریبه با بازدید از خانه‌ ویروس را به داخل منزل آنها انتقال دهند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، قیمت متوسط مسکن در ایالات متحده در ماه آوریل نسبت به سال قبل 20درصد افزایش داشته و به 347500 دلار رسیده است. قیمت مسکن در ماه فوریه در مقایسه با مدت زمان مشابه سال 2020 بالغ بر 12درصد افزایش داشته که از سال 1996 تاکنون سریع‌ترین میزان جهش در این بخش بوده است. کارشناسان اقتصادی می‌گویند دلیل این عدم تعادل این است که در واقع تقاضا برای مسکن بالا و عرضه آن بسیار اندک شده است. خریدارانی که پس‌انداز یا سهام دولتی در منازل کنونی خود دارند به این فشار افزوده‌اند. معمولا پیشنهاد قیمت‌های بالاتر از سایر رقبا برای خرید بسیار معمول است و کسانی که نتوانند در مزایده برنده شوند از شرایط بازرسی چشم‌پوشی کرده و پیشنهاد بازسازی می‌دهند تا برای فروشندگان انگیزه سریعی ایجاد کنند. کارشناسان می‌گویند برای انگیزه خرید خانه پایان روشنی وجود ندارد، اما آنان پرچم‌های قرمز قبل از ترکیدن حباب در اواسط دهه سال 2000 را نمی‌بینند، اگرچه نرخ وام مسکن تنزل پیدا کرده است.

از طرف دیگر اقتصاددانان می‌گویند نگرانی‌های آمریکایی‌ها شاید یک محصول جانبی طبیعی در بازار بسیار رقابتی امروز باشد.  اگر ببینیم که قیمت‌ها به همان سرعتی که در حال افزایش هستند ادامه پیدا کنند، خرید خانه برای بسیاری از آمریکایی‌ها تبدیل به یک خاطره خواهد شد. بر اساس تحقیقات جی‌پی‌مورگان، پس از دستاوردهای قوی در طول پنج سال گذشته، شاخص اسمی ‌اسکان سراسری در حال حاضر 40درصد بالاتر از کمترین میزان خود در سال 2012 و 4درصد بالاتر از حد به اوج رسیده در سال 2006 است. اگر 2006 حبابی تاریخی بود، باید سطح فعلی قیمت را دقیق‌تر بررسی کرد.