مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در هفتمین اجلاس بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی در مهندسی راه‌آهن  با بیان مطلب فوق گفت: فرآیند تولید ریل از فولاد آن تا مرحله نورد با چالش‌های فراوانی همراه بود، اما ذوب‌آهن اصفهان باوجود بهره‌مند نبودن از یارانه انرژی و سهمیه مواد اولیه از این آزمون نیز سربلند خارج شد تا بتواند با افتخار در زمینه دستیابی به این محصول ایرانی نقش کلیدی داشته باشد.

منصور یزدی‌زاده تصریح کرد: ریل زبانه سوزن، جدیدترین ریل تولیدی ذوب‌آهن اصفهان است و به دلیل نقش مهمی که در خطوط ریلی دارد از آن به‌عنوان کلید توسعه حمل‌ونقل ریلی یاد می‌شود.

این مقام مسوول ادامه داد: در زمینه ساخت و توسعه تجهیزات ریلی مانند چرخ و محور، نیز ذوب‌آهن اصفهان مطالعات مربوطه را انجام داده و با راه‌آهن جمهوری اسلامی مذاکرات خوبی داشته تا از مسیر این مشارکت، چنین تجهیزاتی نیز تولید شود.

یزدی‌زاده گفت: در کنار تحویل محموله ۶۰ هزار تنی ریل به مترو تهران، ریل54 UIC را نیز در خرداد تحویل می‌دهیم.

وی  افزود: ذوب‌آهن اصفهان توانایی تولید ریل ۱۲۰متری را دارد و برای تولید مقاطع ریل طویل‌تر نیاز است از برنامه‌های توسعه راه‌آهن مطلع باشد و بر این اساس برنامه‌های تولید خود را تنظیم کند.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن اصفهان با تولید ریل، جریان تحریم را در هم شکست و به همگان اثبات کرد ایران و ایرانی همواره برای قطع وابستگی به کشورهای خارجی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. 

وی در پایان تصریح کرد: امروز همه ما باید متعهد باشیم از صنعت حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یک صنعت پاک و ایمن حمایت کنیم و برای توسعه آن با همدلی و هم‌افزایی تلاش کنیم.

همچنین وزیر راه و شهرسازی در همین رویداد با تاکید بر اینکه ذوب‌آهن اصفهان در زمره تولیدکنندگان جهانی ریل قرار دارد،‌گفت: ذوب‌آهن اصفهان در شرایط سخت تحریم دشمن، ایران را در جمع تولیدکنندگان ریل دنیا قرار داد که دستاورد بسیار ارزشمندی است و هم‌اکنون ریل استاندارد این کارخانه در محورهای مختلف کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمد اسلامی ادامه داد: نخستین هدف ما این بود که در راستای خودکفایی متعهدانه بایستیم و اجازه ندهیم ریل و سوزن موردنیاز کشور از خارج وارد شود. بنابراین شرکت‌ها و کارخانه‌های سازنده را حمایت و پشتیبانی کردیم و آنها کار را به نتیجه رساندند؛ اگرچه این تحقیقات ۲۰ سال به طول انجامید، اما هم‌اکنون نتیجه‌اش این است که ریل در داخل کشور تولید می‌شود و برای پروژه‌های زیرساختی نصب شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر حمایت از تولید داخل خاطرنشان کرد: باید همه ما متعهد باشیم که صنعت حمل‌ونقل را در کشور توسعه دهیم و این توسعه باید در شأن مردم ایران باشد.

اسلامی افزود: حمایت از تولید داخل نقش بسزایی در توسعه راه‌آهن دارد، زیرا تفاوت در دانش و فناوری شکل می‌گیرد و برای توسعه پایدار راه‌آهن نیاز به حمایت از تولید داخل داریم.

وی تصریح کرد: نیازمند تحول فکری و عملی در توسعه زیرساخت، منابع انسانی و سازوکار فرآیندها بودیم که در این راه اقدامات زیادی انجام دادیم که بخشی از نتایج این تحول در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ قابل ‌مشاهده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با ریل‌گذاری که در خطوط راه‌آهن کشور انجام ‌شده است، ما از سال گذشته تابه‌حال در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه و نیز تا پایان خدمت دولت ۹۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری می‌کنیم که 5/ 6 برابر معدل سال‌های گذشته است.

در ادامه مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی نیز گفت: با حمایت‌های مقام معظم رهبری، در توسعه صنعت ریلی کشور شاهد پیشرفت‌های خوبی هستیم و برنامه‌های علمی و فناورانه ریلی براساس سند چشم‌انداز به نقطه مطلوبی رسیده است.

وی اضافه کرد: با تکیه‌ بر توان متخصصان و تولیدکنندگان داخلی می‌توانیم در توسعه کمی و کیفی صنعت ریلی کشور گام‌های مهمی برداریم.

سعید رسولی ادامه داد: ارتباط صنعت با دانشگاه می‌تواند گره‌ها و مسائل را بگشاید، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و در کنار آن فعالیت‌های مرکز جهادی پیشرفت و کارگروه‌های آن‌که استادان دانشکده راه‌آهن هستند، محلی برای تلاقی نخبگی، صنعت و کارشناسان برای حل مسائل اولویت‌دار است. 

هفتمین اجلاس بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی در مهندسی راه‌آهن از سه‌شنبه 28 اردیبهشت با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، سعید رسولی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی، پیروز حناچی، شهردار تهران، جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت، منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان و جمعی دیگر از کارشناسان و فعالان این حوزه در محل دانشگاه علم و صنعت آغاز به کار کرده است.